Evropský šampionát FIA F3 zavádí před nadcházející sezonou 2017 změny v pravidlech, které především snižují náklady. Pokleslo startovné a zmizely test
Evropský šampionát FIA F3 zavádí před nadcházející sezonou 2017 změny v pravidlech, které především snižují náklady. Pokleslo startovné a zmizely testy v aerodynamickém tunelu. Týmy musí také nově počítat s omezeným počtem kamionů a zaměstnanců. Vzrostou naopak prize money a méně zkušené stáje potěší sdílení dat ze strany nejrychlejších pilotů.
Formule 3 není pouze vstupní branou do světa velkého okruhového závodění, ale potažmo také předsíní samotné královny motorsportu, Formule 1. Jasně to dokazuje osmnáctiletý Kanaďan Lance Stroll, který se po zisku loňského titulu v evropském šampionátu F3 stěhoval rovnou do kokpitu stáje Williams Racing. Ano, bez movitého tatínka a jeho velmi zištné pomoci by proces asi nenabral tak rychlý spád, ale kromě pohádkové podpory předvedl Stroll v sezóně 2016 také obrovský talent. Nicméně finance ve F3 skutečně jsou na pořadu dne. Pořadatelé si do jisté míry uvědomili aktuální tíživou situaci, když z roku na rok poklesl zájem ze strany týmů. To, co bylo v ročníku 2015 osmatřiceti členným startovním polem, se smrsklo na pětadvacet. V některých závodech nenapočítali organizátoři ani dvacet vozů. Nikdo určitě nezapomněl ani na zrušení britského seriálu „ef trojek“, jež se nedožil roku 2015. Ani nejprestižnější evropský šampionát neprožívá zrovna zlatou éru.

Lance Stroll, úřadující mistr evropského šampionátu FIA F3
Nižší startovné a prize money
V evropském šampionátu FIA F3 proto přichází před sezónou 2017 změny. Seriál snižuje náklady a to poměrně razantně. „Zlevnění“ se netýká pouhého startovného, které spadlo z 21 tisíc eur na 18 000 (v přepočtu 486 000 Kč), ale především pak pozdního zápisného na poslední chvíli, kde týmy ušetří hned 39 000 eur u každého podniku (tedy přes jeden milion korun). Nově příchozím pilotům dodají motivaci tučné odměny v Rookies cupu. Ty spatřily světlo světa už loni, jenže nově se prize money udělí také nejlepším jezdců absolutní klasifikace a nejúspěšnějším týmům.
Konec aerodynamických tunelů
Velkou finanční úlevu pocítí týmy v zákazu testování a vyvíjení vozu ve větrném tunelu. Nové nařízení uvítají především slabší a méně movité stáje, zatímco samotná špička startovního pole se bude muset zkrátka smířit s tím, že nepojede na hranici svých možností. Jediný dodavatel šasi pro evropský šampionát F3 Dallara však poskytne všem týmům potřebná data ze svého vlastního vývoje. Nuda na startovním roštu přesto nezavládne, pro sezónu 2017 je aerodynamika sice zmrazená, ale přepracovaná. Dallara připravila vylepšené přední i zadní křídlo a difuzor. Zvýší se ovladatelnost formulí a jezdci by měly dosahovat rychlejších časů zhruba o půl sekundy.

upravený model Dallara pro Formuli 3
Pořadatelé rovněž vnáší do evropského šampionátu sdílení dat. Po první kvalifikaci zveřejní nejrychlejší piloti dvou nejlépe postavených stájí své výstupy z telemetrie. Konkurence před každým závodem uvidí, jak daní jezdci šlapali na plyn a na brzdu společně s rychlostí vozu z nejpovedenějšího kola.
Všechny změny v globálu sníží rozdíly mezi vozy jednotlivých týmů a semknou startovní pole dohromady. Jen čas ukáže, zda nové regule také přilákají více účastníků.
COMMENTS