Stejně jako v posledních dvou letech se i v letošní Velké ceně Monaka bude používat měkká směs P Zero Žlutá společně se superměkkými sadami P Zero Čer
Stejně jako v posledních dvou letech se i v letošní Velké ceně Monaka bude používat měkká směs P Zero Žlutá společně se superměkkými sadami P Zero Červená. Jedná se o dvě nejměkčí směsi z produkce Pirelli. Monako je nejpomalejší a nejklikatější okruh v kalendáři. Předjíždění je tu extrémně komplikované, a tak bude nesmírně důležité tu rychle zahřát pneumatiky, aby měly optimální mechanickou přilnavost.
Opotřebení a degradace pneumatik je rovněž nejnižší v roce. Znamená to, že normou by měly být dvě zastávky v boxech. Na rozdíl od ostatních velkých cen se v Monaku tréninky odehrají již ve čtvrtek. Má to výrazný vliv na vývoj vlastností povrchu, jelikož v části závodního víkendu na trati bude veden i normální provoz. Historie Monaka pamatuje i deštivé závody, a tak budou přechodné pneu Cinturato Zelená a mokré pneumatiky Cinturato Modrá samozřejmě rovněž k dispozici.
ŠÉF MOTORSPORTU PIRELLI:
Paul Hembery: „Monako s posledním závodem v Barceloně ostře kontrastuje v tom, že je velmi jemné k pneumatikám, a tak předpokládáme, že každý vůz zajede do boxů v průměru pouze dvakrát. Neznamená to ale, že by se po taktické stránce jednalo o něco jednoduchého. V minulosti jsme mohli vidět, kterak různí jezdci vyzkoušeli zcela odlišné strategie a v cíli si byli velmi blízko. Minulý závod ve Španělsku se podařilo vyhrát z rekordně nízké startovní pozice, bude proto zajímavé sledovat, jestli Monako bude v tomto trendu pokračovat. Monacká trať je známá tím, že se na ní obtížně předjíždí. Kvůli tomu bude strategie ještě důležitější než obvykle. Právě díky strategii bude možné polepšit si oproti startovní pozici.“
AMBASADOR PIRELLI:
Jean Alesi: „Monako je okruh, který jsem vždy naprosto zbožňoval. Jestli si pamatuji dobře, třikrát jsem tam stanul na stupních vítězů a zajel dvě nejrychlejší kola. V mém prvním závodě v Monaku jsem dojel druhý za Ayrtonem Sennou. Shodou okolností jsem první kola v Monaku odjel na pneumatikách Pirelli. Bylo to v roce 1990, kdy jsem jezdil za Tyrrell. Prioritou je kvalifikovat se tak vysoko, jak to jenom jde, byť už to možná není tak zásadní jako v minulosti. Letos jsme se mohli už mnohokrát přesvědčit, že to hlavní se děje v závodě. S dobrou strategií se dá vypořádat i s nelichotivou startovní pozicí – v tomto ohledu Pirelli představuje velkou výhodu.“
OKRUH Z POHLEDU PNEUMATIK:
- V dosavadním průběhu sezony 2013 se ještě v závodě na trať nedostal safety car. Úzké monacké uličky, nekončící bariéry Armco a prakticky neexistující únikové zóny ale naznačují, že se to může velmi snadno změnit. Společně se Singapurem, Koreou a Kanadou je v Monaku jedna z nejvyšších pravděpodobností vyjetí zpomalovacího vozu – kolem 80%. Je jisté, že tento fakt bude mít významný efekt na závodní strategii.
- Prvních deset pilotů v cíli loňského závodu vsadilo na strategii jedné zastávky, která přišla kolem 30. kola. S výjimkou dvou jezdců všichni startovali na superměkkých pneu.
- Trať v Monte Carlu má několik rekordních „nej“ – je nejpomalejší, ale zároveň má i nejjemnější asfalt v celé sezoně.
