Le Mans LMP1: Kdo s koho? Audi a Porsche jsou favorité

Le Mans LMP1: Kdo s koho? Audi a Porsche jsou favorité

Za pár dní vypukne každoročně nejsledovanější závod šampionátu FIA WEC a jeden z největších motoristických podniků na světě. Slavná čtyřiadvacetihodin

FIA WEC: Hattrick v Japonsku přiblížil Porsche k titulu
Stáj Dempsey-Proton přišla kvůli podvodu o všechny body
FIA WEC: Porsche vyhrálo, ale titulu v poháru jezdců se nepřiblížilo

Za pár dní vypukne každoročně nejsledovanější závod šampionátu FIA WEC a jeden z největších motoristických podniků na světě. Slavná čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans nabídne dramatické souboje napříč všemi kategoriemi závodních strojů. Tou ostře sledovanou bude nepochybně kategorie prototypů LMP1.

LMP1 čítá bohaté startovní pole v podobě čtrnácti prototypů, z nichž rovných jedenáct má tovární podporu automobilek Audi, Nissan, Porsche a Toyota. Soukromé stáje Rebellion Racing a ByKolles budou mít dva, respektive jeden vůz.

Toyota sice obhajuje loňský titul mistrů světa, ale vše nasvědčuje tomu, že triumf letos nezopakuje, natož vítězství v Le Mans, které ji stále uniká. Japonská stáj výrazně ztrácí na německou blokádu Audi a Porsche. Dále nutno podotknout, že Toyota jako jediná z továrních týmů letos nevylepšila svůj čas z loňského kolektivního testování v Le Mans. Pozitivní zprávou alespoň je, že do kokpitu prototypu TS040 Hybrid se vrátí Kazuki Nakajima, jenž si zlomil obratel v předchozím podniku ve Spa. Nakajima se znovu připojí k obhájcům titulu FIA WEC Sebastienu Buemimu a Anthonymu Davidsonovi. Náhradníkem za Nakajimu je krajan Kamui Kobayashi. V prototypu Toyota se startovním číslem dvě uvidíme trojici Mike Conway – Stephane Sarrazin – Alex Wurz.

fia wec silverstone toyota buemi nakajima davidson

Favoritem na vítězství v Le Mans je tradičně německá automobilka Audi. Ačkoliv mohou v trénincích a kvalifikacích ztrácet na ty nejrychlejší, u Audi moc dobře ví, jak čtyřiadvacetihodinový závod dotáhnout do konce. Le Mans je pro Audi jevištěm, které všichni členové týmu moc dobře znají a nebýt rozdílného zeměpisného původu automobilky a slavného okruhu, mohl by se tento závodní tým považovat za domácí. Vždyť za posledních patnáct ročníků si odnesl neuvěřitelných třináct výher a od vyrovnání legendární značky Porsche dělí tým Audi jen tři vítězství.

Posádkou, na které bude ležet břemeno očekávaného vítězství, je Marcel Fassler, Andre Lotterer a Benoit Treluyer. Těmto pánům stačily na tři společné výhry v Le Mans jen čtyři ročníky, tu poslední přidali v loňském roce.

Na jejich úroveň by se rádi dostali Lucas di Grassi, Loic Duval a Oliver Jarvis, jejichž výsledky neodpovídají skutečné rychlosti této trojice. Zatímco Fassler a spol. vyhráli úvodní dva závody FIA WEC, di Grassi zaznamenal s kolegy jen páté a sedmé místo.

Třetí prototyp, připravený výhradně pro Le Mans, je tradičně rezervován nejvytíženějšímu testovači Audi Marcu Bonanomimu. Ten se bude o stísněný kokpit dělit s Filipem Albuquerquem a René Rastem.

FIA WEC Silverstone Audi Fassler Lotterer Treluyer

Nejrychlejší a mnohými favorizovaný tým Porsche nebere přípravu do Le Mans na lehkou váhu a již několik měsíců předem oznámil, že nasadí tři prototypy. Prototyp Porsche 919 byl v nedávných kolektivních testech absolutně nejrychlejší a rovněž v předchozích závodech FIA WEC dokázal potrápit celkové vítěze. V červeném vozu v retro zbarvení se představí Timo Bernhard, Brendon Hartley a Mark Webber. V černém stroji uvidíme Romaina Dumase, Neela Janiho a Marca Lieba. Třetí bílý prototyp byl svěřen do rukou Nicka Tandyho a prototypových nováčků Earla Bambera a pilota F1 Nica Hulkenberga, který určitě přitáhne pozornost fanoušků formule 1.

