Italský koník mezi americkými roadstery

Italský koník mezi americkými roadstery

Trvalo dlouhých šedesát let, než se našel pilot, který by vyrovnal rekord Alberta Ascariho v počtu výher v řadě za sebou. Sebastian Vettel vyhrál v ro

Scuderia Praha ve Spa odstartuje šestá ve třídě Pro-AM
Scuderia Praha nasadí do Epilogu Ferrari 488GT3 a jezdeckou sestavu rozšíří Tom Onslow-Cole
24h Le Mans: Penalizace pro vítězný Ford a druhé Ferrari

Trvalo dlouhých šedesát let, než se našel pilot, který by vyrovnal rekord Alberta Ascariho v počtu výher v řadě za sebou. Sebastian Vettel vyhrál v roce 2013 devět závodů za sebou – stejně jako v polovině minulého století muskulární Ital. Pravděpodobně by Ascari zvládnul započít svou sérii o několik týdnů dřív, to by ovšem nesměl kroužit po oválu v Indianapolisu.

Alberto Ascari zahájil vítěznou sérii s Ferrari 500 v červnu 1952 a skončil o rok později ve stejný měsíc. Na jejím počátku stála výhra v Belgii, která hostila druhý závod formule 1 tehdejší sezony. Vlastně až třetí, protože v padesátých letech byla do šampionátu započítávána i pětistovka v Indy, kterou evropští závodníci notoricky ignorovali. Místo toho, aby Ascari závodil už na úvodní Grand Prix Švýcarska, trávil čas v Indianapolisu.

V týmu Ferrari se ke slovu hlásily nové nepřemožitelné modely 500, ale do důchodu odcházející typ 375 ještě neřekl poslední slovo. Životnost Ferrari 375 po evropské derniéře prodlužoval Ascari právě v Indianapolisu, kde byl v plném proudu 36. ročník Indy 500.

Enzo Ferrari chtěl podpořit prodej svých vozů i na dalekém západě a podnik Indianapolis 500 byl jedním z vhodných prezentačních nástrojů v duchu v neděli vyhraj, v pondělí prodej. V USA si vzal Ascariho pod svá křídla slavný Italo-američan Luigi Chinetti, jenž byl na území Spojených států obchodním zástupcem Ferrari a plnohodnotně se angažoval v motorsportu.

Alberto Ascari 5

Činovníky pozorně sledovaný test pro nováčky dopadly uspokojivě a Ascari dostal zelenou. Jenže s Ferrari 375 nebyl zdaleka spokojený. Z rudého stroje nedokázal vyždímat více než 212 km/h a bezpečná hodnota k úspěšné kvalifikaci byla kolem 220 km/h.

Protože přípravy na Indianapolis 500 trvaly celý květen, nové karburátory z Maranella dorazily zavčas a Ascariho důvěra ve Ferrari 375 vzrostla. Původní čtyřstupňová převodovka však musela zůstat, takže Ascari řadil než jeho soupeři s výhodnější dvoustupňovou převodovkou. Každopádně Ascari zajel uspokojivý čas a dvanáctiválcové ferrari postavil devatenácté místo. Chinetti byl spokojen, na rozdíl od konkurence nepoužili v kvalifikaci speciální směs paliva, takže rychlost odpovídala závodnímu tempu.
Indianapolis 1952Závod si rozplánovali na tři zastávky. Čistě kvůli palivu by Ascari mohl zastavovat pouze jednou, jen vysoké opotřebení pneumatik ho nutilo připravit tři výměny. Ascari se 30. května 1952 nikam nehrnul. Po startu studoval jízdu soupeřů před sebou. V chaosu třiatřiceti hřmotných strojů nehodlal riskovat. Jakmile se startovní pole roztáhlo, Ascari předjížděl jedno soupeře za druhým a postoupil až na sedmé místo. Průběh závodu se rýsoval lépe než podle představ. Pomalu se blížil čas první zastávky v boxech, když náhle v 41. kole zaznamenal Ascari defekt pravého zadního kola. Paprskovité kolo nevydrželo nápor odstředivé síly v zatáčkách a vyztužené dráty se pod tíhou zlomily. Ascari si byl jistý umístěním v TOP3, ale nedokončil ani první čtvrtinu závodu. Byl klasifikován na 31. první místě, za což si vysloužil odměnu 1 983 dolarů. Vítěz Troy Ruttman dostal šek na 61 743 dolarů.

Ferrari se do Indianapolisu už nikdy nevrátilo a Alberto Ascari o tři roky později zahynul na okruhu Monza.

Alberto Ascari 4

Foto: IMS

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0