Callum Ilott představuje pro Sauber Junior Team by Charouz významnou posilu. Od roku 2017 je členem jezdecké Akademie Ferrari a dobré jméno si vybudo
Callum Ilott představuje pro Sauber Junior Team by Charouz významnou posilu. Od roku 2017 je členem jezdecké Akademie Ferrari a dobré jméno si vybudoval již v nižších juniorských sériích. Má za sebou zkušenosti z takových týmů jako je Prema nebo ART. Titul sice nevyhrál, ale vedle svých silných kolegů se nikdy neztratil a na svém kontě má již pěknou řadu vítězství jak z evropské F3, tak GP3. Ze začátku letošní sezony Formule 2 sice nedokázal najít potřebnou rychlost, ale od závodního víkendu v Barceloně se mu již daří lépe vše skloubit, což se promítlo do zisku pódia na katalánském okruhu. Na svém kontě má také start z pole postition před domácím publikem na Silverstone.
Jak jsi začal s motorsportem?
Když mi bylo sedm let, šel jsem s kamarády na závodní trať, jen tak pro zábavu a opravdu jsem si to užil. Na další Vánoce mi otec koupil motokáru, a tak jsem chodil každou středu po škole jezdit, ovšem stále jen pro zábavu. Po dvou letech jsem začal být docela dobrý a začal jezdit závodně. Začalo to tedy nějak takto.
Na jaký moment své kariéry jsi nejvíce pyšný?
Motokáry byly pěkné časy. Nejvíce jsem pyšný na závod ve Světovém šampionátu v roce 2014, z třicátého druhého místa na startu jsem skončil čtvrtý. To byl moment, na který jsem hrdý. Tento rok jsem také jezdil s monopostem Formule 1 Alfa Romeo, což je něco, co mnoho lidí nezažije, takže i tohle byl pro mě velmi speciální moment.
Proč sis pro své působení v letošní sezoně zvolil Sauber Junior Team by Charouz?
Na základě toho, jak se uvedli loni. Minulý rok byli ve Formuli 2 nováčky a dle mého názoru odvedli skvělou práci. Bylo tedy jasné, že pokud budeme tento rok spolupracovat, opět odvedeme skvělou práci a bude to fungovat. Loni jsme s nimi začali jednat již v Monze a finalizovali jsme to po Abu Zabí. Takže to byl hlavní důvod. Ale také tam jsou samozřejmě fajn lidé. Některé z nich jsem už znal. V roce 2016 byl můj současný inženýr mým hlavním inženýrem u VAR v Evropské F3. Také performance inženýr už jednou byl mým inženýrem. Takže to také rozhodlo, jsou to skvělí lidé.
Co očekáváš od připojení se k juniorskému programu Sauberu?
Jsem členem Sauber Junior týmu a také jezdecké akademie Ferrari, takže se pohybuji tak nějak mezi oběma. Se Sauberem jsme měli camp, kde jsme spolu pár věcí již dělali, takže pro mě je to takový doplněk k tomu, co dělám už s Ferrari. Tento rok jsem také jezdit s vozem F1 Alfa Romeo, takže když se dají tyto věci dohromady, pomohou mi zase se posunout vpřed.
Jak obtížný jsi shledal přestup z GP3 do F2?
Bylo to zajímavé. Není to extrémně těžké, je jen náročné se na začátku přizpůsobit a najít ten správný rytmus. S tím jsem se trápil na začátku sezony, která pro mě nebyla jako pro jezdce příliš dobrá. Ale kolem Barcelony jsme celý balík doladili, takže od té doby mám už rychlost dobrou, ale ze začátku jsem neukazoval, co jsem s tímto autem ukázat chtěl, necítil jsem se úplně pohodlně, ale teď je to již dobré.
Co se ti na vozech F2 líbí nejvíce?
Myslím, že převodovka je dobrá. Brzdy jsou silné, ale je docela obtížné je zahřát. Také máme turbo, je to jiné a to je na tom zajímavé. Pro turbo je třeba změnit jezdecký styl, výkon není o mnoho větší, ale musíte řídit mnohem agresivněji.
Letos jsi závodil na několika okruzích, které neznáš z GP3. Který z nich na tebe udělal největší dojem?
Zatím to byly Bahrajn, Baku a Monako. Bahrajn byl těžký, to byl opravdu obtížný začátek sezóny. Okruh je náročný na pneumatiky, takže byla výzva začít rovnou tam. A já bych to řekl tak, že jsem se tam naučil příliš mnoho věcí až příliš pozdě. Monako pro mě bylo dobré, až na poruchu, která nás potkala v hlavním závodě, ale byl to intenzivní zážitek. V GP3 jsme neměli městské okruhy, takže být zpět na takovém okruhu jako Monako, byla zábava a bylo to zajímavé. A Baku je skutečně vzrušující trať. Vážně jsem si to tam užil, ačkoliv jsem v té době stále trochu zápasil s autem a neměli jsme nejlepší závody. Ale byl to dobrý okruh, líbil se mi. Takže ty dva městské okruhy jsem si skutečně užil.
Jak jsi spokojený s doposud odjetou částí sezony?
Obecně nejsem příliš spokojen, protože jsem ztratil docela dost bodů. Předně moje chyba v Paul Ricard. Problémy, které jsme měli v Monaku, nás také připravily o docela dost bodů. Takže z hlediska bodů nejsem spokojený. Ale progres, který jsem zaznamenal od začátku sezóny, je skutečně ohromující. Mám radost z rychlosti, které teď mám a kde teď jsem. Cítím totiž, že odvádíme dobrou práci a výsledky jsou jen otázkou času. Prozatím tedy nejsem spokojený, ale budoucnost by mohla být dobrá.
Jako člen českého týmu, jak dobře znáš Prahu? Líbí se ti?
Neznám ji příliš dobře. Byl jsem tam dosud asi třikrát nebo čtyřikrát. Musím se někdy zajít podívat i do centra Prahy, protože jsem byl jen v továrně. Takže bych si měl vyhradit nějaký čas na poznávání. Ale co jsem slyšel od ostatních členů týmu, skutečně si Prahu užívají. Musím tam strávit více času, ale dle fotek to vypadá, že je to krásné místo s bohatou historií.
Šárka Chomiaková
COMMENTS