Slavná značka McLaren je blízko návratu do vytrvalostního závodu čtyřiadvacet hodin v Le Mans. Britské uskupení se v Le Mans objevovalo od poloviny de
Slavná značka McLaren je blízko návratu do vytrvalostního závodu čtyřiadvacet hodin v Le Mans. Britské uskupení se v Le Mans objevovalo od poloviny devadesátých let, nicméně je tomu šestnáct let, co McLaren v tamním závodě startoval naposledy.
Zbraní na úspěch v Le Mans má být model 650S GT3, který byl představen na nedávném Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Šéf divize McLaren GT Andrew Kirkaldy přiznal, že McLaren se ve velkém francouzském závodě objeví, respektive by byl překvapen, kdyby se tak nestalo.
Zlomový moment pro vstup do Le Mans, potažmo do FIA WEC, má být rok 2016, kdy proběhne evoluce stávajících pravidel. ACO a FIA pracuje na novém znění pravidel (nejen) mezinárodní kategorie GTE a jakmile bude vše černé na bílém, hodlá se McLaren pustit do stavby modelu 650S GTE.
Do roku 2016 ještě daleko, ale v McLarenu mluví vážným tónem. Snad to dotáhnou o krok dál než s MP4-12C, kdy se pracovalo na modelu GTE, ale těsně před dokončením byl projekt ukončen.
Aleš Sirný
Foto: McLaren
COMMENTS
Nebyl bych tak optimistický. Záležet bude hlavně na tom, jak se vyvinou technický předpisy. V současnosti jsou auta GT3 od aut GTE hodně daleko a McLaren přece jenom není taková “masovka” jako Ferrari nebo Porsche, aby mohl postavit 2 různý varianty. Takže pokud nedojde k výraznýmu sblížení (a zatím se o tom jen mluví), moc nadějí tomu nedávám.
ACO vozy GTE neustále zpomaluje, tím pádem nahrává vozům GT-3, čemuž pořádně nerozumím začal o tom mluvit Tomáš Enge při přenosu z letošního Le Mans, ale nějak se rozhovor neukončil. GTE pořád v tomto závodě 4 vteřiny ztrácí na bývalé GT-1, myslím nebýt nesmyslných zásahů ACO už mohly GTE být o 4 vteřiny rychlejší. Jsou to špičková auta pro špičkové jezdce, nechápu jak mohou být v Imole při ELMS vozy GT-3 na toop speedu rychlejší než GTE a LMP-2? Ať si pan Ratel bopuje své GT-3 v BSS a BSE třeba v každém závodě pro své bronzové a gentlman jezdce ,nebo nechává to na lobingu firem jako třeba v současné době Bentley, ale ve WEC což je mistrovství světa, ať soutěží skutečná špičková auta a jezdci a Mc Laren tam určitě patří!
Kéž by McLaren následovalo v GTE více výrobců. Varianta GT3 je sice populární, ale o ničem. Mimo 24H Spa mne výsledky fakticky nezajímají, protože je to primárně o tom, jak pánové od zeleného stolu nastaví BoP. Povrchní divák je možná nadšený, já raději vzpomínám, když Manhalter v Havířově nadělil druhému celé kolo, ale byl to zážitek, na který nikdy nezapomenu.
Kdo by přeci jenom chtěl ohledně nesmyslnosti GT3 pochybovat, možná bych mu mohl přeposlat osobní vyjádření Jürgena Bartha na adresu stanovování handicapů BoP. Zveřejňovat to pochopitelně nechci, nicméně utvrdil mne v tom, co jako dlouholetý fanoušek sportovních vozů cítím, a proč tyto závody nemají v mých očích s tím, proč původně závodění vzniklo, skoro nic společného.
Asi jsem ten povrchní ale mám radši vyrovnané závody a souboje. To co je WEC je pěkná nuda. Sledují motorsport od malička a vím kde vstoupí tovární týmy tak to dlouho nevydrží. Už jsem to zažil a WEC to čeká jak bývalá skupina C.FIA tomu zatne pipec jak to začne ohrožovat formuli. Továrny jsou jak kobylky. Nažerouse a pryč. ADAC GT, PWCH, BES ,BSS skvěle souboje až do konce a továrny nejsou potřeba. Takové BTCC je bez továren a jaké to jsou závody. Kde je WTCC?
