Malíř Tomáš Havlásek je v oblasti umění, ale také motorsportu známým pojmem. Jeho osobitý styl vdechuje nový život na plátnu takovým vozům, jako je BM
Malíř Tomáš Havlásek je v oblasti umění, ale také motorsportu známým pojmem. Jeho osobitý styl vdechuje nový život na plátnu takovým vozům, jako je BMW M1, Porsche 917, Jaguar XJR-9 nebo staré formule McLaren, Tyrell, atd. Tomáše jsme ještě před Vánoci stihli vyzpovídat.
Otázka, která je pro Vás nejspíše nejčastější. Jak jste se dostal k malování obrazů a proč jste si vybral závodní vozy jako jeden z hlavních motivů?
Na své první soutěži v malováni jsem byl v roce 1986. Už si moc nepamatuji jakého závoďáka jsem tam maloval, byly mi necelé tři roky, takže k malování mám blízko od dětství. Podobně to bylo i s motorsportem. Auta mě brala od mala. Táta mě bral snad na všechny závody, co se v Brně jezdily.
Malujete především obrazy ze zlaté éry motorsportu. Jaký máte vztah k období 70. a 80. let v historii motorsportu?
Myslím, že jsou to ty nejlepší roky. Jak říkáš, zlatá éra. Mam rád jak závodničky, tak civilní auta z té doby. A přijde mi fajn vytáhnout to teď po tech desetiletích zase ven aspoň v podobě obrazu a udělat tím lidem radost.
Sledujete i současné dění např. ve Formuli 1? Přestupy jezdců, nová pravidla nebo máte v oblibě jiný šampionát?
Formuli 1 nesleduji už hezkých pár let. Tak nějak asi s tím příchodem elektroniky, různých kontrol trakce a DRSu mě to přestalo bavit. Raději si pustím nějaké staré filmy ze „starého Brna“, Nürburgringu nebo Le Mans. Všechny ty 635 CSi, XJS, Capri, a Porsche…. Než umřu, musím je namalovat všechny.
Jaké barvy, štětce, či příslušenství používáte nejčastěji?
Maluji akrylovými barvami na lněné plátno, štětce vůbec nepoužívám. Maluji špachtlí. Výjimečně používám barvy ve spreji, popř. jiné experimenty, jako například stříbrný prach.
Jak dlouho trvá namalovat jeden obraz, jestli se to dá vůbec říct?
To je opravdu různé a pro mě celkem nedůležité. Většinou mám rozdělaných více věcí najednou a podle aktuální nálady se pustím do toho, na co mám chuť, nápad a náladu.
Máte nějakého oblíbeného jezdce nebo vůz, který malujete nejraději? A máte i oblíbené \”válečné barvy\” závodních vozů? Např. Gulf, Martini, Jägermeister, atd…
Nejde říct, které auto nebo jezdec je nejoblíbenější. Jak jsem říkal, z těch 70. a 80. let je toho opravdu hodně. Rád bych namaloval postupně všechny barevné modifikace Porsche 917. Taky se chci pustit do věcí jako třeba „Niki Lauda – Ford Capri – Nurburgring 1974“ nebo „Stefan Bellof – Porsche 956“ v Rothmans barvách.
Jako umělec máte určitě velmi kladný vztah k designu. Jaké je podle Vás nejkrásnější závodní auto?
To by bylo opravdu na dlouho.
Máte za sebou řadu úspěšných výstav. Co považujete za svůj největší úspěch v umělecké kariéře?
Výstavy teď pro mě nejsou prioritou, musím hlavně malovat. Osobně mě velmi těší reakce nových majitelů z Francie nebo Anglie, kteří už přemýšlí o dalších tématech na nova plátna. Nebo prezentace mé práce různě v zahraničí.
Vaši práci prezentujete velmi pravidelně na Facebookové stránce . Je možné ji vidět ještě někde jinde, třeba i na živo ?
Facebook nebo e-shop www.gpracingshop.com Na živo aktuálně ne. V příštím roce snad něco vymyslím.
CZO – Ondřej Laušman
Foto: Tomáš Havlásek/driversdream.com
COMMENTS
Má můj obdiv,hlavně za tu krásu 70. a 80. let
zname tomase od detstvi, ale o jeho obrovskem talentu jsem nevedela, dela neuveritelne krasne obrazy, muj muz je byvaly zavodnik a je z tech obrazu cely vedle! tomas je velky umelec a my mu blahoprejeme… olina a manfred mohr
Pan Manfred Mohr co jezdil v Brně na konci 70. let závody F-3? Budu ho mít na fotkách!
dobry den, jestli mate manzelovy fotky, mohl by jste nam je poslat mailem? bylo by to fain, dekuji predem… byl jste taky fanda automobilovych zavodu jako havlasci? zdravi o.mohrova
Omlovám se na konci 60. let v sedmdesátém roce jely litrové F-3 naposled!