FIA WEC: Sezona se o víkendu přehoupne do své druhé poloviny, pojede se v Japonsku

FIA WEC: Sezona se o víkendu přehoupne do své druhé poloviny, pojede se v Japonsku

Již pátý závod roku čeká na příznivce Mistrovství světa vytrvalostních závodů. Japonským závodem na okruhu Fuji pod majestátnou horou vstupujeme do as

FIA WEC: Prodlouží Porsche vítěznou sérii?
V bláznivém finiši v Le Mans zvítězilo Porsche
Di Resta absolvuje s United Autosports letošní Le Mans i celou příští sezónu

Již pátý závod roku čeká na příznivce Mistrovství světa vytrvalostních závodů. Japonským závodem na okruhu Fuji pod majestátnou horou vstupujeme do asijské části sezony a domácí Toyota se po dvou nepovedených závodech bude chtít představit v tom nejlepším světle.

Vezmeme-li představení týmů podle startovního čísla, s jedničkou na kapotě prototypu Audi R18 e-tron quattro se představí trojice Duval, Di Grassi, Kristensen. Poslední dva jmenovaní se po třech druhých místech v řadě za sebou drží na bronzové příčce průběžného pořadí jezdců, ale na vítězství stále čekají. Naopak jejich týmoví kolegové Lotterer, Treluyer a Fassler vyhráli poslední dva závody včetně Le Mans a razantně se přiblížili vedoucí trojici Davidson, Lappiere a Buemi z týmu Toyota.

Pokud si po závodě v Japonsku udrží Toyota vedení v průběžném pořadí jezdců, zůstanou na čele jen Davidson a Buemi. Lappiere se totiž z osobních důvodu šestihodinového podniku nezúčastní a bitvu o titul přenechá svým kolegům.

Druhá posádka je na tom podobně. Nakajima v USA nenastoupil, a přestože před domácím publikem chybět nebude, souboj o vyšší pozice v tabulce zbyl na Wurze a Sarrazina, kteří v tuto chvíli figurují na šestém místě za posádkou Lieb, Dumas a Jani z týmu Porsche.

Automobilka Porsche se zatím může chlubit jediným umístěním v TOP3 a to zásluhou Tima Bernarda, Marka Webera a Brendona Hartleyho, kteří v úvodním závodě sezony v Silverstone dojeli na třetím místě.

K tradiční stálici v řadách soukromých stájí patří Rebellion Racing. Posádka Beche, Prost a Heidfeld nasbírala slušný počet bodů a drží se na čtvrtém místě. Naopak sesterský vůz s Kraihamerem, Belicchim a Leimerem nezískal jediný bod.

Po americkém debutu se ve startovním poli objeví i stáj Lotus s prototypem T129 AER. V USA posbírala posádka Bouchut, Rossiter, Kaffer důležité zkušenosti a mimo jiné i půl bodu za dojezd do cíle.

2014-6-Heures-de-Fuji-6-Hours-of-Fuji-20141007FujiDayOne-0773_hd

Ačkoliv v kategorii LMP2 startuje jen pět prototypů, neznamená to, že se nebude na co koukat. Ruská stáj SMP Racing v čele se Sergeyem Zlobinem vede průběžného hodnocení jezdců. Na záda mu dýchá trojice z G-Drive Racing s novým Ligierem. Oliver Pla, Julien Canal a Roman Rusinov s tímto vozem sice ještě nevyhráli, ale díky dvěma výhrám v úvodu sezony se drží na dosah Sergeya Zlobina. Toho bude chtít chránit krajan Anton Ladygin v sesterském vozu Oreca stáje SMP. Podceňovat nelze ani čínské uskupení KCGM s prototypem Oreca, který na výbornou proplaval zatopenou dráhou v Austinu a Howson s Bradleym oslavili první vítězství roku. Z USA dorazili Gustavo Yacaman a Alex Brundle, kteří budou sdílet prototyp Morgan stáje OAK Racing s domácím Keikem Iharou.

V GTE Pro se situace ve startovní listině nemění. K vidění budou dva vozy Aston Martin, Porsche a Ferrari, přičemž právě zástupci Ferrari, jmenovitě Bruni a Vilander, vedou průběžné hodnocení jezdců s pětadvacetibodovým náskokem, což znamená, že o první místo v Japonsku nepřijdou, ať už závod dopadne jakkoliv. Druhé místo drží osamocený Fred Makowiecki, jenž je po změnách v jezdeckém složení týmu Porsche jediným jezdcem, který v současnosti může potrápit vedoucí Ferrari. Na třetím a čtvrtém místě jsou Holzer a Lietz, ti však v USA nestartovali a nepojedou ani v Japonsku. Pátý Pilet, současný spolujezdec Freda Makowieckiho, ztrácí na první místo 51 bodů. Vítězové předchozího závodu, Turner a Mucke z týmu Aston Martin, jsou o bod za Piletem. V poháru jezdců je situace jednoznačná, naopak v poháru výrobců je důležitý každý bod. Ferrari vede průběžné pořadí, ale Porsche ztrácí jen čtyři body. Aston Martin ztrácí na první místo 27 bodů.

2014-6-Heures-de-Fuji-6-Hours-of-Fuji-20141007FujiDayOne-0789_hd

Aston Martin sice v kategorii GTE Pro zaostává, nicméně v kategorii GTE Am je na koni. V poháru týmů drží první dvě místa a totožná situace je k vidění i v poháru jezdců. Na čele je dánská dvojice Kristian Poulsen a David Heinemeier Hansson. V Japonsku se k nim znovu přidá Nicki Thiim a pokud budeme důvěřovat statistice, čeká na tuto posádku další prvenství. Thiim se k nim zatím připojil ve dvou případech a pokaždé společně vyhráli. Pokud Thiim nestartoval, dojeli Poulsen a Heinemeier Hansson vždy nejhůře na druhém místě.

Na druhé místo po vítězství v USA poskočila posádka Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Christoffer Nygaard, který si vytvořila dvoubodový náskok před trojicí Luís Pérez Companc, Marco Cioci, Mirko Venturi. Ti se však závodu nezúčastní a místo nich do Ferrari stáje AF Corse usednou Bret Curtis, Jeroen Bleekemolen a Mike Skeen. Ve startovním poli nechybí ani druhý vůz Ferrari AF Corse, oranžové Ferrari týmu 8 Star Motorsports a dvojice Porsche 911 týmů Proton Competition a Prospeed Competition.

V Japonsku na okruhu Fuji se začne trénovat od pátku. V sobotu proběhne kvalifikace a v neděli ve čtyři hodiny ráno SELČ bude odstartována další šestihodinovka mistrovství světa.

Aleš Sirný
Foto: FIA WEC

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0