Zda FIA zatne pipec, já bych řekl spíše tipec, se uvidí. Každopádně koncem 80. let byla skupina C velmi zajímavá, a sestava Ecclestone-Mosley byla určitě děsivější, než dnešní Jean Todt v čele FIA, který je podle mého názoru WEC relativně přiznivě nakloněn. A řekl bych, že i díky němu se WEC obnovilo.
Vnímání nudy je věcí ryze subjektivní, a existuje především v hlavě jednotlivého člověka. Tak, jak pro někoho může být vzrušující sedět celý den u rybníka a chytat ryby, další to nemůže pochopit. Tady, u závodů, jde ale i o něco jiného. Jde i o sportovní hodnotu takového vítězství, nebo soupeření. Pochopitelně, že u vytrvalostního závodu hrají roli i jiné faktory, než jen těsný souboj jednotlivých vozů na trati. Třeba letošní Le Mans bylo plné zvratů, třebaže několik hodin vedla jedna konkrétní Toyota. Dokonce někdo ‘chytrý’ v jisté diskuzi napsal, že od počátku to bylo o vedení jediného auta – stačilo však nalistovat výsledky po jednotlivých hodinách, aby si každý mohl ověřit, že to nebyla pravda. Jednalo se pouze o dojem a vzpomínku, který si dotyčný uložil v hlavě (protože to tak prostě, navzdory skutečnosti, vnímat chtěl).
Samožejmě je lepší závod, kde byl jelo třeba 8 LMP-jedniček pohromadě celých 24 hodin. Jenže to reálné moc není, pokud do toho někdo nezasáhne uměle (čímž to pro člověka, který jde do hloubky, znehodnotí). Ovšem je mnohem reálnější, že dojede v jednom kole 10 aut DP (a nyní i LMP2) ve 24 hodiny Daytony. Ale je to nějaké vzrůšo? Snad jo, pro řadového Američana tím spíše. Nicméně, nebýt dvaceti safety carů, které se postarají o to, aby se prototypy nemohly dojet o kolo (nemají-li závadu, nebo extrémně pomalého jezdce), patrně nikdy by k takové situaci dojít nemohlo.
Abych to shrnul – závody sportovních vozů vždy byly a jsou především soubojem různorodých aut, značek a konstrukcí. Pro jezdce samotné byly vždy vyhraženy spíše formulové závody, později přibyly výrobci podporované značkové poháry. Komu jde spíše o souboj jezdců, jednotlivců, radil bych mu spíše sledovat právě toto. U vytrvalostních závodů, kde se střídá několik pilotů, jednotlivec vždy trošku ustoupí do pozadí, a jde tak více o to, zda vyhraje Audi, Porsche, Toyota, či něco jiného, jde-li o jiný závod než současné WEC.
A GT3, to je taková snaha slepit tyto dva světy do jednoho. A to bohužel za každou cenu. Že se třeba ve Francii omezuje minimální délka zastávky v boxech při výměně jezdců, by se dalo ještě pochopit. Že se posádky musí skládat z kombinace amatér profík, budiž (třebaže já bych raději, aby každý řídil sám, jako dříve v DRM, a ukázal co umí). Nicméně, když byl jeden z amatérů o něco rychlejší, než ti ostatní, tak posádku jednoduše nechali při zastávce v boxech čekat déle, aby se to vyrovnalo… To už jsem opravdu nepřekousl. Opravdu, to dle mého názoru vyžaduje notný stupeň povrchnosti, a ideálně neznalosti, aby si člověk takové závodění mohl opravdu poctivě užívat. Buď mne zajímá skutečná sportovní hodnota, a aby vyhrál ten nejlepší (kombinace auto+jezdec), nebo mi je sportovní hodnota ukradená, smysl pro spravedlnost mi nic neříká, hlavně ať to je na první pohled vzrůšo a předjíždí se a bojuje za každou cenu. Sám ale patřím do té první skupiny, která vyznává sportovní hodnotu, třebaže u závodů, na kterých mi nezáleží, se klidně přepnu do té druhé polohy :-). Ale není to zdaleko ono.
