Dlouho očekávaný start letošní sezony mezinárodního německého mistrovství je konečně tady a my se můžeme těšit na první závody. Ty se tradičně pojedou
Dlouho očekávaný start letošní sezony mezinárodního německého mistrovství je konečně tady a my se můžeme těšit na první závody. Ty se tradičně pojedou na okruhu Lausitzring, kde jezdci právě dokončili třídenní testování. Tradičně už je také ve startovní listině číslo 25, které na Yamaze týmu MGM Racing bude vozit náš Matěj Smrž.
V loňském roce prošla série IDM řadou změn a novým promotérem se stala společnost Motor Events GmbH, za kterou stojí Bert Poensgen, Josef Meier a Josef Hofmann. Tito pánové závodům rozhodně rozumí, ale ani jim se nepodařilo obrátit trend štíhlých startovních listin. Zato se jim ale povedlo do šampionátu přitáhnout několik velmi dobrých jezdců, takže se čeká opravdu tvrdá bitva o titul.
Do letošní sezóny půjde Matěj bohatší o světové body z Nürburgringu, ale doufejme že také chudší o bolesti, které provázely vleklé zranění jeho pravého zápěstí. První předsezonní testy absolvoval Matěj v Aragonu a i když šlo „jen“ o rozježdění, tak si nevedl vůbec zle a hlavně zoperované zápěstí se zdálo být mnohem lepší.
Dnes pak piloti zakončili poslední testy před ostrým startem sezony a po ježdění pondělí-středa mají jen jeden den regenerace, než příjde pátek a s ním první tréninky. V testech aktivita na trati rozhodně nebyla hektická, ale jedno se z nich dalo vyčíst – letos se bude jezdit opravdu rychle! Matěj se nemohl soustředit na rychlá kola a musel pracovat na zcela novém nastavení plus vyladění nových komponent motorky, ale i tak byl ve všech testech třetí, nebo čtvrtý. Víc už Vám k tomu řekne on sám..
„Před prvním závodem byla možnost třídenního ježdění, což bylo hodně důležitý. V Aragonu, když jsem naposledy jezdil, mi všechno sedělo, ale tady na Lausitzu to nebylo hned od začátku ono. Dva dny jsem se nemohl posunout s časem pod hranici z loňského roku, ale všechno to bylo dané tím, ze jsem musel zkoušet nové nastavení pérování, které by tým chtěl v budoucnu používat. I s vědomím, ze špička je o 1,5 sec. rychlejší, jsem kroužil a sbíral dada. Poslední den testu jsem si mohl konečně vyzkoušet moje nastavení a okamžitě to bylo znát. Zbyl čas jen na pár kol a nestihl jsem tak zaject nějaký špičkový čas, ale bez velkého rizika ztrácím jednu sekundu na špičku a to na bežné pneumatice pro závod. Chtěl jsem ještě na konci dne zkusit kvalifikační pneumatiky, ale to se kvůli drobnému technickému problému s přední brzdou nepovedlo. Celkem jsem v testech najel 124 kol a vyzkoušel jsem i simulaci závodu, protože jsme potřebovali získat informaci, jestli přední penumatika vydrží 16kol, což byl tady na Lausitzu v minulosti problém. Závody nebudou lehké, protože špička jede opravdu rychle a i když ve startovním poli není tolik jezdců, bitva o podium bude těžší jak v předešlých letech. Časy na jedno kolo jsou o 1,5 sekundy rychlejší!“
Dobré je, že Matěj má za sebou skvělou partu lidí, která pod vedením Michaela Galinského získala už řadu úspěchů. V roce 2005 například dostala Didiyera Van Keymeulena k titulu v litrových štocích při WSBK a druhý byl jistý Kenan Sofuoglu.. Týmem tohoto bývalého závodníka úspěšně prošel například Kevina Curtaina, Broc Parkese a také Anthony West. Ale ani taková squadra nedokáže nic změnit na faktu, že Yamaha YZF-R1 by už nutně potřebovala radikální modernizaci, která je bohužel v plánu až pro příští rok.
Jisté ale je, že Matěj v Lausitzringu má tradičnš rychlost minimálně na bednu a umí tu vyhrávat! Bohužel je pro něj také Lausitz poměrně zakletou tratí, kde se mu často nevyhnou technické problémy. Jinak je o našeho jezdce a jeho tým skvěle postaráno, protože od soboty je na místě také Smrž hospitality.
Na koho si tedy letos v IDM budeme muset dávat pozor?
