Le Mans LMP2: Našlapaná kategorie s příslibem parádní podívané

Le Mans LMP2: Našlapaná kategorie s příslibem parádní podívané

Kategorie LMP2 se doslova hemží různými výrobci a dodavateli. V Le Mans se o vavříny utká devatenáct vozů devíti značek, které pohání tři různé agregá

FIA WEC: Rebellion Racing si vybral prototyp ORECA
Di Resta absolvuje s United Autosports letošní Le Mans i celou příští sezónu
24h Le Mans – Večer přinesl první nehody a i Safety Car

Kategorie LMP2 se doslova hemží různými výrobci a dodavateli. V Le Mans se o vavříny utká devatenáct vozů devíti značek, které pohání tři různé agregáty a co nejlepší přilnavost jim poskytují dva různí výrobci pneumatik.

Tým G-Drive Racing od roku 2015 zdvojnásobil své úsilí a nasazuje dva prototypy Ligier JS P2 s motorem Nissan. Závodní stáj v čele s Romanem Rusinovem má ambice nejvyšší, vždy tým vyhrál oba předchozí závody FIA WEC. V prototypu s číslem 26 se po boku Rusinova představí Julien Canal a Sam Bird. V sesterském voze budou k vidění Ricardo Gonzalez a Luis Felipe Derani s Gustavem Yacamanem, kteří pojedou v Le Mans poprvé.

Pokud se v G-Drive Racing mluví částečně rusky, tak v týmu SMP Racing se mluví převážně rusky. Obhájci loňského titulu se pro letošní rok vydali vlastní cestou a postavili si prototypy BR01 s motorem Nissan. Oba stroje toho zatím nemají příliš naježděné a bude zajímavé sledovat, jak budou posádky David Markozov – Maurizio Mediani – Nicolas Minassian a Mikhail Aleshin – Anton Ladygin – Kirill Ladygin v Le Mans úspěšné.

Německý Pegasus stejně jako SMP Racing působí v European Le Mans Series a do FIA WEC zavítal jen kvůli Le Mans. Prototyp Morgan-Nissan je ve specifikaci 2014, tudíž nelze očekávat výrazný zásah posádky David Cheng – Leo Roussel – Ho Pin Tung v boji o vedoucí pozice.

Extreme Speed Motorsports je novou tváří ve FIA WEC. Po loňském debutu v USA se americký tým přihlásil do kompletní sezony mistrovství světa. Původní závodní program s novou generací prototypů HPD nevyšel a zatímco u Hondy tvrdě pracují na dokončení HPD ARX-04b, Extreme Speed Motorsport vsadil na osvědčenou techniku Ligier JS P2 s motory Honda. V Le Mans uvidíme dvě posádky ve složení Ryan Dalziel – David Heinemier Hansson – Scott Sharp a Ed Brown – Jon Fogarty – Johannes van Overbeek.

Oak Racing sice vypomáhá G-Drive Racing, nicméně mají ještě dostatek rezerv, aby v Le Mans nasadil dva prototypy vlastní výroby – a sice Ligier JS P2 – Honda. Číslo 34 povezou na kapotě Chris Cumming – Kevin Estre – Laurens Vanthoor, s pětatřicítkou pojedou Erik Maris – Jean-Marc Merlin – Jacques Nicolet.

Francouzi u Signatech Alpine mají sice prototyp Alpine A450B – Nissan, nicméně ve skutečnosti se jedná o věrně známý stroj Oreca 03.R. Po dvou titulech v ELMS se tým přesunul do FIA WEC, kde o každičký bod bojuje trojice Vincent Capillaire – Paul-Loup Chatin – Nelson Panciatici.

Pakliže nemáte svého favorita na vítězství ve skupině LMP2, tým Jota Sport by mohl být tou správnou volbou. Po boku G-Drive se Jota Sport řadí k týmům s velkou šanci na úspěch, už jen proto, že předchozí ročník Le Mans vyhráli. Barvy závodní stáje, působící v ELMS, budou znovu hájit Simon Dolan a Oliver Turvey, nově se k nim připojí Mitch Evans. Jota Sport jezdí s prototypem Gibson 015S – Nissan. V základu se jedná o přejmenovaný prototyp Zytek Z11SN.