Ostatně kdybych za primární považoval ‘skvělé souboje až do konce’, tak bych raději dal přednost třeba cyklistice, kde něco takového vyplývá ze samostné podstaty daného sportu (obvykle se závodnící předjíždí několik hodin, jedou pohromadě, a rozhodne až závěrečný spurt), než závodům automobilů, které jsou mnohem více, než bojem na trati, ovlivněny zákulisními machinacemi, umělými zásahy do výkonnosti posádek, a kdo ví čím ještě, jenom proto, aby řadový divák-pozorovatel, který se jen přijde podívat na okruh, ale jinak o tom moc neví, zažil laciné vzrušení skrze své smyslové orgány. A pokud možno nad tím vším ani moc nepřemýšlel – ano, pro takového musí být WEC naprostá nuda – pokud tedy nepřijede na Le Mans, kde se mu o zábavu postará pořadatel v podobě mnoha aktrakcí 🙂 .
Ano máš pravdu tipec. Vím co jsou vytrvalostni závody a nečekám souboje až cíle ale i ty jsou. Souhlasím že to v Americe přehánějí ale srovnání startovniho pole má smysl. Nechtěně tak jedec o kolo neovlivní souboj o vítězství.Jsou regionální šampionáty a ty si určují svá pravidla. Nevidím nic špatného na rozdělení posádek profi amatér a gentleman. Jsou umělé věci jako DRS BoP ale když to funguje tak je to jen ku prospěchu. Nevím co je laciné vzrušení ale právě legendární souboje na trati udělali to že diváci šly na závody nebo pustili televizi a těšili se jak si to (Petr) a (Pavel) budou dávat a kdo vyhrajte tentokrát. Nehodlám se tu přít. Sleduj co tě baví já si to radši rozdám v krásném souboji právě na kole nebo online s kamarády až do cíle.
Každému, co jeho jest. Kdyby se všem líbilo to samý, byla by na světě nuda. Ale pár faktografických poznámek: 1) BoP není výsada Ratela, ale uplatňuje se v obou skupinách – jak GT3, tak GTE. 2) McLaren se těžko může utkat s Porsche a Ferrari v GTE, protože na provoz továrního týmu nemá a stavět auto GTE primárně pro soukromníky nedává smysl. 3) Právě proto, že auta GT3 jsou především určena těm gentlemanům, tak se do značný míry vylučujou s filozofií GTE jako aut pro profesionální závodění v továrních týmech. Mimochodem proto jsem skeptický vůči tomu sjednocení – tím by v podstatě zanikla filozofie GT3 jako klientskýho závodění netovárních týmů.
Myslím RSC to tady napsal úplně polopatě jak to asi je . Lepšího znalce tohoto druhu závodění, o kterém jsme se tady rozepsali neznám. GTE spolu s GT-3 budou vždy hrušky s jabkama a bojím se doby kdy GT-3 zaplevelí třeba šampionát WEC. Tam ať si to rozdává opravdová špička této kategorie myslím tím GTE a vozy mohou stát třeba 30 milionů kus. BES aBSS je o něčem jiném, také zajímavá podívaná za třetinové peníze. A že WEC není podívaná to může napsat jen ten kdo to neviděl. Jedou tři kategorie, jedou si své vlastní závody a když LMP-1 dojedou třeba skupinku LMP-2, která se chystá předjíždět vozy GTE, tak lepší momenty na závodních tratích prostě nejsou k vidění!
Přesně tak to je. Jsou to v současný podobě hrušky s jabkama a pokud z toho někdo bude chtít udělat hrušky a maličko větší hrušky, tak jsem přesvědčen, že nevratně poškodí obojí – jak vytrvalostní mistrovství světa jakožto profesionální závodění, tak Blancpain GT sérii a další seriály národní i mezinárodní úrovně jakožto klientský závodění. Víc k tomu asi netřeba dodávat.