IDM začne na Lausitzringu

IDM začne na Lausitzringu

Počasí se již umoudřilo, dlouhá a krutá zima je konečně pryč a závodit se začíná po celé Evropě. Nejinak je tomu v šampionátu IDM, který již zítra zah

Matěj Smrž si ze Schleizu odváží body za sedmé místo
The 7 biggest cheap ticket blunders
Matěj Smrž v roce 2015 na BMW !

Počasí se již umoudřilo, dlouhá a krutá zima je konečně pryč a závodit se začíná po celé Evropě. Nejinak je tomu v šampionátu IDM, který již zítra zahájí svůj oficiální program. První závod se tradičně pojede na okruhu Lausitzring a tradičně nebude chybět také vítěz loňského prvního závodu, Matěj Smrž, který bude vodit Yamahu týmu MGM Racing.

Letos čeká IDM mnoho změn. Sérii nyní povede nový promotér: společnost Motor Events GmbH, za kterou stojí zvučná jména ze závodního světa. Bert Poensgen, Josef Meier a Josef Hofmann. Minimálně Berta Poensgena znáte alespoň z doslechu. Je otcem skvělé závodnice Katji, vždy byl spjat se značkou Suzuki a ve světě pomohl prosadit například Maxe Neukirchnera. Poupravené jsou také technické řády a kalendář se skládal opravdu dlouho.

Celkově je tedy hodně nového, ale zásadní věci zůstanou při starém. Například to, že mezi špičku by se rozhodně měl řadit i náš Matěj Smrž, který zůstává další rok ve velmi profesionální formaci Michaela Galinského. Neuškodí připomenout, že tým tohoto bývalého závodníka stál například za úspěchy Kevina Curtaina, Broca Parkese a také Anthonyho Westa ve světových supersportech a v IDM patří dlouhodobě mezi špičku. Nikoho tedy nepřekvapí, že zimní příprava této formace byla opravdu poctivá. I přes nepříznivé počasí toho Maty najezdil poměrně dost a hlavně nejezdil úplně pomalu.. 🙂 Nejprve náš jezdec odjel několik kol v Albacete, tam panovalo opravdu špatné počasí, a tak se tým přesunul do Valencie, kde Mates odvedl pořádný kus práce a zajezdil si s Michaelem Schumacherem. Španělskou misi uzavřelo testování v Aragonu a je tomu pár hodin, co tým dokončil poslední testování přímo na Lausitzringu. Od konce minulého týdne je na místě také Smrž hospitality a o Matese a jeho tým je tak velmi dobře postaráno.

Již v roce 2011 na KTM zde Matěj předvedl pěkné závody a loni byla premiéra v sedle Yamahy téměř perfektní. Maty s přehledem vyhrál první závod a ve druhém měl pěkně našláplo k dalšímu dobrému výsledku, ale bohužel přišel technický problém. Matěj tu zajet tedy rozhodně umí!

Ostatní jezdci mu ale nic nedarují. Jezdců v IDM sice ubylo, ale konkurence zůstává stále téměř stejná a adeptů na titul je hned několik..

Začínat musíme týmovým parťákem našeho jezdce. Australan Gareth Jones patří mezi kvalitní jezdce IDM již delší dobu, ale teprve loni dostal pořádnou příležitost se prosadit a se strojem BMW ji poměrně dobře využil, když obsadil celkovou čtvrtou příčku. Gareth je také nizozemským šampionem superbiků a povedlo se mu také vyhrát supersporty na Novém Zélandu. S Matějem pak bojoval již v roce 2008 v Superstocích 1000 při WSBK. Na první vítězství v IDM však tento sympatický Matějův kamarád stále čeká..