Začínat musíme týmovým parťákem našeho jezdce. Po roce se do týmu vrací Luca Hansen, který opět pojede se startovním číslem 65. Luca je bezesporu talentovaným jezdcem a v sezoně 2012 ukazoval neustálý progress, který ho ke konci sezony řadit tesně za skupinu bojující o bednu. Jezdec od holandských hranic startoval také za český tým SMS Racing v MS Supersport a letos chce posunout svoji kariéru dále.
Nic se nemění na tom, že nejsilnější pozici v seriálu má opět domácí továrna BMW, která obhajuje titul a je zastoupena velmi rychlými jezdci v kvalitních týmech. Favoritem je tovární tým VanZon Remeha BMW, který vede bývalý skvělý závodník, Werner Daemen. V týmu (který po loňské sázce na Pirelli zůstává i letos u italských pneumatik) bude obhajovat titul Markus Reiterberger, který po svých úspěších v kategorii Superstock 1000 při WSBK loni přidal body z MS Superbike a právě titul německého šampiona. Sezona 2013 měla být pro Markuse spíš volnějším rokem a ze strany týmu na něj nebyl kladen žádný tlak. Přesto Reiterberger potvrdil svůj talent, který ukazovaly už dvě sezony v Red Bull Moto GP Rookies Cup a vítězství v YAMAHA R6 Dunlop Cupu. Otázkou zůstává, jestli ho tlak obhajoby posune ještě dále, nebo mu naopak sváže ruce. Dvojkou v týmu bude Belgičan Bastien Mackels, který loni pro BMW získal titul v IDM Suprstock a hodně často trápil i superbikery. Bastien má za sebou také mnoho úspěchů v jeho domácím šampionátu a kromě toho je považován za specialistu vytrvalostních závodů a v MS této kategorie jeho jméno rozhodně není žádnou novinkou (závodil dokonce s experimentálním strojem Metiss, který má přední kolo zavěšené jednoramennou kyvnou vydlicí..) a minulý týden si Belgičan střihnul legendární závod 24h Bol D’Or (letos naposled) v Magny Cours za v Čechách dobře známý tým Penz13.com. Bastien možná zatím nemá tak zvučné jméno, jako někteří jeho soupeři, ale rozhodně s ním musíme počítat!
Zálusk na přední umístění má také tým Dannyho Wilberse. Ten letos opět nasadí Stefana Nebela, který po eskapádě s KTM v USA loni trochu hledal rychlost, ale když všechno klapalo, tak byl vepředu a ke konci sezony se lepšil. Stefana všichni dobře známe ze sezony 2011, kdy dělal Matymu týmového parťáka. A i když s KTM mu to slušelo více, tak i BMW obuté do Dunlopek určitě dokáže semtam dostat poměrně vysoko. Pro dvojnásobného mistra IDM Superbike, mistra IDM Superstock, vicemistra IDM Supersport a držitele pódia ze závodu Superstock 1000 při WSBK by to ostatně neměl být problém.U Wilberse bude pokračovat také rychlá zástupkyně něžného pohlaví, Lucy Glöckner, která ale pojede „jenom“ superstock.
Největším trhákem letošní sezony je ale bezesportu formace 3C-Racing, které za podpory továrny Ducati nasadí stroje 1199 Panigale R. Jednu z italských krásek pak nebude sedlat nikdo jiný, než dvojnásobný vítěz závodu WSBK, Max Neukirchner. Maxova kariéra mohla vypadat úplně jinak, nebýt osudové havárie v Monze 2009. Přesto na resumé tohoto saského jezdce chybí snad jen MotoGP. Body z GP250, bohatá kariéra v MS Supersport a Superbike a také top ten v Moto2 s ne zrovna konkurenceschopným materiálem. Max Panigalku dobře zná, protože ji celou loňskou sezonu jezdil v WSBK a často proháněl i továrního Carlose Checu a Ayrtona Badoviniho. Panigale je už letos mnohem lépe vyladěným strojem než loni a sympatický německý jezdec se na letošní sezonu již vyloženě těší. Rozhodně si ho budeme muset hlídat, ale Mates už Max dokázal několikrát porazit, když Neukirchner testoval tehdy za tým Ten Kate při závodech v Assenu. Druhým jezdcem je Javier Fores. Pokud o něm náhodou někdo neslyšel, pak vězte, že jde o dvojnásobného šampiona španělské nejsilnější třídy Stock Extreme, kde loni právě na stroji Panigale porazil například Carmela Moralese a Ivana Silvu. Tento jezdec od Valencie vyzkoušel za svou kariéru snad všechno (MS GP 125, Moto2, MS Supersport, WSBK), ale evidentně nejvíc mu sedí velké motorky. Podle testů se zdá, že eho pozice týmové dvojky možná nebude tak jasná.
