Formule E v Rijádu: Da Costa po startu z pole position vítězí

Formule E v Rijádu: Da Costa po startu z pole position vítězí

Vítězem úvodního závodu nové éry Formule E se stal Antonio Felix Da Costa. Těsně za Portugalcem proťal cílovou pásku na druhém místě Jean-Eric Vergne

Formule E: Da Costa bere vinu za kolizi na sebe, Sims vidí problém v komunikaci
Druhý den v Indianapolisu patřil týmu Andretti Autosport
Franck Montagny prvním jezdcem týmu Andretti Autosport ve Formuli E

Vítězem úvodního závodu nové éry Formule E se stal Antonio Felix Da Costa. Těsně za Portugalcem proťal cílovou pásku na druhém místě Jean-Eric Vergne a to i přes penalizaci průjezdu boxy. Na stupně vítězů se podíval také Jerome D´Ambrosio.

Ještě před startem úvodní ePrix doznala několika změn podoba jejího startovního roštu. Sportovní komisaři totiž po kvalifikaci potrestali hned šestici závodníků. Jedním z hříšníků byl podle očekávání Tom Dillmann. Francouz, který se kvalifikoval původně jako druhý, nedodržel v kvalifikaci limit počtu odjetých kol a byl tak odsunut na poslední 22. místo. V poslední řadě startovního roštu se ale Dillmann potkal také se svým týmovým kolegou Oliverem Turveym, který byl potrestán za chybějící senzor na jeho voze. Trest odsunu na konec startovního roštu vyfasovali také Lucas Di Grassi, Sam Bird a Robin Frijns za překročení limitu 250 kW při svých rychlých kolech a do závodu tak trojice odstartovala z 18., 19., respektive 20. místa. Penalizace ztráty nejrychlejšího kvalifikačního kola postihla také Olivera Rowlanda, která odsunula pilota Nissanu e.dams ze 13. na 14. příčku.

Po startu závodu se udržel na čele Antonio Felix Da Costa. Ke změnám ale došlo za jeho zády. José Maríu Lópeze, který se po Dillmannově penalizaci posunul do první řady, totiž sesadil ze druhého místa Sébastien Buemi a Argentinec spadl na třetí příčku. Progres zaznamenal po startu také Jean-Eric Vergne. Úřadující šampion, který včera oznámil prodloužení kontraktu se stájí Techeetah, povyskočil po startu z pátého místa na čtvrté.

První kolo nové sezony se neobešlo bez problémů. Do potíží se totiž v první zatáčce závodu dostal Edoardo Mortara, který nedobrzdil a skončil v bariéře. Švýcarův vůz při incidentu, který zapříčinil vyvěšení žlutých vlajek, přišel o přední přítlačné křídlo. V závodě ovšem Mortara pokračoval dále.

V době, kdy do cíle závodu zbývalo 38 minut, se začalo míchat pořadí v první trojici. Na prvních dvou příčkách sice kroužili poklidně s rozdílem pohybujícím se okolo jedné sekundy Antonio Felix Da Costa se Sébastienem Buemim, na třetí pozici se ale před José Maríu Lópeze posunul Jean-Eric Vergne. Francouzovo počínání vzápětí následoval také jeho týmový kolega André Lotterer, který tak připravil Argentince i o čtvrté místo.

O pět minut později Vergnova stíhací jízda pokračovala, když se v nájezdu do 18. zatáčky dostal po vnitřku před Sébastiena Buemiho. V témže místě si se šampionem druhé sezony poradil také Lotterer a oba vozy Techeetahu tak v tu chvíli figurovaly v nejlepší trojici.

Netrvalo dlouho a dramatizovat se začala také situace na čele. Vergne si totiž po skalpech Lópeze a Buemiho začal brousit zuby i na vedoucího muže závodu Antonia Felixe Da Costu. Ani Portugalec nakonec nedokázal odolat Vergneho tažení a necelých 27 minut před cílem úřadujícímu šampionovi skutečně podlehl, když jej Francouz zdolal opět v nájezdu 18. zatáčky, stejně jako předtím Buemiho po vnější straně. Da Costa se pak ve 21. zatáčce pokoušel Vergnovi předjetí vrátit, avšak bez úspěchu. Souboje dvou bývalých juniorů Red Bullu navíc dokázal využít André Lotterer a na vedoucí duo se dotáhl.

