Dakar sáhnul až k pěti tisícům metrů

Dakar sáhnul až k pěti tisícům metrů

Dakar míří do cíle, ale závodníci se museli cítit spíše jako horolezci mířící na Everest. V desáté etapě slavné rallye se posádky z Chile vrátily do A

Žába pomohla Kolomému poskočit o příčku výš, kameraman se podruhé narodil
Buggyra on Dakar 2015 – Stage 4
Vrátný vylepšil své dakarské maximum, do cíle Rallye Dakar 2015 dojely všechny tři posádky týmu Bonver Dakar Project

Dakar míří do cíle, ale závodníci se museli cítit spíše jako horolezci mířící na Everest. V desáté etapě slavné rallye se posádky z Chile vrátily do Argentiny. Technika se dostala až k pěti tisícům metrů nad mořem. Sobotní cíl je tak velmi blízko a jen málokdo chce udělat chybu. Jezdci jsou opatrnější a i rozdíly v rychlostních zkouškách se zmenšily. V cílové Saltě se tentokrát sedmým místem blýskl pilot krotící kamion z dílny severočeské stáje MKR Technology Martin van den Brink. Roudnický Kozlovský pak skončil třináctý.

„Na tuhle etapu asi nikdy nezapomenu. Extrémní nadmořská výška nám dala pořádně zabrat. Nemůžete pořádně dýchat a z nedostatku kyslíku vás bolí hlava. Tohle už má co dočinění s vysokohorským tréninkem, kterého v Polabí těžko dosáhnete. Vždyť v takové výšce už začínají základní tábory horolezců, kteří míří na Everest. Pro nás je to nárazovka, ze které zase hned odjedeme. O to je ten nápor na organizmus větší,“ sdělil roudnický palubní mechanik Daniel Kozlovský s tím, že členové týmu řešili výškový rozdíl při přejezdu mezi bivaky acylpyrinem a snahou vše zaspat, tedy přesně tak, jak si závodní posádka nemůže dovolit.

Desátá etapa byla skutečně extrémní. Trpěli lidé i technika. Důvod byl jasný – zmíněná nadmořská výška a klimatické podmínky. Etapa z Calamy do Salty měla téměř devět set kilometrů, kdy na tři sta šedesát připadala měřená rychlostní prověrka. Ta odstartovala v Salinas Grandes ve výšce 3 600 m. n. m. s teplotou bod bodem mrazu. Hned na to se závodní kamiony dotkly hranice čtyř a půl tisíc metrů nad mořem. V průběhu celé etapy se prakticky nedostaly pod tři a půl tisíce. „V této etapě se nám potvrdilo, jak nutné je testovat techniku ve výšce nad tři tisíce metrů. Trochu jsme s tím bojovali. Přece jen jsme ve vývoji dakarské techniky nováčky, ale co se nám podařilo během posledních dvou let, s tím můžeme být velmi spokojení,“ usmál se hlavní konstruktér severočeského týmu MKR Technology Mario Kress.

Že se Kress neplete, potvrdil pilot Martin van den Brink, který desátou prověrku zvládnul v sedmém nejrychlejším čase. Holandský jezdec týmu Mammoet Rallysport přitom jede se zcela novým speciálem z technologického centra v Židovicích. Na vítězného Rusa Nikolaeva ztratil třináct minut. Naopak na třinácté pozici tentokrát dojel roudnický mechanik tyrkysové Tatry Jamal s pilotem Arturem Ardavičusem. Ti zaostali o dvacet minut. Van den Brinkův kolega de Baar po předchozích problémech dovezl svůj renault do cíle na sedmnácté pozici. Alianční parťák Tomáš Vrátný pak dvě příčky za ním a třetí z Bonveru Polák Szustkowski byl klasifikován jako osmadvacátý.

Dakar stále vede Rus Mardějev, když nejrychlejším borcem mezinárodní česko-holandské aliance je čtrnáctý Tomáš Vrátný.

Do konce 37. ročníku nejtěžší rallye světa zbývají závěrečné tři etapy. Čtvrteční jedenáctá prověrka vede ze Salty do Termas Rio Hondo o celkové délce pět set dvacet kilometrů. Ostrá dvoustovka by tentokrát měla patřit k těm rychlejším.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0