Zámořská formulová série IndyCar plánuje zvýšení ochrany kokpitu, přičemž se v tomto směru bude inspirovat královnou motorsportu. Jen krátce poté,
Zámořská formulová série IndyCar plánuje zvýšení ochrany kokpitu, přičemž se v tomto směru bude inspirovat královnou motorsportu.
Jen krátce poté, co Mezinárodní automobilová federace ukázala první oficiální snímky nejnovějšího návrhu tzv. projektu „Shield“, který bude týmem Ferrari testován během prvního volného tréninku na Grand Prix Velké Británie, oznámil prezident IndyCar pro soutěžení a operace Jay Frye, že americký seriál by podobný typ čelního štítu také rád vyzkoušel.
Již delší dobu navrhovaná ochrana kokpitu IndyCar by měla být poprvé vyzkoušena v jednom ze čtyř testů na sezonu 2018, což je buď Indianapolis 25. – 26. července, Mid-Ohio 1. srpna, Iowa 28. srpna, či Sebring 26. září.
Jay Frye vysvětlil serveru Motorsport.com, že pokud se zatím poslední návrh čelního krytu kokpitu ujme, s největší pravděpodobností bude mít menší sklon. V tuto chvíli uvažuje série o dvou variantách a ty se budou porovnávat v rámci jednoho z výše zmíněných testů.
„Na návrhu pracujeme již déle než rok a chceme zavést řešení, které by se dalo aplikovat ve všech závodech, protože IndyCar cestuje po velmi různorodých typech tratí. Jak už jsem řekl dříve, původně navrhovaný typ konstrukce „Halo“ by vadil jezdcům ve výhledu na klopených oválech, jaký je třeba v Texasu,“ popisuje nároky ochranného prvku Frye.
Samotná viditelnost však není jediným problémem, který vedení série IndyCar trápí.
„Procházíme procesem zvažování variant a provádíme simulace, přitom musíme brát velký zřetel na možné zkreslení pohledu vlivem zakřivení skla. Jezdci musí vidět naprosto přesně ve chvílích, kdy sledují dění před sebou, kontrolují zpětná zrcátka, ohlíží se a pak se vrací pohledem zase zpátky před sebe. V tomto případě nechcete mít zkreslený pohled, obzvláště když se v rychlosti kolem 360km/h přibližujete k pomalejšímu vozu a musíte přesně odhadnout vzdálenost,“ vysvětluje Frye.
„V neposlední řadě bude mít nový prvek vliv také na aerodynamiku vozu, obtékání vzduchu a chlazení, ale naštěstí nám v tomto ohledu pomohl fakt, že nasávací otvory budou u bočnic formule a nikoliv dále nad hlavou pilota, takže tuhle záležitost máme vyřešenou,“ poznamenal prezident pro soutěžení a operace.
Další součástí je bezpečnost. Vzhledem k odolnosti ochranného prvku bylo třeba volbu materiálu řešit s americkou armádou a jednou z možností je provedení po vzoru kabiny u letounů Lockheed-Martin F-16. S radou přišel i tým Don Schumacher Racing, který jako první plně zakrytoval kokpit svých vozů v NHRA závodech dragsterů.
„Studie balisticky odolných materiálů využívaných pro vojenské účely je obrovským přínosem. Piloti mají nezkreslený pohled i přes „sklo“, které je zakřiveno na několika místech a z jednoho kusu. Stále se také snažíme odpovědět na otázku, co se s ochranným štítem stane během incidentů jako měli Scott Dixon nebo Sébastien Bourdais v Indy, když se monopost otočí koly vzhůru? Ano, líbí se mi to, že i po takovýchto incidentech může závodník samotný opustit kokpit, protože to prostor nijak nezmenší, ale stejně, co se se sklem stane? Ohne se, rozbije, nebo se nějak oddělí?,“ upozorňuje na možná rizika Frye.
https://www.youtube.com/watch?v=0QmrF5p9hEI
V případě potencionálního zašpinění ochranného skla provozními kapalinami, nebo špínou od kol soupeřů, Jay Frye má i na tento případ řešení. Štít by měl mít stejně jako přilby jezdců slídy, čili vrstvy, které půjdou odstranit.
Foto: FIA
COMMENTS
„Shield“ nepřidá na kráse ani vozům formule 1, ani vozům IndyCar. Když už musí být upřednostněna bezpečnost ped estetikou, je otázkou, zda by v takovém případě nebyla lepší kabinka jako u vozů WEC. Kabinka by byla ještě bezpečnější než „Shield.“ a ačkoliv by nebyla nijak krásná, rozhodně by nebyla ošklivější než „Shield.“
Ono to tou kabinkou stejně dřív nebo později skončí… Na druhou stranu z hlediska estetiky je pořád lepší tento štít než původně zamýšlená “svatozář”.