Seznamte se s kariérou Takumy Sata, čerstvého vítěze závodu Indianapolis 500. Ve formuli 1 i v IndyCar byl vždycky spíš do počtu, skvělé výsledky b
Seznamte se s kariérou Takumy Sata, čerstvého vítěze závodu Indianapolis 500.
Ve formuli 1 i v IndyCar byl vždycky spíš do počtu, skvělé výsledky by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Takuma Sató se prvního velké vítězství dočkal až ve čtyřiceti letech. Ale stálo za to, jako první Japonec v historii v neděli ovládl legendární závod Indianapolis 500.
Sató se narodil 28. ledna 1977 v Tokiu a už odmalička proháněl po tratích motokáry. Mladý Japonec brzy odešel do Evropy, kde na sebe výrazně upozornil na přelomu milénia ve Formuli 3. Roku 2001 se stal britským šampionem a vyhrál i ceněné závody F3 v Macau a Zandvoortu.
Jako chráněnec Hondy byl už v té době testovačem týmu BAR. Do formule 1 ale nahlédl až o rok později za volantem Jordanu, samozřejmě s japonským motorem. Ostatně tomuto agregátu zůstal věrný dalších 15 let. Největší úspěch formulové kariéry přišel v GP USA 2004, kde v BARu obsadil třetí místo. V Indianapolisu se tak jedinkrát v životě postavil na bednu Grand Prix.
BAR ale roku 2005 skončil a přešel pod tovární křídla Hondy. Japonská značka ovšem o Sata, proslulého celou řadu divokých havárií, neprojevila zájem. Jezdec se tak přesunul do nově vzniklé stáje Super Aguri. V chudém týmu celou dobu bojujícím o přežití bodoval jen dvakrát. Po čtyřech závodech ročníku 2008 přišel definitivně o zaměstnavatele i místo v F1.
Jedna z mnoha Satóvých bouraček v F1:
https://www.youtube.com/watch?v=z0mfX7wlOPk
Sató následně testoval Toro Rosso a ucházel se jak o místo po Sebastianu Vettelovi v tomto týmu, tak později i o post testovače Red Bullu. Jenže tady ho předběhl budoucí soupeř v IndyCar Sébastien Bourdais.
V květnu 2009 japonský pilot podepsal kontrakt s týmem KV Racing Technology na následující sezonu IndyCar. Tím začala jeho zámořská anabáze, během níž prošel ještě boxy Rahal Letterman Lanigan Racing, A. J. Foyt Enterprises a letos Andretti Autosport. Že měl vždycky za zády motor Honda, asi není třeba připomínat…
Do senzačního triumfu v Indianapolisu měl Sató v IndyCar na svém kontě jediné vítězství, před čtyřmi lety triumfoval v ulicích Long Beach. Na stupíncích vítězů stál celkem čtyřikrát s bilancí 1-2-1. Ve Staré cihelně nedojel nikdy na lepší než 13. pozici, jenže všechna tato čísla jsou zapomenuta. Amerika teď slaví svého nového formulového krále.
Galerie:
Foto: IndyCar Media
COMMENTS