Indie do kalendáře formule 1 vstoupila v roce 2011. Nabízí velká převýšení a širokou škálu různých zatáček. Jedná se o vskutku spektakulární okruh, kt
Indie do kalendáře formule 1 vstoupila v roce 2011. Nabízí velká převýšení a širokou škálu různých zatáček. Jedná se o vskutku spektakulární okruh, který dává zejména při vysokých teplotách pneumatikám zabrat. V předchozích dvou závodech na okruhu Buddh se jelo na tvrdé a měkké směsi. Letos se Pirelli rozhodlo pro změnu a nominovalo středně tvrdou směs P Zero Bílá společně s měkkými pneumatikami P Zero Žlutá.
ŠÉF MOTORSPORTU PIRELLI:
Paul Hembery: „Rozhodli jsme se, že letos v Indii nasadíme střední směs P Zero Bílá a měkkou směs P Zero Žlutá. Myslíme si totiž, že pro okruh Buddh se jedná o nejlepší kombinaci a povede to k těsnějšímu závodění. První dva roky jsme tu používali tvrdé a měkké pneumatiky. Byl to možná poněkud konzervativní výběr. Letos jsme vsadili na měkčí a agresivnější kombinaci. Výsledkem toho mezi směsmi stejně jako v Japonsku nečekáme příliš velké rozdíly v čase na kolo. Strategie díky tomu na Suzuce hrála velkou roli. V Indii by to mělo být stejné. Loni každý vůz v průměru zajel do boxů jen jednou, letos očekáváme dva pitstopy. Jezdcům a týmům to poskytuje více možností k vylepšení pozice. Převýšení a rozličné zatáčky jsou velkým testem pneumatik. Působí na ně totiž síly ze všech směrů. Proto bude i tentokrát správné zacházení s pneu hrát důležitou roli. Jako obvykle by i tentokrát mělo být v Indii pořádné teplo, což samozřejmě zvyšuje teplotní opotřebení. Mělo by se jednat o závod, který rozhodne šampionát, a tak doufáme, že naše volba z něho udělá pamětihodný podnik s kvalitním závoděním.“
AMBASADOR PIRELLI:
Jean Alesi: „Co se Indie týče, nikdy jsem na tamním okruhu nezávodil, ale od jezdců jsem zaslechl slova chvály. Musíme ale myslet i v širších souvislostech – myslím, že závody v těchto regionech jsou extrémně důležité, neboť nabízí velký sportovní i komerční potenciál. Mimo závodění mají piloti velkou zodpovědnost také jako reprezentanti sportu – snaží se v místní veřejnosti probudit zájem o formuli 1.
OKRUH Z POHLEDU PNEUMATIK:
- K nejnáročnějším sekcím okruhu patří zatáčky 10 a 11. Obě se projíždí v krátkém sledu za sebou a tvoří téměř jednu souvislou zatáčku. Pneumatiky tu musí odolávat velkým bočním silám po dobu sedmi sekund. Nejvíce práce tu má levá přední guma, na kterou při výjezdu ze zatáčky působí přetížení 4G. Zároveň je pro udržení se v ideální stopě potřeba optimální přilnavost.
- Další klíčovou částí okruhu je zatáčka číslo 4. Vozy zde zpomalují ze 320km/h na 90km/h na vzdálenosti pouze 140m. Decelerační síly působící na pneu tu dosahují 3.6G, ty ale přesto musí zajistit stabilitu a preciznost v brzdné zóně.
- Indie se také chlubí jednou z nejdelších rovinek v sezoně, měří více než kilometr. Pneumatika se tu při jízdě na maximální rychlost otáčí přibližně padesátkrát za sekundu. Na konci rovinky může teplota pláště přesáhnout 100°C.
TECHNICKÉ POZNÁMKY:
- Boxová ulička v Indii se se svými 600 metry řadí k těm nejdelším ve formuli 1. Vzhledem k tomu dochází ke značným ztrátám při zastávkách v boxech, což představuje důležitý faktor při vymýšlení strategie.
- Asfalt v Indii není příliš drsný. Vzhledem k tomu, že se na něm závodí dva roky, se ale stále vyvíjí. V průběhu času se povrch trati obvykle stává hrubším. Živice na povrchu se totiž postupem času obrousí, až dojde k odhalení drobných kamínků v asfaltu. To zvyšuje tření, které má vliv na opotřebení.
- Všichni piloti, kteří dokončili loňský závod (ve kterém se používaly tvrdé a měkké pneu), byli v boxech pouze jednou, a to kolem třicátého kola. Nejpopulárnější strategií byl start na měkké směsi a dojetí na tvrdých pneu. Jeden nebo dva jezdci zvolili opačnou taktiku, aby se z hloubi pole vyhoupli výše.
DOSAVADNÍ VÝBĚR PNEUMATIK:
P Zero Červená | P Zero Žlutá | P Zero Bílá | P Zero Oranžová | |
Austrálie | Superměkká | Střední | ||
Malajsie | Střední | Tvrdá | ||
Čína | Měkká | Střední | ||
Bahrajn | Střední | Tvrdá | ||
Španělsko | Střední | Tvrdá | ||
Monako | Superměkká | Měkká | ||
Kanada | Superměkká | Střední | ||
Velká Británie | Střední | Tvrdá | ||
Německo | Měkká | Střední | ||
Maďarsko | Měkká | Střední | ||
Belgie | Střední | Tvrdá | ||
Itálie | Střední | Tvrdá | ||
Singapur | Superměkká | Střední | ||
Korea | Superměkká | Střední | ||
Japonsko | Střední | Tvrdá | ||
Indie | Měkká | Střední |
PR Pirelli
COMMENTS