Je cesta Haasu správná?

Je cesta Haasu správná?

Světem F1 po prvních dvou závodech rezonuje spousta témat. Některá jsou negativního rázu, jiná pro změnu pozitivní. Co lze ale bez větších diskuzí zař

Nudná a vzrušující Grand Prix Austrálie
Začíná nám Formule 1 NASCARovatět?!
Šampionáty GT3 nabírají na síle

Světem F1 po prvních dvou závodech rezonuje spousta témat. Některá jsou negativního rázu, jiná pro změnu pozitivní. Co lze ale bez větších diskuzí zařadit mezi příjemná překvapení, tak to jsou výkony týmu Haas.

Tato americká organizace se totiž po mnoha letech stala první stáji ve F1, která poté, co „vyrostla na zelené louce“, dokázala bodovat hned na první pokus. Navíc se nejednalo o žádné ušmudlané body, kdy do cíle nedojede ani půlka aut, ale zasloužené šesté místo (ano, faktor štěstí hrál roli i v jejich případě, ale v Bahrajnu ukázali, že se nejednalo o náhodu).

Tím posledním, komu se podařilo získat body při debutu, byla Toyota – velký tovární tým, který toho však v následném průběhu ročníku 2002 nic moc nepředvedl.

Přesto se nečekané úspěchy týmu Haas nesetkaly s vřelým přijetím na všech frontách, když se do Američanů opřel například Williams, jeden z nejtradičnějších účastníků F1.

Stáji z Grove se nelíbí především velmi úzká spolupráce mezi Haasem a Ferrari, které nováčkům dodává prakticky všechno, co v rámci pravidel může jeden tým nabídnout druhému (do toho nepatří např. šasi, které Haas kupuje od Dallary). Zlí jazykové pak tvrdí, že monopost Haasu je vlastně přemalované ferrari s jiným logem, což podle nich odporuje i filosofii Poháru konstruktérů.

Trnem v oku Williamsu je fakt, že díky šanci na vysoké postavení v pořadí týmů si Haas letos může přijít na velké peníze od Bernieho Ecclestona a to přesto, že Američané nemuseli nákladným způsobem vyvíjet konkurenceschopný vůz.

Podle mě je však přístup Haasu správný. Možná je to totiž nejjednodušší způsob, jak snížit náklady menších týmů bez toho, aby se musely vymýšlet radikální opatření vedoucí k úspornějším rozpočtům týmů (zákaz testování atd.). Řekl bych, že je to sympatičtější i pro fanoušky…

Navíc v době, kdy F1 ztrácí svou identitu, tradici, fanoušky atd. s každým nově přijatým pravidlem, koncept zákaznických vozů (což Haas v pravém slova smyslu není) nikterak nevybočuje z tradice F1 – vždyť v minulosti se zákaznickými monoposty vyhrával tým Kena Tyrrella, před jejich nedávným zákazem je pak používalo třeba i Super Aguri či Toro Rosso.

Jakub Knoll

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0