Organizátoři mistrovství světa vytrvalostních závodů mají v plánu změnit bodování pro nadcházející Super sezonu 2018/2019. Má se upustit od systému dv
Organizátoři mistrovství světa vytrvalostních závodů mají v plánu změnit bodování pro nadcházející Super sezonu 2018/2019. Má se upustit od systému dvojnásobných bodů za 24h Le Mans. Do hry se navíc může vrátit hodnocení týmů.
Promotérská společnost ACO ve spolupráci s Mezinárodní automobilovou federací FIA stanovily tři bodové koeficienty, které zbývá schválit na příštím zasedání Světové rady motorsportu začátkem prosince.
Tradičně hodnocené mají zůstat šestihodinové závody, které se dvakrát pojedou ve Spa-Francorchamps a dále budou na programu v britském Silverstonu, ve Fuji a v Šanghaji.
Do konceptu se přidává 1500 mil na americkém okruhu Sebring, kde se bude rozdávat 1.25násobek bodů.
V nejslavnějším podniku 24h Le Mans by se měl nově udílet 1.5násobek bodů. Stane se tak poprvé v novodobé historii světového vytrvalostního šampionátu. Od roku 2012 získávali vítězové legendární čtyřiadvacetihodinovky dvojnásobnou sumu bodů a ta měla výrazný vliv na absolutní hodnocení seriálu, protože kromě let 2014 a 2015 si první posádky v cíli rovněž připsaly i titul v celkové klasifikaci.
V šestihodinových vytrvalostních závodech se tak bude triumf rovnat i nadále 25 bodům, v Sebringu bude vítěz ohodnocen 31.25 bodu, zatímco v Le Mans rozdají promotéři 37.5 bodu oproti předchozím padesáti.
Změny nastanou také v udílení absolutních trofejí FIA WEC. Pokud v královské třídě LMP1 skutečně zůstane Toyota jedinou značkou mezi továrními týmy, nebude se již moci hodnotit pohár konstruktérů. Alternativou je návrh znovu oživit týmovou klasifikaci, jako tomu bylo v tehdejším světovém šampionátu sportovních vozů od poloviny 80. let do sezony 1992.
„Vždy jsem tvrdil, že motorsport je nejvýznamnější týmovou hrou na světě, takže tenhle nápad mi dává smysl,“ řekl serveru Autosport.com sportovní ředitel stáje Manor Graeme Lowdon, který se svým privátním týmem nasadí prototyp Ginetta v LMP1.
COMMENTS
Nevím, z jakých zdrojů autor čerpal, ale je to mírně zavádějící. Především MS jezdců se nehodnotí jen ve třídě LMP1, ale napříč všemi prototypy (tedy LMP1 + LMP2 v absolutním pořadí). Otázkou tedy je, zda se to stejně bude hodnotit i v MS týmů (což by mi dávalo smysl), nebo se obě třídy separujou v klasifikaci jezdců i týmů. Těžko z toho vznikne kočkopes, kdy by MS jezdců bylo vypsáno pro všechny prototypy a MS týmů jen pro auta LMP1. Takže zbývá docela dost otazníků…
S hodnocením jezdců celkově v prototypech máte pravdu, ale současná myšlenka je hodnotit týmy místo konstruktérů čistě jen v LMP1. Každopádně plánem je udílet dál tři plnohodnotné tituly mistra světa: Jezdců v prototypech, jezdců v kategorii GT a značek v GT. O ostatním se jedná. Pokud by FIA zavedla společné hodnocení stájí pro LMP1 i LMP2, musela by ponechat i samostatnou trofej pro týmy LMP2.
Jasný – trofejí může být třeba 10, ale s tituly mistra světa by se mělo šetřit. Uvidíme, jak se to vyvine. Každopádně hodnotit jezdce prototypů dohromady a týmy prototypů zvlášť asi nejen mně připadne jako neodůvodněně chaotický…
Až doposud měly v rámci WEC prototypy LMP1 větší prestiž než vozy GTE-Pro. Usuzuji tak i podle velikosti mediálního prostoru doposud věnovaného jednotlivým kategoriím.
Pokud však bude mezi konstruktéry vyhlášen pouze mistr světa v kategorii GT, přičemž v prototypech bude udělena pouze týmová trofej, může to znamenat ztrátu prestiže prototypů na úkor expandující kategorie GT. Pomineme-li skutečnost, že GTE-Pro je již několik sezón prestižnější než LMP2, může se dokonce i stát, že sedačky ve vozech vítězného polotovárního AF Corse Ferrari GTE budou cennější a žádanější než sedačky v zákaznických Ginettách LMP1.
To budou zcela určitě – minimálně z pohledu ekonomickýho. 🙂 Soukromý tým nikdy nezaplatí jezdce tak jako tovární. Takže v Ginettách (a dalších autech) LMP1 sice budou sedět za pár “drobných”, ale pojedou o absolutní pořadí. V autech GTE-Pro sice budou nepoměrně líp zaplacení, ale pojedou o 15. místo v absolutním pořadí. Každýmu podle jeho gusta…
Vsadil bych se, že Ginetty budou během supersezóny bojovat spíše o 3. místo v absolutním pořadí. Ve vítězství budou moci jejich jezdci doufat pouze v případě výpadku obou Toyot během jednoho závodu. Avšak vzhledem k tomu, že po odchodu Porsche z LMP1 si jezdci favorizované Toyoty budou moci dovolit šetřit techniku a jet pouze na “sporo,” možnost jejich výpadku je málo pravděpodobná…
Tak zatím se pořád ještě Toyota nevyjádřila, zda zůstane nebo ne. Čili bych nedělal účet bez hostinskýho… 🙂