Round 2 of the 2015 ELMS

Další posilou startovního pole z šampionátu ELMS je americký tým Krohn Racing. Závodník a majitel Tracy Krohn letos poprvé nasadí prototyp LMP2 namísto zeleného Ferrari 458 GTE a společně s Nicem Jonssonem a Joao Barbosou se pokusí procpat Ligier JS P2 – Judd co nejvíce dopředu.

Z ELMS dorazí i tým Greaves Motorsport, jehož šance na úspěch v Le Mans není vůbec mizivá. Vždyť zde vyhrál v roce 2011 a letos už má na kontě jedno vítězství v ELMS. Dvojice Gary Hirsch – Jon Lancaster je velmi rychlá, bílomodrý monopost Gibson – Nissan se určitě vyplatí sledovat. Třetím mužem do party se pouhých pět dní před prvními tréninky stal vítěz evropské části Nissan GT Academy 2014 Gaëtan Paletou, jenž na žádost Nissanu nahradil stávajícího Bjorna Wirdheima. Na upřimnou reakci Paletoua z oznámení, že bude startovat v Le Mans se můžete podívat na videu. Lze předpokládat, že zcela opačným způsobem reagoval Wirdheim, ten však před kamerami nestál…

Tak jsme se konečně dočkali. Po loňském odkladu se tým Strakka Racing vrátil do světa vytrvalostních závodů a samozřejmě do Le Mans, kde se měl původně objevit v loňském roce. Třetí a páté místo v předchozích dvou závodech FIA WEC v podání trojice Jonny Kane – Nick Leventis – Danny Watts je příslibem do budoucna. Prototyp Strakka Dome S103 – Nissan se může stát černým koněm závodu.

Švýcaři SARD Morand se nakonec vzepřeli nepřízni osudu. Původní plán nasadit dva prototypy a uspořádat reality show, jejíž vítěz by získal možnost startu v Le Mans, zkrachoval a Benoit Morand musel pracovat na záchraně. Nakonec se rozjel projekt alespoň pro jeden vůz, který bude svěřen trojici Zoel Amberg – Pierre Ragues – Oliver Webb. SARD Morand nasadí prototyp Morgan s motorem Judd.

Z ELMS známý Ibanez Racing svěří prototyp Oreca 03.R – Nissan do rukou úplných nováčků. Ivan Bellarosa, Jose Ibanez a Pierre Perret za sebou sice mají pár vytrvalostních závodů, nicméně v Le Mans ještě nikdy nestartovali.

S novou Orecou 05 – Nissan se představí Thiriet by TDS Racing, který v ELMS patří k předním týmům. Tento vůz podstoupí první ostrou zkoušku čtyřiadvacetihodinového závodu, nicméně v předchozích kratších podnicích ukázal, že rychlost mu nechybí. Ludovic Badey, Tristan Gommedy a Pierre Thiriet s ním vyhráli čtyřhodinovku v Imole a ve stejném složení se TDS Racing objeví i v Le Mans.

Thiriet by TDS Imola ELMS 2015

Orecu 05 si pořídil i tým KCMG, který se zavázal k účasti v celém seriálu FIA WEC. Základní jezdecké složení tvoří Richard Bradley a Matt Howson. V Le Mans se k nim připojí Nicolas Lapierre, jenž nahradil k Porsche službami  zavázaného Nicka Tandyho.

Nejvyšší startovní číslo v kategorii LMP2 má tým Murphy Prototypes s vozem Oreca 03.R – Nissan, který byl v kolektivních testech v Le Mans nejrychlejší. Je očividné, že potenciál zde existuje. Otázkou zůstává, zdali se trojici Nathaniel Berthon – Karun Chandhok – Mark Patterson podaří dotáhnout vytrvalostní jízdu do úspěšného konce. Tým Murphy Prototypes má za sebou tři starty v Le Mans, dvakrát nedojel a jednou skončil na šestém místě.

Aleš Sirný
Foto: FIA WEC/ELMS

COMMENTS

WORDPRESS: 1
  • comment-avatar
    Lubino 10 years ago

    Tahle kategorie je letos fakt našlapaná, jsem opravdu zvědavý, jak to letos dopadne.Opravdu se to WEC slušně rozvíjí, doufám, že to někdo nezařízne do budoucna nějakými nesmyslnými předpisy.

  • DISQUS: 0