Je český motorsport obrazem českých funkcionářů?

Je český motorsport obrazem českých funkcionářů?

Vize českého motorsportu vlastně neexistuje. Český motorsport běží samospádem bez velkých zásahů činovníků k tomu určených. Jednu výjimku bychom snad

Czech Sim Racing Series zná další finalisty
Kouřil spojuje síly s Janík Motorsportem
Autoklub ČR povede dál Jan Šťovíček

Vize českého motorsportu vlastně neexistuje. Český motorsport běží samospádem bez velkých zásahů činovníků k tomu určených. Jednu výjimku bychom snad našli, a tou je rallye, ta k nám ale na web nepatří. Vysvětlení je ale jednoduché. Rallye je sport hodně odlišný, jezdci závodí s časem a ne mezi sebou. Navíc směr rallye udávají automobilky a FIA. Proč se ale stejnou logikou neřídí funkcionáři Autoklubu ČR také v motokárách a v závodech automobilů na okruzích?

Jestliže na start rallye pustíte jedno auto odlišné specifikace, divák to u trati jen těžko pozná. Pokud takové WRC v podobě vozu DTM postavíte mezi dvacet okruhových aut, rozdíl je znatelný na první pohled.

Viděli jste snad po Evropě šampionáty, kde by závodily vozy vyráběné v garážích? Takové kategorie máme pod názvem E v mezinárodním okruhovém šampionátu. Přitom všude v Evropě závodí vozy vyráběny přímo od výrobců nebo uznávaných úpravců v kategoriích GT3, GT4, TCR, LMP3 nebo pohárové cestovní vozy či formule 3 a formule 4. Jaké zájmy má Autoklub ČR stále protlačovat tyto vozy? Navíc nejde o stavby továrních vozů a můžeme se bavit i o faktoru bezpečnosti. Nemluvím už ani o faktu, že české okruhové mistrovství nemá potřebnou informativní hodnotu. Konečné výsledky byly spočítány až po posledním závodě a klíčem, aby se vyhovělo určitým skupinám. Nám se pak vytýká, že o českém mistrovství neinformujeme. Ale co je české mistrovství? Kdo se do něj na jednotlivé závody přihlásil a jak dojel? To se na webu Autoklubu ČR nedozvíte. Tak jako se nedozvíte vizi českého motorsportu, jestli jako stát Evropské unie půjdeme směr evropských států, které podporují jedině tovární vozy kategorií GT3, GT4, TCR atd. Že tyto vozy v České republice nemáme? Kdo by si je také kupoval, když ani neví, jestli s nimi bude moci závodit a jestli levnější samodomo postavený vůz, který nesplňuje žádnou evropskou homologaci nebude rychlejší. Ale i přes tento fakt několik vozů v České republice je.

Český karting je zase výkladní skříní všech motokárových disciplín, které se od revoluce u nás jezdí. Kategorie, které už v Evropě nemají žádnou perspektivu tak tříští pozornost hrstce jezdců a závodí se po pěti jezdcích o poháry. Jak v okruhovém tak kartingovém sportu by bylo potřeba silnějších osob, které nebudou hájit jen své zájmy, budou mít nad motorsportem nadhled a přehled, jak věci fungují v Evropě. Jedině takový člověk dokáže bouchnout do stolu a představit vizi následujících tří až pěti let, kam jednotlivé disciplíny a kategorie půjdou. Pokud ale budou stále hájeny zájmy jednotlivců těmi, kteří dělají sport dnes, v České republice mladí jezdci příliš mnoho prostoru k růstu na mezinárodní scéně mít nebudou.

Proč jsou na Autoklubu ČR stále ti samí lidé, kteří jen o reformě hovoří, ale v podstatě se nic neděje a český motorsport si běží tak nějak samospádem? V jedné věci ale Autoklub ČR aktivní je, když jde o výběr peněz za licence jezdců, soutěžících, zapsání jednotlivých podniků do kalendářů, za technické průkazy, výběru členských poplatků a státních dotací na mládež, kterou v českém okruhovém sportu budeme hledat jen těžko.