Po převzetí vedoucí pozice si Vergne začal budovat náskok a vše nasvědčovalo tomu, že Francouz zahájí pátou sezonu stejným způsobem, jakýmzakončil tu předchozí – vítězstvím. 17 minut před koncem ale Francouzovy šance na vítězství výrazně poklesly, když byl penalizován průjezdem boxy za překročení limitu maximálního povoleného výkonu. Stejného prohřešku se navíc vedle Vergneho dopustili také jeho týmový kolega André Lotterer, v té době osmý Felipe Massa, devátý Alexander Sims a také Gary Paffett. Letošní šampion DTM již ale v tu chvíli v závodě nepokračoval.

16 minut před cílem pak došlo ke změně na druhé pozici, když André Lotterer využil aktivace útočného módu a předjel na cílové rovince Antonia Felixe Da Costu. Portugalce ale tato ztráta pozice nemusela mrzet, neboť poté, co si jezdci Techeetahu odpykali svůj trest, vrátil se do čela závodu. Na druhou příčku povyskočil José María López a na třetí místo se posunul pilot Mahindry Jerome D´Ambrosio. Zatímco Vergne po návratu na trať spadl na pátou příčku, Lotterer se vrátil jako osmý.

López se ovšem na druhém místě udržet nedokázal, když jej nejprve překonal D´Ambrosio a později jej z pódiových pozic „vyšoupnul“ také Sébastien Buemi. Pilot Dragon Racingu ztratil ve prospěch Jeana-Erica Vergneho také čtvrté místo. Dvanáct minut před koncem pak Lópezův závod skončil, když si po kontaktu s bariérou zlomil zavěšení levého zadního kola a na trať o pár chvil později vyjel safety car. Ještě předtím se ale znovu měnila podoba nejlepší trojice poté, co Vergne předjel Buemiho.

Zelené vlajky znovu v Rijádu zavlály tři a půl minuty před vypršením časového limitu. Na čele se udržel Antonio Felix Da Costa. Druhý Jerome D´Ambrosio ovšem doplatil na to, že nevyužil během fáze safety caru aktivace útočného módu a krátce po restartu neudržel za svými zády Jeana-Erica Vergneho.

Francouz se pak v posledním kole dokázal přiblížit i vedoucímu Da Costovi a v nájezdu do 18. zatáčky dokonce naznačil útok. Da Costa již ale první místo nepustil a s náskokem pouhých čtyř desetin sekundy před druhým Vergnem si dojel pro své druhé prvenství v elektrickém šampionátu, na které čekal téměř čtyři roky. Svoje premiérové vítězství si totiž připsal v lednu roku 2015 při závodě v Buenos Aires, tehdy ještě v barvách dnes již neexistující stáje Amlin Aguri. Jako třetí skončil v cíli závodu při své premiéře u Mahindry Jerome D´Ambrosio.

Čtvrtý dojel nakonec pilot Jaguaru Mitch Evans. Pátý skončil André Lotterer, šestý Sébastien Buemi, sedmý Švýcarův týmový kolega Oliver Rowland, na osmé pozici se umístil Daniel Abt před svým stájovým parťákem Lucasem Di Grassim a bod za desáté místo ukořistil Nelson Piquet.

Těsně za body skončilo duo stáje Virgin Racing. Sam Bird obsadil 11. pozici a Robin Frijns projel cílem na 12. příčce.

Z nováčků se umístil nejlépe Felipe Massa, který obsadil po penalizaci 14. příčku. Maximilian Günther skončil 16., Stoffel Vandoorne dojel na 17. místě a týmový kolega Antonia Felixe Da Costy Alexander Sims, který kromě zmiňovaného trestu za překročení výkonnostního limitu obdržel také penalizaci deseti sekund za další technické provinění, byl klasifikován jako 18.

Kromě Lópeze s Paffettem nedokončil závod také Felix Rosenqvist. Švéd, pro kterého byl dnešní závod derniérou ve Formuli E, odstavil svůj vůz 33 minut před cílem závodu.

kompletní výsledky závodu

Po prvním závodě sezony vede Antonio Felix Da Costa šampionát s 28 body, neboť kromě zisku 25 bodů za vítězství si připsal také další tři za pole position. Druhá příčka patří Jeanu-Ericu Vergnovi (18 bodů) a třetí Jeromemu D´Ambrosiovi (15 bodů).

Hodnocení týmů vede s 29 body DS Techeetah. Druhá příčka patří se ztrátou pouhého jednoho bodu BMW i Andretti Motorsport (28 bodů)a na třetím místě figuruje Mahindra Racing (15 bodů).

kompletní průběžné pořadí

Sezona bude pokračovat 12. ledna v Marrakeši.


COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0