Slavit vítězství ještě před projetím cílovou čárou přináší smůlu. Nigel Mansell nebo Björn Wirdheim o tom ví své. Koncentrace rozhodně nesmí ustoupit
Slavit vítězství ještě před projetím cílovou čárou přináší smůlu. Nigel Mansell nebo Björn Wirdheim o tom ví své. Koncentrace rozhodně nesmí ustoupit předčasné euforii, o tom se přesvědčili Jack Brabham nebo JR Hildebrand. A stejně, i když jezdec neslaví a plně se koncentruje, někdy ho o jasnou výhru připraví technika. Hrom do toho! Hrom do posledního kola.
Grand Prix Monaka 1970
Sedmnáctiletý Bobby Rahal, budoucí trojnásobný šampion série IndyCar a vítěz Indy 500, stojí v poslední zatáčce okruhu Monte Carlo a sleduje Jochena Rindta, jak se přibližuje vedoucímu Jacku Brabhamovi. Blíží se konec a Rahalův otec chce odejít, aby se vyhnul přeplněnému Monte Carlu. Mladý Bobby trvá na tom, že zůstanou do konce. Udělal dobře. V posledním kole se do poslední zatáčky blíží Jack Brabham, ale při předjíždění pomalejšího vozu chybuje. Prudce šlape na brzdu, přední kola se zablokují a australský šampion končí v balících slámy. Jochen Rindt projíždí kolem něj a vyhrává svůj první závod sezony. Brabham řadí zpátečku a dojíždí druhý.
Grand Prix Kanady 1991
Ayrton Senna vyhrál úvodní čtyři podniky sezony 1991, ale moc dobře věděl, že nejrychlejším monopostem je Williams. Věděl to i Nigel Mansell, který v Kanadě konečně ukázal pravý potenciál modelu FW14 s elektronickou převodovkou. Pádla pod volantem sice zjednodušovala řazení, ale celý systém byl ještě značně nespolehlivý. Williams v Kanadě dominoval, oba vozy stanuly v první řadě a Mansell se okamžitě po rozsvícení zelených světel dostal dopředu před týmového kolegu Riccarda Patreseho. Dvojice diktovala tempo, ale Itala později začala zlobit převodovka. Čest měl zachránit Mansell, měl komfortní náskok a hleděl vstříc vítězství. Zaslepen radostí již v mával divákům, ale v posledním kole už z pomalé vracečky L´Epingle neakceleroval. Převodovka se zasekla a Mansell zastavil. Vítězství spadlo do klína Nelsonu Piquetovi, pro nějž to byla zároveň poslední výhra v kariéře F1.
Grand Prix Maďarska 1997
Damon Hill se v roli úřadujícího šampiona formule 1 trápil. S pomalým a nespolehlivým monopostem Arrows – Yamaha do úvodního závodu sezony ani nenastoupil a v dalších sedmi grand prix čtyřikrát odstoupil. V sedmnáctidílném šampionátu bodoval jen dvakrát, poprvé na domácí půdě, kde vybojoval jeden bod a podruhé v Maďarsku – ale radost mu kazil fakt promarněného vítězství. Damon Hill byl přeborníkem Hungaroringu. Od roku 1993 zde dojel nejhůř na druhém místě a zdálo se, že v roce 1997 zde vybojuje třetí vítězství a historicky první triumf pro Arrows. Po fantastickém třetím místě v kvalifikaci hned po startu objel Jacquese Villeneuva a v 11. kole si poradil s vedoucím Michaelem Schumacher. Maďarské grand prix dominoval a tři kola před cílem držel více než půlminutový náskok. Naneštěstí mu vypověděla službu hydraulická pumpa a Hill se zasekl na třetím převodovém stupni. Villeneuve dohnal svého bývalého týmového kolegu v posledním kole a uzmul mu zasloužené vítězství.
https://www.youtube.com/watch?v=6bjhLCwMSY4
Grand Prix Španělska 2001
Jestliže byl Damon Hill přeborníkem Hungaroringu, tak Mika Hakkinen byl frajer na Barcelonu. Grand Prix Španělska na okruhu Circuit de Catalunya vyhrál poprvé v roce 1998 a závodu dominoval až do skončení kariéry v F1. Patřil mu rok 1999, 2000 a vlastně i 2001. V onom posledním roce měl čtyřicetivteřinový náskok před Michaelem Schumacherem, když mu při nájezdu do posledního kola vypověděl službu motor. Bezmocný Hakkinen zastavil nepojízdný mclaren v sedmé zatáčce a stal se smutným hrdinou španělské grand prix.
F3000 Monaco 2003
Švédský závodník Björn Wirdheim má na kontě několik celkových výher a řadu dílčích triumfů. Pohár z Monte Carla mu však vlastní roztržitostí chybí. Do sezony 2003 formule 3000 vstoupil pravou nohou vítězstvím v Imole, pak přidal dvě druhá místa ve Španělsku a Rakousku a mířil si pro trofej v Monte Carlu. Ruletě v Monackém království kraloval a nenašel se nikdo, kdo by ho v závodě ohrozil. Přesto vyhrál Nicolas Kiesa. Wirdheim zpomalil a mával mechanikům ještě před projetím cílovou čárou a než si svou chybu uvědomil a akceleroval, bylo pozdě. Kiesa mu překazil radostné chvíle a Wirdheim se stal názorným příkladem pro jezdce, kteří se radují předčasně.
Indianapolis 500 2011
Slzy štěstí a slzy zklamání. Závěrečná kola tohoto závodu na 500 mil zpravidla rozhoduje strategie s palivem. Tu vyhrál tým Panther Racing s JR Hildebrandem. Americký pilot se sponzorskými logy americké armády byl krůček od pohádkového vítězství. Ale nedokázal to. V posledním kole v poslední zatáčce chyboval při předjíždění pomalejšího vozu, vjel na vnější špinavou stopu a s monopostem sklouznul do bariéry. Na třech kolech s jiskřící dallarou projel pod šachovnicovým praporkem, ale byl už pozdě. Nečekaného vítězství s jímavým příběhem se dočkal Dan Wheldon, pro nějž to byl první start v sezoně 2011.
Foto: Mercedes
COMMENTS