Jiří Procházka: Krok za krokem za vlastním cílem

Jiří Procházka: Krok za krokem za vlastním cílem

Plešovec ... malá vesnička na kroměřížsku s necelými třemi sty obyvateli, vás při průjezdu asi nijak zvláště na první pohled neohromí. Pokud se však b

Talaš zdramatizoval vítězstvím boj o titul v KZ2
Effective Racing – premiéra a absolutní vítězství na mokru!
Letní přestávka je u konce, Octavia Cup bude pokračovat na Slovensku

Plešovec … malá vesnička na kroměřížsku s necelými třemi sty obyvateli, vás při průjezdu asi nijak zvláště na první pohled neohromí. Pokud se však budete dívat pozorně, zaregistrujete hned po vjezdu do obce sídlo a dílny kroměřížského závodního týmu Mirage Motorsport.

Mirage Motorsport patří k těm relativně mladším týmům. Jeho historie se začala psát v roce 2007, kdy to všechno odstartoval vytrvalostní závod v tehdy ještě amatérské sérii Le Brno. Od té doby však již bylo spáleno mnoho litrů benzínu a opotřebováno několik stovek pneumatik. Na řádcích níže vám přinášíme rozhovor s jezdcem a zároveň i týmovým šéfem, panem Jiřím Procházkou.

7

Dovol, abych pogratuloval k Tvým výkonům na Slovakia Ringu. V rámci posledního podniku Slovenského okruhového poháru se Ti tam s Vaším BMW M3 GTR podařilo zajet v závodě nejrychlejší kolo za 2:06.343. To je čas, který ve Vaší třídě ještě nikdo nezajel. Jak hodnotíš tento víkend a vstup týmu do sezóny 2016?

“Slovenský okruhový pohár jezdím druhým rokem a hned první letošní závod ukázal, jak tvrdá je zde konkurence. O proti loňsku, kdy se mi podařilo vyhrát naší třídu, přibylo mnoho aut napříč všemi třídami a stejně tak přibylo i kvalitních soupeřů. Prosadit se v této konkurenci je mnohem těžší a o to více mne těší dobré výsledky v úvodních dvou podnicích. Ten zajetý čas je pak jen třešničkou na dortu a odměnou pro celý náš tým za práci, kterou na závodech odvádíme.”

Onen čas 2:06 představuje maximum, nebo tam ještě byla nějaká ta rezerva?

“Vždy jedu tak, aby to nebylo na hraně a už vůbec ne za hranou, takže rezerva tam určitě ještě byla. Je to zvyk z vytrvalostních závodů. Pro mě je důležité dovézt vždy auto do cíle celé a tomu přizpůsobuji i svůj jezdecký styl. Pokud bych se na to měl podívat objektivně, tak si dovolím říci, že v kvalifikaci na nových pneumatikách by bylo možné tento čas ještě tak o dvě vteřiny vylepšit.”

Jak a kdy vznikla myšlenka na vznik závodního týmu Mirage Motorsport? A proč právě tento název?

“Všechno to začalo na podzim roku 2006, kdy si můj kamarád Aleš koupil M-trojku a udělali jsme na ní první civilní úpravy a vyrazili jsme do Mostu na naše první hobby ježdění na okruhu. Motorismus byl pro mě vždy nesplněnou vášní. No a na jaře roku 2007 jsme pak s tím autem společně absolvovali první závod série Le Brno, který se nám podařilo vyhrát.”

“No a ten název? To je trochu úsměvné. Hodně lidí si myslí, že je to podle těch známých francouzských stíhaček Mirrage, ale není tomu tak. Vniklo to tak jako ostatně všechno náhodou. Děti v té době hodně sledovali film Úžasňákovi a jedna z hlavních hrdinek se jmenovala Mirage – byla hodně rychlá a protože děti ten film měli rádi a člověk to slyšel pořád kolem do kola, dostalo se mi to jméno hodně do povědomí. Navíc Mirrage znamená v překladu rychlost a tak když došlo na volbu jména týmu, tak to byla jasná volba.

2

Mimo BMW M3 GTR nasazujete v SOP také BMW Z4, za jehož volant usedá Tomáš Pospíšil. Jak náročné je připravovat dvě takto odlišné auta?