Nejsilnější pozici v seriálu má samozřejmě opět domácí BMW, které reprezentují velmi dobří jezdci v kvalitních týmech. Prim chce hrát tovární tým Van-Zon-Remeha-BMW, který vede bývalý skvělý závodník, Werner Daemen. V týmu bude obhajovat titul Erwan Nigon, který loni dokázal přetavit své obrovské zkušenosti do koruny pro šampiona IDM. Francouzského jezdce určitě znáte jako dlouholetého pilota GP250, kde závodil v letech 2002 až 2005 také proti Kubovi. Nigon byl také v roce 2008 vývojovým jezdcem MotoGP Hondy RC212V, jel i světové superbiky a hlavně již řadu let úspěšně závodí v MS Endurance. S Nigonem se prostě musí počítat a i když loni v Lausitzu nezajel nijak zázračně, tak letos budu určitě patřit ke špičce. Otázkou je, jak mu v boji o titul poslouží pneumatiky Pirelli, na které jeho tým spoléhá. Druhý pilot týmu už je na tyto pneumatiky dostatečně zvyklý. Markus Reiterberger totiž v posledních dvou letech jezdil hlavně v kategorii Superstock 1000 při WSBK, kde se dokázal prosadit i na pódium. Reiterberger však není nováčkem ani v IDM, přesto na něj v týmu nebude nikdo tlačit a Daemen s ním má v plánu útočit na titul až v roce 2014. Potenciál na to mladý Němec rozhodně má, již odmalička je považován za velmi talentovaného jezdce, což dokazují dvě sezony v Red Bull Moto GP Rookies Cup a vítězství v YAMAHA R6 Dunlop Cupu. V podstatě ve stejném týmu, ale s jiným názvem pojede Arie Vos. Jeho šéfem bude opět Werner Daemen, ale jméno týmu bude Van-Zon-alpha-Technik-BMW-powered by Herpigny. Arie Vos je několikanásobný mistr Nizozemí, jel ve světových superbicích, dlouho závodil v MS Supersport a v IDM už toho taky dost najezdil. Loni však docela propadl a letos chce očistit svou pověst a znovu si začít závodění užívat, k čemuž mu mají pomoci právě i nové Pirellky, které si tento jezdec pochvaluje.

Tradičně se představí také tým RAC Racing BMW, který vkládá své naděje do navrátilce Damiana Cudlina. \”Damo\” je mistr IDM Supersport 2010, v roce 2011 byl čtvrtý v IDM Superbike a loni si za tým RAC střihl poslední závod v Hockenheimu, kde získal pole. Cudlin má však zkušenosti i z MotoGP. V roce 2010 překvapil, když s Kalexem týmu Sita Ponse dojel v Sachsenringu na skvělém sedmém místě v závodě Moto2. Rok na to byl Damian v hledáčku týmů Pramac Racing a Aspar Racing Team, pro úlohu náhradního jezdce a v Motegi s Ducati Desmosedici GP11 do závodu opravdu nastoupil. Hned na to zaskakoval za zraněného Barberu v týmu Jorge Martineze \”Aspara\”, ale na domácí trati ve Philip Islandu v tréninku těžce havaroval a do závodu nenastoupil. Loni ještě Damo absolvoval dva starty v Moto2kách s týmem SAG na Bimotě HB4. Aby toho nebylo málo, tak Cudlin jezdí úspěšně ještě vytrvalostní mistrovství světa, takže na nedostatek zkušeností si tento Australan stěžovat nemůže. Jeho kolegou bude nizozemský talent Kevin Valk, kterého má tým v úmyslu vytáhnout do \”velkého\” závodění. Valk začínal na minibicích, kde neměl v Nizozemí konkurenci a postupně se přes 125ky a Supersporty dostal do superbiků, kde loni v domácím šampionátu obsadil druhé místo. Uvidíme, jak mu to půjde v IDM.

Poslední silnou formací BMW, bude tým Wilbers. Ten se letos smrskl \”jen\” na dva stroje, ale barvy tohoto týmu rozhodně budou vidět vysoko. Z USA se vrátil Stefan Nebel, kterého všichni dobře známe ze sezony 2011, kdy dělal Matymu týmového parťáka. Stefan se bude muset na BMW adaptovat po letech, co jezdil na KTM. To by ale pro dvojnásobného mistra IDM Superbike, mistra IDM Superstock, vicemistra IDM Supersport a držitele pódia ze závodu Superstock 1000 při WSBK neměl být problém. Po povedené loňské premiéře na superbiku bude v týmu pokračovat zástupkyně něžného pohlaví, Lucy Glöckner, která se určitě zase posune o něco dopředu. Zajímavostí je, že tento tým nebude používat standardní stroj S1000RR, ale pojede na rozdíl od jiných formací s jeho vylepšenou variantou HP4.

