Hrom do posledního kola

Hrom do posledního kola

Slavit vítězství ještě před projetím cílovou čárou přináší smůlu. Nigel Mansell nebo Björn Wirdheim o tom ví své. Koncentrace rozhodně nesmí ustoupit

Na Slovakia Ringu se pojede závod na 24 hodin, ale…
Citáty hvězd, aneb to nejslavnější, co kdy pronesly legendy motorsportu
Když Le Mans byla sranda a Tour de France neznamenalo vyhublé chlapíky na kolech

Slavit vítězství ještě před projetím cílovou čárou přináší smůlu. Nigel Mansell nebo Björn Wirdheim o tom ví své. Koncentrace rozhodně nesmí ustoupit předčasné euforii, o tom se přesvědčili Jack Brabham nebo JR Hildebrand. A stejně, i když jezdec neslaví a plně se koncentruje, někdy ho o jasnou výhru připraví technika. Hrom do toho! Hrom do posledního kola.

Grand Prix Monaka 1970
Sedmnáctiletý Bobby Rahal, budoucí trojnásobný šampion série IndyCar a vítěz Indy 500, stojí v poslední zatáčce okruhu Monte Carlo a sleduje Jochena Rindta, jak se přibližuje vedoucímu Jacku Brabhamovi. Blíží se konec a Rahalův otec chce odejít, aby se vyhnul přeplněnému Monte Carlu. Mladý Bobby trvá na tom, že zůstanou do konce. Udělal dobře. V posledním kole se do poslední zatáčky blíží Jack Brabham, ale při předjíždění pomalejšího vozu chybuje. Prudce šlape na brzdu, přední kola se zablokují a australský šampion končí v balících slámy. Jochen Rindt projíždí kolem něj a vyhrává svůj první závod sezony. Brabham řadí zpátečku a dojíždí druhý.

Grand Prix Kanady 1991
Ayrton Senna vyhrál úvodní čtyři podniky sezony 1991, ale moc dobře věděl, že nejrychlejším monopostem je Williams. Věděl to i Nigel Mansell, který v Kanadě konečně ukázal pravý potenciál modelu FW14 s elektronickou převodovkou. Pádla pod volantem sice zjednodušovala řazení, ale celý systém byl ještě značně nespolehlivý. Williams v Kanadě dominoval, oba vozy stanuly v první řadě a Mansell se okamžitě po rozsvícení zelených světel dostal dopředu před týmového kolegu Riccarda Patreseho. Dvojice diktovala tempo, ale Itala později začala zlobit převodovka. Čest měl zachránit Mansell, měl komfortní náskok a hleděl vstříc vítězství. Zaslepen radostí již v mával divákům, ale v posledním kole už z pomalé vracečky L´Epingle neakceleroval. Převodovka se zasekla a Mansell zastavil. Vítězství spadlo do klína Nelsonu Piquetovi, pro nějž to byla zároveň poslední výhra v kariéře F1.

Grand Prix Maďarska 1997
Damon Hill se v roli úřadujícího šampiona formule 1 trápil. S pomalým a nespolehlivým monopostem Arrows – Yamaha do úvodního závodu sezony ani nenastoupil a v dalších sedmi grand prix čtyřikrát odstoupil. V sedmnáctidílném šampionátu bodoval jen dvakrát, poprvé na domácí půdě, kde vybojoval jeden bod a podruhé v Maďarsku – ale radost mu kazil fakt promarněného vítězství. Damon Hill byl přeborníkem Hungaroringu. Od roku 1993 zde dojel nejhůř na druhém místě a zdálo se, že v roce 1997 zde vybojuje třetí vítězství a historicky první triumf pro Arrows. Po fantastickém třetím místě v kvalifikaci hned po startu objel Jacquese Villeneuva a v 11. kole si poradil s vedoucím Michaelem Schumacher. Maďarské grand prix dominoval a tři kola před cílem držel více než půlminutový náskok. Naneštěstí mu vypověděla službu hydraulická pumpa a Hill se zasekl na třetím převodovém stupni. Villeneuve dohnal svého bývalého týmového kolegu v posledním kole a uzmul mu zasloužené vítězství.

https://www.youtube.com/watch?v=6bjhLCwMSY4

Grand Prix Španělska 2001
Jestliže byl Damon Hill přeborníkem Hungaroringu, tak Mika Hakkinen byl frajer na Barcelonu. Grand Prix Španělska na okruhu Circuit de Catalunya vyhrál poprvé v roce 1998 a závodu dominoval až do skončení kariéry v F1. Patřil mu rok 1999, 2000 a vlastně i 2001. V onom posledním roce měl čtyřicetivteřinový náskok před Michaelem Schumacherem, když mu při nájezdu do posledního kola vypověděl službu motor. Bezmocný Hakkinen zastavil nepojízdný mclaren v sedmé zatáčce a stal se smutným hrdinou španělské grand prix.

F3000 Monaco 2003
Švédský závodník Björn Wirdheim má na kontě několik celkových výher a řadu dílčích triumfů. Pohár z Monte Carla mu však vlastní roztržitostí chybí. Do sezony 2003 formule 3000 vstoupil pravou nohou vítězstvím v Imole, pak přidal dvě druhá místa ve Španělsku a Rakousku a mířil si pro trofej v Monte Carlu. Ruletě v Monackém království kraloval a nenašel se nikdo, kdo by ho v závodě ohrozil. Přesto vyhrál Nicolas Kiesa. Wirdheim zpomalil a mával mechanikům ještě před projetím cílovou čárou a než si svou chybu uvědomil a akceleroval, bylo pozdě. Kiesa mu překazil radostné chvíle a Wirdheim se stal názorným příkladem pro jezdce, kteří se radují předčasně.

Indianapolis 500 2011
Slzy štěstí a slzy zklamání. Závěrečná kola tohoto závodu na 500 mil zpravidla rozhoduje strategie s palivem. Tu vyhrál tým Panther Racing s JR Hildebrandem. Americký pilot se sponzorskými logy americké armády byl krůček od pohádkového vítězství. Ale nedokázal to. V posledním kole v poslední zatáčce chyboval při předjíždění pomalejšího vozu, vjel na vnější špinavou stopu a s monopostem sklouznul do bariéry. Na třech kolech s jiskřící dallarou projel pod šachovnicovým praporkem, ale byl už pozdě. Nečekaného vítězství s jímavým příběhem se dočkal Dan Wheldon, pro nějž to byl první start v sezoně 2011.

Foto: Mercedes

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0