Silná bude letos také tradiční formace Hondy – Holzhauer Racing Promotion. Honda letos přišla v modelu CBR 1000 s (legendárním) označením SP s modernizací, která už byla značně potřeba. Loni se Michael Ranseder často trápil, motorku se evidentně snažil „naučit“ jezdit rychle jako BMW a někdy to končilo nejen v kačírku, ale také v plamenech. Přesto se často ukázalo jakého formátu je Michi jezdcem a po vítězství (téměř) nováčka Reiterbergera je Ranseder hodně motivovaný konečně získat titul v IDM, který mu v jeho prvních letech v tomto šampionátu jen těsně uniknul. Tento lehce kontroverzní jezdec je zárukou publicity, ale hlavně je opravdu rychlý a má za sebou v letech 2004 až 2009 GP125, Moto2 v roce 2010, ale také mistrovský titul v IDM 125, doplněný titulem vicemistra IDM Supersport a v sezonách 2011 a 2012 se pak stal vicemistrem IDM Superbike. Druhým jezdcem bude Danny De Boer, kterého si můžete pamatovat například z jeho skvělého výkonu při divoké kartě na závodech BSB v Assenu, která zaujala natolik, že pak šampionát dojel do konce. Trojnásobný nizozemský šampion Superbiků má Hondu dobře najetou a uvidíme, jak vysoko zamíří. Další Hondu pak nasadí Daniel Kartheininger v týmu Oppermann Racing. Daniela znám z jeho startů s KTM a hlavně z nejnižších kategorií (Red Bull Rookies, GP125).
Prapor Suzuki bude v IDM nést formace HPC-Power Suzuki Racing Denise Hertrampfa. Uvidíme, jak se po neúspěšné sezoně 2013 prosadí Suzuki letos. Za tým pojede Marc Buchner, který prošel cestou od Supermota, přes pohárové závody Yamaha R6 Cup a IDM Supersport, až do IDM Superstock a po loňských výkonech dostal letos šanci sedlat superbike. Podle startovky má tým nasadit veterána a devítinásobného (!) mistra světa vytrvalostních závodů, Vincenta Phillipa. Vincentovi rychlost stále nechybí a jako náhradník za zraněného Camiera se loni při WSBK v Magny Cours probojoval po krásné stíhačce až na šesté místo. Bohužel se Vincent minulý týden při 24h Bol D’Or zranil a na testech místo něj jezdil další ze světových šampionů MS Endurance a mistr IDM Superbike 2012, Erwan Nigon. Startovat bude také Carl Berthelsen za tým Suzuki Norway.
Osamocenou Kawasaki bude ve startovním poli vodit nám dobře známý maďar Gabor Rizmayer (GP250, litrové štoky při WSBK, ale také Alpe Adria), který se těší na svůj comeback v IDM.
Pole pak doplní jezdci kategorie Superstock 1000, kteří budou závodit společně se superbikery.
Program víkendu v Lausitzu naleznete ZDE. POZOR! Letos je program hodně překopaný a jezdci tak v pátek odjedou čtyři krátké tréninky, na které v sobotu navážou dvě půlhodinové kvalifikace a desetiminutové superpole.
V pátek má trochu pršet a teploty se nedostanou přes 12°C o víkendu pak bude trochu tepleji a déšť se okruhu vyhne.
Pokud vyrazíte na závody osobně, tak můžete těšit na bohatý doplňkový program. V sobotu se můžete od 18:30 zapojit do konvoje motorek, co si projedou okruh (registrace od 16:00). Od 19:30 pak začne tradiční Race Party s živou hudbou a striptérkami. V neděli pak od 12:30 proběhne pitwalk a tradiční jízdy s racetaxi. I o děti je postaráno a po registraci je možné si zapůjčit malé čtyřkolky od Suzuki a minimotorky Yamaha PW50. Víkendový lístek stoji jen 22 Euro.
Od soboty můžete sledovat Matějovo počínání díky livetimingu na oficiálních stránkách. Všechny výsledky najdete krátce po dojetí na oficiální stránce šampionátu www.superbike-idm.de v sekci „Ergebnisse“ a samozřejmě na našich stránkách.
Dále můžeme doporučit stránky www.dmsb.tv, kde najdete videa z předcházejících závodů a které jsou poměrně často aktualizované. Další videa z IDM pak můžete sledovat na oficiálním YouTube kanálu nebo Facebookové stránce či Twitteru.
PR Fans of Smrž
COMMENTS