“Naše GTRko má motor se sériovým objemem 3,2 litru. Co je hodně jiné, tak to je podvozek. V našich autech a i autech našich klientů máme podvozek britského výrobce Nitron. GTR má 1.068 kg a motoru jsme při letošním brždění naměřili 404 koní. Všechno je to o kinematice náprav, která funguje tak, že nemusíme řešit rozbíhavost či sbíhavost, ale jde o to, jak se v zatáčce zatíží jednotlivé kolo. V případě, že je to dobře nastaveno, tak auto pak v zatáčce zatočí tam kam má a neuhne ani o kousek. Důležité bylo zvládnout tuto problematiku. Zbytek je u těch aut pak už hodně podobné.”

Začalo to vytrvalostními závody, nicméně nyní startujete především ve sprintech. Znamená to, že jste na endurance disciplínu zanevřel?

“Můj partner je aktuálně pracovně velice vytížen a tak jsme se dohodli, že budu i nadále závodit pouze ve Sprintech, tak abychom dokázali naše auta posunout co nejdále a stejný servis pak poskytnout i našim klientům. Náš tým byl ale od svého počátku neodmyslitelně spojován s vytrvalostním závoděním a stejně tak jsou i naše auta spíše stavěna na vytrvalost. Na základě tohoto si lze vyvodit, že se k vytrvalosti zase jednou vrátíme.”

Aktuálně se prezentujete převážně právě v SOP, kam ale míří týmové kroky do budoucna?

“O tom teď těžko přemýšlet, vždyť sezóna je teprve na začátku. Dlouhodobým cílem týmu ale je pokračovat v závodění s BMW s přestupem do kategorie specifikace GT3.” Ve Slovenském okruhovém poháru se cítíme dobře. Je to seriál s dobrou organizací a hlavně s dobrým harmonogramem. Vše se odjede v jeden den, což je to, co nám hodně vyhovuje.

3

A jak se díváte, na názor, že jednodenní podniky jsou trochu nevýhodné v tom, že když se mi ráno stane něco s autem, tak se už odpoledne třeba nesvezu.

„Ano, toto bývá poměrně často argument, ale podívejme se na to takto. V našich dílnách odvádíme 100% možného a na závody jedem opravdu závodit. Žádné nastavování, ladění, opravování. O tom to přeci není. Nepamatuji si, kdy se nám něco stalo s autem. Až na upadnuté lanko plynu při 24-hodinovce na Slovakia Ringu jsme doposud neměli žádnou závadu. Ramena, poloosy, unibaly a jejich výměna …. to se přeci při závodech nemůže stát. Závodění provozujeme za konkurenceschopný rozpočet a přitom si zakládáme na tom, že naše auta představuji naprostou špičku v daném poli.“

Na který ze závodů Vaší dosavadní kariéry vzpomínáte nejraději?

“Asi to bude ten závod seriálu Le Brno, kdy jsme v šestnáctihodinovce na Slovakia Ringu sváděli velký souboj s Tkáčem a Kukučkou s Porsche (pozn. rok 2012). Oni jeli na slickách a my na cupových pneumatikách. Byl to neskutečný souboj, který trval asi 45 minut. Můj stint měl 90 minut a já jsem polovinu toho času strávil hledáním možnosti jak Tomáše Kukučku předjet. Nakonec se to po té dlouhé době podařilo a my v tom závodě slavili vítězství.”

Jak hodnotíte současnou situaci na České okruhové scéně?

“No popravdě moc nestíhám všechno to dění sledovat. Na každý pád se domnívám, že by neškodila trocha více informovanosti pro veřejnost. Všechno je to ale o penězích a všeobecně se ví, že situace není v tomto směru v posledních letech nejpříznivější, ale to je problém všech sportovních odvětví.”

Mirage Motorsport to není jen závodní tým. Čemu všemu se věnujete, když zrovna nezávodíte?

“Mimo přípravy našich vlastních závodních aut, se staráme o celou řadu aut našich klientů z celé ČR a záruční a pozáruční servis značek BMW, Porsche, Audi a Aston Martin. V motorismu jde vývoj neustále kupředu a tak je pořád na čem pracovat. V našem servise se také nově věnujeme restaurování BMW Youngtimers.“

Jako velký úspěch považuji i náš projekt M3 GTS s číslem 26, která zajela na Nordschleife tzv. AMS kolo za 7.28, což je o 20 vteřin rychleji než série. A opět jen díky podvozku. Motor zůstal v sérii.


 

1

5 6
8 9 10

 

 

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0