Britský pilot Callum Ilott má za sebou nováčkovskou sezonu ve formuli 2 absolvovanou v barvách Sauber Junior Teamu by Charouz. Rok to byl takový zvlá
Britský pilot Callum Ilott má za sebou nováčkovskou sezonu ve formuli 2 absolvovanou v barvách Sauber Junior Teamu by Charouz. Rok to byl takový zvláštní, Callum byl silný hlavně v kvalifikacích, ty ale nedokázal proměnit v pódiové výsledky. Jen si třeba vzpomeňte na jeho první startovní řadu v Monaku.
Horší bylo ovšem to, s čím se musel vypořádávat po nešťastném závodě ve Spa, kdy se jeho letošní týmový kolega těžce zranil a loňský parťák zahynul. Přesto Callum dokázal získat dvě pódiová umístění alespoň ve sprintech a celkově skončil v sezoně jedenáctý. Dnes už víme, že ve spolupráci s Charouzem pokračovat nebude, příští rok míří do stáje Virtuosi. My jsme ho ale ještě poprosili, aby letošní sezonu s českým týmem shrnul.
Začátek sezony byl pro tebe poměrně náročný, ale pak už přišly mnohem silnější víkendy. Jak jsi s uplynulým ročníkem spokojen?
Docela ano. Samozřejmě, začátek roku byl dost náročný, Bahrajn byl obtížný start do sezony. Ale pak se to už zlepšovalo. Nabyl jsem lepší pocit v autě, i s týmem jsem se více poznal. Na konci sezony jsme již měli dobrou rychlost, dobré kvalifikace. Byl jsem o hodně silnější.
Na jaký závod sezony jsi nejvíce hrdý?
Barcelona byla dobrý začátek. Na konci víkendu jsme byli třetí, konečně jsme našli větší rychlost. Pokud se bavíme o celém víkendu, myslím, že Monza byl velmi dobrý víkend z hlediska konzistentnosti a výkonu, takže bych řekl tyto dva.
Často u tebe nastávala situace, kdy jsi získal vysoké startovní pozice, ale závod byl poté zklamáním. Jak se díváš na víkendy jako bylo Monako nebo Monza?
Monako byla moje chyba, to se bohužel občas stává. Ale první závod na Monze nebyl tak špatný, skončili jsme na pátém místě. Trochu moc jsem tlačil na pneumatiky a začaly se drolit, ale toto je problém, když jezdíte vepředu – každý na to tlačí, musíte jet rychle a já jsem na to tlačil trochu příliš. Nejsou to zklamání, jen kvalifikace byly trochu lepší než naše tempo v závodě, takže musíme trochu zapracovat na závodech.
Letos jsi byl členem juniorské akademie Ferrari a zároveň juniorského programu Sauberu. Jak vyčerpávající byl pro tebe letošní rok z tohoto úhlu pohledu?
Nebyl jsem více zaneprázdněný než obvykle. S Ferrari to bylo stejné jako vždy a se Sauberem jsme měli jeden tréninkový kemp na začátku roku, ale to bylo všechno. Jinak jsem hlavně pracoval s lidmi od Ferrari. Byl to tedy celkem normální rok.

Jak náročný byl pro tým po událostech ve Spa zbytek sezony?
Monza byla pro tým velice těžká. Měli jsme jen jedno auto a taková naprosto odlišná atmosféra od normálu nikdy není jednoduchá. Na poslední dva závodní víkendy k nám přišel Matevos. Museli jsme dál dělat svou práci a myslím, že se nám to podařilo, zejména v Monze – museli jsme přestavět auto a soustředit se na mě, protože jsem musel jezdit. Nakonec se nám podařilo dosáhnout docela pěkných výsledků. Mám opravdu radost, jak jsme to v těchto náročných časech všechno zvládli.
Během letošního ročníku jsme tě ale mohli vidět závodit také s monopostem F3, když jsi nastoupil do VC Makaa. Co znamená pro piloty účast v takovém závodě?
Byla to moje první jízda v novém autě F3, nikdy předtím jsem s ním nejel. Ale byl to můj pátý závod v Macau, takže znám okruh docela dobře. Je to skvělý závod, úžasná trať, takže být opět pozván bylo opravdu pěkné a speciální. Přemýšlel jsem o tom, že bych se chtěl vrátit zpět, zejména s tímto novým vozem, takže to byl docela dobrý pocit.
V Macau jsi skončil šestý. Jak jsi byl spokojený s tímto výsledkem?
Nebylo to špatné. Museli jsme neustále upravovat moje auto, protože se trať během víkendu hodně měnila. V prvním závodě jsme neměli moc dobré nastavení, takže jsme toho pro neděli hodně změnili a bylo to mnohem lepší, ale neměl jsem dobrý start a propadl jsem se o pár pozici dozadu. No a s novými vozy je ve formuli 3 start základem všeho, takže to nebylo příliš šťastné. A potom bylo v závodě hodně reálných i virtuálních safety carů, což vše činilo ještě náročnější, ale nakonec jsem skončil konstantně v každé jízdě mezi nejlepšími šesti nebo sedmi, takže jsem byl docela spokojený s výsledkem. Tým odvedl velmi dobrou práci.
Byly zde obavy, zda závodit v Macau se současnými vozy FIA F3 je dobrý nápad. Ale nakonec se neobjevil žádný problém. Jsou dle tebe současné vozy F3 pro Macao vhodné?
Je to velmi rychle auto. Ne až tak na rovinkách, ale v zatáčkách, v porovnání s předchozími vozy. Ale to auto je o dost větší a hlavně velmi stabilní, takže je jednoduché na něj zatlačit a dosáhnout vyšší rychlosti. Řekl bych, že je vhodné. Nejprve jsem byl trochu skeptický, co se s tímto autem může stát, ale nakonec se mi to líbilo.
Co ses během svého prvního roku ve formuli 2 naučil a myslíš, že ti to pomůže být příští sezonu ještě silnější?
Velmi mnoho. Už jen to, že jsem si zvykl na přítlak a porozuměl autu, jak funguje v kvalifikaci a závodech. Je zde mnoho malých věcí, které se ale počítají. V průběhu této sezony jsem se velice zlepšil, takže můžu určitě popřemýšlet o tom, co jsem se naučil a vzít si to do dalšího roku. Sezónu jsme ukončili jako dost silní, takže to je pro mě dobrý první krok do příští sezony. Myslím, že mohu být lepší.

Šárka Chomiaková
COMMENTS
Nabídněte mu alespoň české občanství, když už Česká republika nemá vlastního vhodného pilota, který by mohl řídit formuli 2. Je sice málo pravděpodobné, že by to přijal, zkusit by se to však mohlo…………