Od příštího roku dojde v kategorii LMP1 Mistrovství světa vytrvalostních závodů k omezení aerodynamiky. Pravidlo se bude týkat továrních prototypů.
Od příštího roku dojde v kategorii LMP1 Mistrovství světa vytrvalostních závodů k omezení aerodynamiky. Pravidlo se bude týkat továrních prototypů.
Letošní souboj o titul v nejvyšší kategorii LMP1 se vyostřil i do podoby neustálých změn v aerodynamice továrních prototypů. Porsche a Audi během roku použilo více než tři aerodynamické balíky, čemuž chtějí Francouzský autoklub a Mezinárodní automobilová federace udělat přítrž.
Od příštího roku budou mít tovární týmy jen tři aerodynamické balíky, které budou moci v devítidílném šampionátu použít. Od roku 2017 se jejich počet sníží na pouhé dva, čili na nízko-aerodynamickou specifikaci Le Mans a karosérii s vyšším přítlakem.
K omezení dochází v reakci na redukci rozpočtu továrních týmů. Tuto změnu vítá technický ředitel Toyoty Pascal Vasselon, jenž podotkl, že týmy Toyota a Audi využily v roce 2014 dva aerodynamické balíky, nicméně je přesvědčen, že letos závodilo Porsche se čtyřmi variantami.
Pravidlo se ovšem týká konkrétních dílů jako jsou kryty kol nebo kryty motorů. Naopak u levnějších dílů typu malá aerodynamická křidélka a podobně bude zachována volnost.
Naopak technický ředitel Porsche LMP1 Alex Hitzinger upozorňuje, že k závratnému ulehčení rozpočtů příští rok nedojde. Projevit by se to mohlo až v roce 2017.
Nové pravidlo jde v ruku v ruce s omezením počtu hodin v aerodynamickém tunelu. Příští rok bude limit 1200 hodin a na rok 2017 je plánováno pouze 800 hodin. Bez limitů zůstane čas strávený u počítačových simulací CFD.
Sníží se i počet testovacích dnů. Letošní padesátidenní limit bude zkrácen na 43 dní a v roce 2017 na pouhých 40. Trojice továrních týmů Audi, Porsche a Toyota tyto změny vesměs kvitují.
Aleš Sirný
Foto: FIA WEC
COMMENTS