FIA WEC Spa Jani Lieb Dumas

Posledním továrním týmem podle startovních čísel je Nissan, u nějž je i vysoce pravděpodobné, že poslední skončí taktéž ve výsledkové listině, pokud vůbec spatří šachovnicový praporek. Odvážný koncept prototypu s motorem v předu a náhonem na přední nápravu je teprve na začátku své dlouhé cesty a vozy provází řada technických problému, včetně hybridnímu systému, pohánějící zadní nápravu. V kombinaci s předním pohonem by měl Nissan GT-R LM krátkodobě vyvinout výkon 1500 koní, nicméně technické potíže tuto metu stále brzdí.

Ačkoliv Nissan byl v kolektivních testech na rovinkách absolutně nejrychlejší, v zatáčkách ztrácel natolik, že nedosáhl lépe jak na celkové osmnácté místo.

Pro posádky Tsugio Matsuda – Lucas Ordonez – Mark Schulzhitskiy, dále Alex Buncombe – Michael Krumm – Harry Tincknell a Max Chilton – Jann Mardenborough – Olivier Pla bude úspěch dojet po čtyřiadvaceti hodinách do cíle, na nějaké dobré umístění pravděpodobně pomýšlet nemohou.

V šampionátu FIA WEC jsou rekuperační hybridní systémy rozděleny do energetických tříd 2 MJ, 4MJ, 6 MJ a 8MJ. Audi pro letošní sezonu postoupilo do třídy 4MJ, Toyota zůstala věrná 6MJ, Porsche se začlenilo do nejvyšší 8MJ a na opačném konci stojí Nissan s 2MJ.

Nissan G-TR LMP1 1

Ze zástupců soukromníků má nejnižší startovní číslo (4) tým ByKolles Racing, který vzniknul na základech loňské stáje Lotus. Nejpalčivější oblastí prototypu CLM P1/01 s motorem AER je technika. V předchozích dvou závodech ByKolles vinou techniky odstoupil a ani v loňském roce to nebyla žádná sláva. Pierre Kaffer, Tiago Monteiro a nováček Simon Trummer mohou doufat, že na dráze stráví alespoň nějaký čas.

Nucená přestávka Rebellion Racing skončila a švýcarská stáj se vrací do kolotoče FIA WEC v ten nejlepší moment, na Le Mans. Zpoždění nabrali úpravou designu monopostu R-One, jenž dostal nový motor AER. Hlavním cílem Rebellionu je sbírat drobky, které za sebou nechají tovární týmy a čekat na příležitost. Prototyp s číslem dvanáct budou řídit Mathias Beche, Nick Heidfeld a Nicolas Prost. S třináctkou pojedou Alexandre Imperatori, Dominik Kraihamer a druhý Le Mans nováček Daniel Abt.

Aleš Sirný
Foto: FIA WEC

COMMENTS

WORDPRESS: 4
  • comment-avatar
    A. Novák 10 years ago

    Fajn, ale ten pilot Audi se jmenuje Oliver Jarvis, nikoliv Narcis. To jste si asi spletli s naším bývalým prezidentem. To je opravdu, ale opravdu nedorozumění… 🙂

    • comment-avatar
      Aleš Sirný 10 years ago

      Ha, to si popletl textový editor. velmi často chce měnit Jarvise za Narcise a tentokrát se mu to povedlo. gauner. 🙂 Každopádně děkuji za upozornění!

      • comment-avatar
        Lubino 10 years ago

        Letos to bude chlapi mazec, takhle nabité pole a hlavně Audi má konečně konkurenci, která je schopná tu nadvládu přerušit.Škoda, že to Toyotě letos nejede.Kdyby byla rychlá jako loni, plus v letošní formě Porsche, to by by boj.

  • comment-avatar
    Milan Ch. 10 years ago

    Toyotě fandím, ale trochu mě zaráží právě ztráta rychlosti jak ještě proti loňskému ale i předloňskému roku, zřejmě jim nakonec nezbyde nic jiného, než použít staré nastavení, pokud je to možné, takto jsou zcela bez šance…Pokud jde o Porsche, věřím, že letos má na vítězství, poprvé od roku 1998, a přinejmenším Audi pořádně zatopí- už by bylo na čase…

  • DISQUS: 0