- Další informace o Monaku a jeho nárocích na pneumatiky, společně s informacemi o tom, jak Pirelli vybírá směsi pro jednotlivé víkendy, lze nalézt ve 3D animovaném videu, ve kterém vystupuje závodní manažer Pirelli Mario Isola. Volně k dispozici je na webové adrese: www.pirelli.com/f1pressarea
TECHNICKÉ POZNÁMKY:
- Monako je náročné na brzdy, které přenáší na pneumatiky teplo, které přispívá k zatěžování jejich konstrukce. Například v nájezdu do zatáčky Sainte Dévote vozy na 100 metrech zpomalí o 160km/h. Spoustu práce mají pneumatiky také v sekci u bazénu, kde se jezdí přes obrubníky rychlostí vyšší než 200km/h. Příčné síly tu dosahují až 3.65G.
- V každém kole jezdci v Monte Carlu vykonají 130 znatelných pohybů volantem. V průměru přeřadí po každých 50 metrech. Všechny tyto činnosti umí pneumatiky pořádně zaměstnat.
- Vlásenka Loews je nejpomalejší zatáčkou v sezoně. Projíždí se rychlostí pouze 47km/h. Vzhledem k tomu nepracuje aerodynamický přítlak. Všechnu práci tak v nejprudším zatáčení zajišťuje pravá přední pneumatika.
Další zprávy z Pirelli:
- Třetí podnik italského šampionátu v rally, Rally dell’Adriatico, se odehrál týden před Velkou cenou Monaka. Zvítězil Umbelo Scandola v továrním voze Škoda Fabia S2000, obutém do pneumatik Pirelli.
- Devítinásobný mistr světa Sébastien Loeb (který tři tituly získal společně s Pirelli, a to mezi lety 2008-2010), se o víkendu také ukáže v Monaku. Zazávodí si v Porsche Supercup.
- Pirelli nedávno slavilo padesáté výročí založení automobilky Lamborghini. Speciální tisková konference a recepce proběhla v sídle Pirelli v Miláně. První model Lamborghini, 350 GTV z roku 1963, vyjelo na pneumatikách Pirelli. Italská pneumatikářská společnost dodává Lamborghini oficiální vybavení až dodnes.
3D VIDEO – MONAKO
Monako, šestý závod sezony. Také letos sem Pirelli přivezlo měkké a superměkké pneumatiky.
Podle čeho se vlastně Pirelli rozhoduje při výběru směsí pro každý závod?
Dodavatel pneumatik musí vzít v úvahu čtyři klíčové faktory, které ovlivňují míru namáhání pneumatiky a její následné opotřebování.
Povrch trati. Asfalt v Monaku je ze všech letošních tratí nejjemnější. K tomu připočtěme fakt, že průměrná rychlost je zde rovněž nejnižší. Nachází se zde také vůbec nejpomalejší zatáčka v šampionátu – projíždí se rychlostí 47km/h. Je tak jasné, že degradace pneumatik je tu minimální.
Profil okruhu. Každá trať má samozřejmě svůj vlastní nezaměnitelný profil, který na základě svých vlastností na pneumatiky působí různě velkými silami. Záleží na tom, zda okruh oplývá mnoha brzdnými zónami, či se na něm nachází převážně rychlé, nebo naopak pomalé zatáčky. Tyto parametry ovlivňují, jak velké podélné a příčné síly na pneu směřují. Monako je náročné na brzdy, které přenáší na pneumatiky teplo, které přispívá k zatěžování jejich konstrukce. Například v nájezdu do zatáčky Sainte Dévote vozy na 100 metrech zpomalí o 160km/h. Spoustu práce mají pneumatiky také v sekci u bazénu, kde se jezdí přes obrubníky rychlostí vyšší než 200km/h. Příčné síly tu dosahují až 3.65G.
Počasí. Teploty trati a vzduchu ovlivňují zahřívání a chování pneumatik.
Zkušenosti z minulých let. Starší data podporují rozhodnutí Pirelli setrvat u měkké a superměkké směsi. V minulosti závod na úzkém městském monackém okruhu rozhodovaly především strategie.
COMMENTS