Dočkáme se někdy změny? A jaký máte názor na současnou podobu českého motorsportu vy?

Milan Bydžovský ml.

COMMENTS

WORDPRESS: 17
  • comment-avatar

    když není kde závodit, nemůžem tu mít ani špičková auta udávající směr po Evropě. V rallye tomu tak je protože když seženu sponzora na nové R5 nebo WRC můžu jeho logo propagovat skoro po celý rok, když však pořídím GT3 nebo F3 svezu se maximálně třikrát za rok jednou v Brně nebo v Mostě a konec. Chtělo by to začít pořádat závody, když už máme dva špičkové okruhy….

    • comment-avatar

      Víc závodů v ČR by bylo fajn, je ale otázka, jestli by byl zájem pořadatelů a diváků. Do Mostu lidi nechodili, do Brna donedávna taky ne, a to bylo vstupné zdarma. Muselo by se to asi organizovat podobně jako Carbonia nebo SOP, tj. že si všechno zaplatí jezdci. Teď se v Brně daří jednou za rok slušně naplnit tribuny(u), ale je otázka, jak by to vypadalo bez BossGP a krásného počasí.

    • comment-avatar
      Josefus 6 years ago

      Je kde závodit. Není ale s čím závodit. Selhal marketing. Je smutné, že i za bolševika byli tehdejší funkcionáři schopni uspořádat hodnotné závody, I když ve startovním poli byli převážně škodovky (sem tam nějaká Lada nebo Zastava), Divácká účast byla vysoká, i když se tehdy jezdilo v provizorních podmínkách na dálničních přivaděčích (starý Mosr, Havířov) nebo na letištích (Piešťany).

    • comment-avatar
      Lubino 6 years ago

      To MBS
      Co se týká Mostu, navštěvuji tam prakticky pravidelně většinu závodních akcí už přece jenom delší dobu. Pamtuji dobu INTERSERIE kdy se tam proháněl Stuck, Ongais , a byl jsem i u památného požáru Ludwiga. Letos jediné co mělo úroveň bylo ADAC GT. O zbytku nemá cenu hovořit, CZTP víkend byl vysloveně trapný, Historic GP zajímavé ale málo startujících.Na to lidi nenalákáte.

  • comment-avatar
    V.Strnádek 6 years ago

    věřím,že i proto je Eset-V4 cup-,škoda že,příští rok bez účasti na našich okruzích…
    znám pár šampionátů v Evropě kde takové auta z garáže jezdí namátkou Spezial Tourenwagen Trophy,.Supercarchallenge.nl apod.
    jinak Autoklub škoda psát-mluvit,stačí juknout na jejich stránky ta aktuálnost hrůza,
    autor článku sám určitě dobře ví kde je pravda o tom nepochybuji…připadá mě to trochu jako účelový zá

  • comment-avatar
    A. Novák 6 years ago

    Proč se toto tahá zrovna teď? Bohužel v Česku se nic neděje samo sebou, zřejmě to bude mít nějaký skrytý význam. Jinak ten důvod, proč rally na rozdíl od okruhů nějak jede, je prostě ten, že ty prachy je ochoten někdo někde vyštrachat (často z hodně šedivých zón). A důvod? Jak píše anonym, existuje skutečný MČR, na okruzích se jede jednou za rok v Brně a pak v cizině. To je virtuální MČR…

  • comment-avatar
    MirekZ 6 years ago

    Tak zainteresovaní ví, že právě v těchto dnech se rozhoduje o tom, jak bude vypadat následující sezóna, i když problém českého okruhového sportu není otázkou jednoho roku, ale plánu na celou dekádu, která se v tuto chvíli zastavila po odchodu týmu pana Charouze z MMČR…

    • comment-avatar
      V.Strnádek 6 years ago

      no vidíte a já si právě myslím,že problém začal v době kdy tady vládlo BPA ..a to že mistrák ovládnul Mercedes a Audi z DTM právě v úpravě pro skupinu E

  • comment-avatar
    Dušan Kouřil 6 years ago

    To že se jede mčr na okruzích i v na zahraničních tratích bych bral jako plus. Vždyť i jinde to tak fungu, například v TCR benelux se z pěti závodů jedou pouze dva na jejich území A i třeba Adac klidně zavítá na zahraniční tratě. Aspoň jezdci můžou se srovnat s konkurencí z okolních států.

