Již pátý závod roku čeká na příznivce Mistrovství světa vytrvalostních závodů. Japonským závodem na okruhu Fuji pod majestátnou horou vstupujeme do as
Již pátý závod roku čeká na příznivce Mistrovství světa vytrvalostních závodů. Japonským závodem na okruhu Fuji pod majestátnou horou vstupujeme do asijské části sezony a domácí Toyota se po dvou nepovedených závodech bude chtít představit v tom nejlepším světle.
Vezmeme-li představení týmů podle startovního čísla, s jedničkou na kapotě prototypu Audi R18 e-tron quattro se představí trojice Duval, Di Grassi, Kristensen. Poslední dva jmenovaní se po třech druhých místech v řadě za sebou drží na bronzové příčce průběžného pořadí jezdců, ale na vítězství stále čekají. Naopak jejich týmoví kolegové Lotterer, Treluyer a Fassler vyhráli poslední dva závody včetně Le Mans a razantně se přiblížili vedoucí trojici Davidson, Lappiere a Buemi z týmu Toyota.
Pokud si po závodě v Japonsku udrží Toyota vedení v průběžném pořadí jezdců, zůstanou na čele jen Davidson a Buemi. Lappiere se totiž z osobních důvodu šestihodinového podniku nezúčastní a bitvu o titul přenechá svým kolegům.
Druhá posádka je na tom podobně. Nakajima v USA nenastoupil, a přestože před domácím publikem chybět nebude, souboj o vyšší pozice v tabulce zbyl na Wurze a Sarrazina, kteří v tuto chvíli figurují na šestém místě za posádkou Lieb, Dumas a Jani z týmu Porsche.
Automobilka Porsche se zatím může chlubit jediným umístěním v TOP3 a to zásluhou Tima Bernarda, Marka Webera a Brendona Hartleyho, kteří v úvodním závodě sezony v Silverstone dojeli na třetím místě.
K tradiční stálici v řadách soukromých stájí patří Rebellion Racing. Posádka Beche, Prost a Heidfeld nasbírala slušný počet bodů a drží se na čtvrtém místě. Naopak sesterský vůz s Kraihamerem, Belicchim a Leimerem nezískal jediný bod.
Po americkém debutu se ve startovním poli objeví i stáj Lotus s prototypem T129 AER. V USA posbírala posádka Bouchut, Rossiter, Kaffer důležité zkušenosti a mimo jiné i půl bodu za dojezd do cíle.
Ačkoliv v kategorii LMP2 startuje jen pět prototypů, neznamená to, že se nebude na co koukat. Ruská stáj SMP Racing v čele se Sergeyem Zlobinem vede průběžného hodnocení jezdců. Na záda mu dýchá trojice z G-Drive Racing s novým Ligierem. Oliver Pla, Julien Canal a Roman Rusinov s tímto vozem sice ještě nevyhráli, ale díky dvěma výhrám v úvodu sezony se drží na dosah Sergeya Zlobina. Toho bude chtít chránit krajan Anton Ladygin v sesterském vozu Oreca stáje SMP. Podceňovat nelze ani čínské uskupení KCGM s prototypem Oreca, který na výbornou proplaval zatopenou dráhou v Austinu a Howson s Bradleym oslavili první vítězství roku. Z USA dorazili Gustavo Yacaman a Alex Brundle, kteří budou sdílet prototyp Morgan stáje OAK Racing s domácím Keikem Iharou.
V GTE Pro se situace ve startovní listině nemění. K vidění budou dva vozy Aston Martin, Porsche a Ferrari, přičemž právě zástupci Ferrari, jmenovitě Bruni a Vilander, vedou průběžné hodnocení jezdců s pětadvacetibodovým náskokem, což znamená, že o první místo v Japonsku nepřijdou, ať už závod dopadne jakkoliv. Druhé místo drží osamocený Fred Makowiecki, jenž je po změnách v jezdeckém složení týmu Porsche jediným jezdcem, který v současnosti může potrápit vedoucí Ferrari. Na třetím a čtvrtém místě jsou Holzer a Lietz, ti však v USA nestartovali a nepojedou ani v Japonsku. Pátý Pilet, současný spolujezdec Freda Makowieckiho, ztrácí na první místo 51 bodů. Vítězové předchozího závodu, Turner a Mucke z týmu Aston Martin, jsou o bod za Piletem. V poháru jezdců je situace jednoznačná, naopak v poháru výrobců je důležitý každý bod. Ferrari vede průběžné pořadí, ale Porsche ztrácí jen čtyři body. Aston Martin ztrácí na první místo 27 bodů.
Aston Martin sice v kategorii GTE Pro zaostává, nicméně v kategorii GTE Am je na koni. V poháru týmů drží první dvě místa a totožná situace je k vidění i v poháru jezdců. Na čele je dánská dvojice Kristian Poulsen a David Heinemeier Hansson. V Japonsku se k nim znovu přidá Nicki Thiim a pokud budeme důvěřovat statistice, čeká na tuto posádku další prvenství. Thiim se k nim zatím připojil ve dvou případech a pokaždé společně vyhráli. Pokud Thiim nestartoval, dojeli Poulsen a Heinemeier Hansson vždy nejhůře na druhém místě.
Na druhé místo po vítězství v USA poskočila posádka Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Christoffer Nygaard, který si vytvořila dvoubodový náskok před trojicí Luís Pérez Companc, Marco Cioci, Mirko Venturi. Ti se však závodu nezúčastní a místo nich do Ferrari stáje AF Corse usednou Bret Curtis, Jeroen Bleekemolen a Mike Skeen. Ve startovním poli nechybí ani druhý vůz Ferrari AF Corse, oranžové Ferrari týmu 8 Star Motorsports a dvojice Porsche 911 týmů Proton Competition a Prospeed Competition.
V Japonsku na okruhu Fuji se začne trénovat od pátku. V sobotu proběhne kvalifikace a v neděli ve čtyři hodiny ráno SELČ bude odstartována další šestihodinovka mistrovství světa.
Aleš Sirný
Foto: FIA WEC
COMMENTS