Na startu bude i Team 2-Rad Borse Süd s Patrickem Doppelhammerem. Tento třiadvacetiletý recepční z Rakouska, jde do IDM po závodění IOEM Superbike a dvou letech v Suzuki GSX-R Challenge, kde skončil třetí a druhý. Jednoduché to míst rozhodně nebude, protože z tratí zná jenom Red Bull Ring.

Hondu bude jako vždy reprezentovat silný tým Holzhauer Racing Promotion. Ten má vždy vysoké cíle a těší se z podpory Hondy Europe. Po ztrátě Karla Muggeridge přichází do týmu další hvězdné jméno, kterým se postupně Michael Ranseder stává. Tento lehce kontroverzní jezdec má bezesporu velký talent a i když Honda bude nejspíše na ostatní stroje lehce ztrácet, tak právě on by na ní měl být schopen zajet dobré výsledky. Michi přece jezdil v letech 2004 až 2009 GP125 v roce 2010 se podíval do Moto2 a mezitím se zvládl stát mistrem IDM 125, a následně vicemistrem IDM Supersport a v sezonách 2011 a 2012 se pak stal vicemistrem IDM Superbike. Letos má tak logicky jenom jeden cíl. Jeho kolegou bude Freddy Foray, tedy mistr světa endurance 2010 a 2011. Kromě toho jel v roce 2008 pohár FIM Superstock 1000 při WSBK a když Matěj vyhrál závod této kategorie v Magny Cours, tak na pódiu stál Freddy po jeho pravici na stupínku pro druhého nejrychlejšího jezdce. Loni Foray zasáhl do BSB. Uvidíme, jak se mu bude dařit v IDM. Hondu pak pojede v týmu HRP ještě Nor Benjamin Bjornsen.

Poslední dobou se hodně mluví o nasazení Suzuki v IDM. Prim chce hrát tým HPC-Power Suzuki-Racing, který se ale musel před sezonou hodně otáčet, aby měl vůbec nějakého pilota. Martin Bauer totiž na poslední chvíli angažmá odřekl, prý kvůli neustálým změnám kalendáře, ze který plynula ztráta motivace. Denis Hertrampf tak po odpadnutí svého \”áčkového týmu\” s Dariem Giuseppettim řešil další nepříjemnou situaci. Nakonec bude Suzuki vodit Barry Liam Burrell, který s Matějem strávil podstatnou část své závodní kariéry, když v letech 2005 až 2009 jezdil za jihočeský tým MS Racing a rodina Burrellů a se tak velice dobře zná. Bazza dokázal v roce 2011 získat ve třídě EVO BSB třetí místo a loni se s týmem Buildbase BMW dokázal prosadit naplno, když ve finále v Brands Hatch dojel čtvrtý. No a pole pak doplní budoucí mistr světa Roland Resch, se svým týmem RRRR Suzuki Racing Team. S Reschem se jeho prohlášení během jeho kampaně ve WSBK docela dost táhne, ale pravdou je, že se Rakušan postupně zlepšuje a loni byl celkově desátý, když ke konci sezony jezdil kolem sedmého, osmého místa.

Pole pak doplní jezdci kategorie Superstock 1000, kteří budou závodit společně se superbikery.

Program víkendu v Lausitzu naleznete ZDE.

V pátek a neděli by mělo být solidní jarní počasí s teplotami a až 17°C, ale v sobotu se teploty mají pohybovat maximálně kolem 12°.

Pokud vyrazíte na závody osobně, tak můžete těšit na bohatý doplňkový program. Můžete si například zapůjčit motorky ke krátké projížďce po okolí. Máte šanci se jízdy s racetaxi. Které má podobu stroje týmu HPC-Power Suzuki, jenž bude pilotovat rychlá Nina Prinz. Víkendový lístek stoji jen 29 Euro.

Od soboty můžete sledovat Matějovo počínání díky livetimingu na oficiálních stránkách. Všechny výsledky najdete krátce po dojetí na oficiální stránce šampionátu www.superbike-idm.de v sekci „Ergebnisse“ a samozřejmě na našich stránkách.

fansofsmrz.cz

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0