  • comment-avatar
    Dušan Kouřil 6 years ago

    A mezi námi děvčaty ona úroveň české rally není bůh ví jaká a zde bych to přirovnal ke slovům známého fotbalisty Ladí Vízka ,, v česku máme hráčů hodně ale fotbalistů málo,, . Je sice hezké že dnes má v česku r5 kde kdo ,ale těch co by bylo s nimi schopno něco zajet mimo čr , tak na to by stačily prsty jedné ruky.

  • comment-avatar
    A. Novák 6 years ago

    Plus by to možná bylo, kdyby to jeli skuteční závodníci. Ale pokud to jedou podnikatelé za svý (více či méně pokoutně vyčarovaný) peníze, tak se potřebujou prezentovat doma. V Chorvatsku on tu investici nezdůvodní, když s chorvatským trhem nemá absolutně nic společnýho. To je prostě moc okatý. To se mnohem lépe zdůvodní tak, že jel 7 soutěží MČR v Česku – minimálně to není tak podezřelý.

    • comment-avatar
      MirekZ 6 years ago

      O tom to přeci vůbec není. Můžete závodit venku, když máte mediální pokrytí v ČR, když už vám jde o ty peníze. Ale jde přeci o to, že tu nikdo ten mistrák neorganizuje, autoklub mu nedává směr aktuálních trendů. Ojete vozy TCR, F4 i GT3 jsou čím dál dostupnějším náčiním ale proč bych si takový vůz kupoval, kde s ním budu závodit? Německo je na mě drahé.

    • comment-avatar
      A. Novák 6 years ago

      A o čem jiným to je než o penězích? Když závodíte v Chorvatsku, nemáte mediální pokrytí v Česku – to se jsou spojený nádoby. A v ten okamžik na vás skočí finančák, proč sponzorujete závodění v Chorvatsku, když tam nijak nepůsobíte, a budete muset dokazovat, že to není daňový podvod. Šel byste do toho s tímto rizikem? Já ne – to raději budu jezdit rally v Česku.

  • comment-avatar
    Jirka L 6 years ago

    Okruhové závodění neřídí ani neorganizuje AČR už dlouhou dobu. Jen to tak kamufluje, aby zústal u toku peněz do tohoto odvětví a udržel si pár teplých místeček na pár drahých výletů na GP apod. pro své činovníky. Mistrovství ČR defacto neexistuje od r. 2012. Jen díky iniciativě Mira Konopky, Trevor Racing a J.Křenka vznikl ESET V4 Cup. Koukněte na partnery tohoto seriálu, AČR tam nenajdete.

  • comment-avatar
    MARSHALL 6 years ago

    Dobrý den , jsem TK z Brna a s politováním máte pánové velkou pravdu ! Chci jen podotknout že to samé je i se děje snad ve všech sférách řízení i menších AMK , Klubů či spolků – takže momentálně nevidím žádné východisko z tohoto “začarovaného” kruhu …. a jako příklad si dejme MOTO GP u nás v Brné , že !?! jsem s pozdravem MARSHALL

  • comment-avatar
    MARSHALL 6 years ago

    Dobrý den , jsem TK z Brna a s politováním máte pánové ve všem pravdu ! Jen chci podotknout ,že tento “začarovaný” kruh bují snad ve většině sfěrách řízení i menších AMK , Klubů či spolků – tak momentálně a v nejbližší době nevidím na obzoru žádnou spásu ; jsem pesimista v této věci už skoro 1O let !?! jsem s pozdravem MARSHALL

  • comment-avatar
    A. Novák 6 years ago

    To je trochu off-topic, Marshalle. Problém MotoGP v Brně je o dost jiný než problém domácím mistráků na okruzích. Už jen proto, že je to o několik tříd jiný level motorsportu…

  • DISQUS: 0