Ve francouzském Nogaru se uskutečnil o uplynulém víkendu první podnik nově zformované FIA GT Series. Co ale přinesl? Bezesporu spoustu napětí, emocí a
Ve francouzském Nogaru se uskutečnil o uplynulém víkendu první podnik nově zformované FIA GT Series. Co ale přinesl? Bezesporu spoustu napětí, emocí a akce. V hlavním závodě možná až moc penalizací, ale tak to prostě chodí, pro všechny platí stejný metr.
Staronová FIA GT Series
Co se od loňska změnilo? Upřímně prakticky nic. Tedy na první pohled snad jen název-z mistrovství světa FIA GT1 World championship se stal seriál FIA GT Series. Kalendář se zredukoval na pouhých 6 závodních víkendů, a to pět v na evropském kontinentu a šestý, který dosud nebyl potvrzen, by se měl uskutečnit nejspíše v lokalitě Blízkého východu. Zůstal stejný i formát závodního víkendu, tedy dva hodinové závody s povinnou zastávkou v boxech. V kvalifikačním závodě, který se zpravidla (kromě závodu v Nogaru) odehrává v sobotu, dostává body prvních šest (formát bodování: 8, 6, 4, 3, 2, 1). Hlavní závod, který se zpravidla (kromě závodu v Nogaru) odehrává v neděli, je bodován stejně jako Formule 1. Jednou z mála novinek je zavedení kategorií Pro, Pro-Am a Gentlemen Trophy, které už pár let velmi dobře fungují v Blancpain Endurance Series. Zachována zůstala i třída GT3 a týmy se tak nemusí obávat obrovských finančních obnosů, které museli dávat do vozů GT1. To, stejně jako zredukovaný kalendář, přilákalo mnoho nových týmů a jezdců z celého světa. Paradoxem je, že loni, kdy se jednalo o mistrovství světa jezdili jen evropské týmy a jezdci (až na pár vyjímek). Největší hvězdou je bezesporu Sébastien Loeb, který bude působit jako hlavní lákadlo na všechny závody série. Velmi exoticky pak působí týmy z Brazílie, Indie, ale třeba i Portugalska, kterých najdeme na mezinárodní scéně opravdu poskromnu. Českého fanouška pak určitě potěší tým s českou licencí HTP Gravity Charouz, který nasazuje tři Mercedesy do všech tří kategorií. Česká posádka Šťovíček/Charouz nastupuje do Gentlemen Trophy. V šampionátu zůstal i Filip Salaquarda, který se určitě dokáže poprat o pódiová umístění.
Kdo potěšil?
Máme za sebou první závodní víkend, který nastínil, jak by mohl letošní šampionát probíhat. Mnoho lidí bylo překvapeno z vítězství Sébastiena Loeba, s Alvarem Parentem v kvalifikačním závodě. Já osobně jsem tedy vítězství nečekal, ale byl jsem si jistý, že se na podium určitě dostanou. Loeb je rychlý se vším co má kola a Parente už také závodí nějaký ten pátek a navíc je továrním pilotem McLarenu, takže to není žádný zelenáč. Tito dva borci mohli klidně získat vítězství i v hlavním závodě, ale Loeb doplatil na minimum zkušeností pří střídání v boxech a Parente zase na podmínky na trati. Výsledkem byla dvojnásobná penalizace a ztracený hlavní závod. Spíš mě velmi příjemně potěšili Rast s Mayrem-Melnhofem. René je velmi dobrý závodník, ale to, jak dlouho odolával Niki Mayr-Melnhof útokům Séba Loeba si zaslouží smeknutí kloboučkem, jelikož Niki je stále amatér a nemá tak bohaté zkušenosti. I tito dva však mají na svém kontě kaňku v podobě penalizace za chybu při zastávce v boxech. Velmi silně pak působí i další dvě posádky belgického týmu WRT a určitě to jsou velmi žhaví kandidáti na titul. Která posádka však bude žhavější? Na to si budeme muset počkat minimálně do půlky sezony. Velmi příjemně potěšila posádka Buhk/Day, která si dojela pro druhé a třetí místo. V závodě jich moc vidět nebylo, ale přesto tak nějak v pozadí zajížděli dobré časy na kolo a to jim přineslo úspěch. Určitě také musíme počítat s brazilskými BMW. Na trati, která jim moc nesedla, bodovali Bueno s Khodairem v obou závodech a Zonta s Jimenezem se vezou z Francie tři body. Velmi dobře také zajel Anthony Kumpen s Enzem Idem nebo Campanico s Vieirou, z týmu Novadriver.
Kdo naopak zklamal?
Jednoznačně druhá posádky týmu Sébastien Loeb racing Andreas Zuber a Mike Parisy. Oba zajížděli v tréninzích, i kvalifikaci velmi podobné časy, jako jejich parťáci, ale v závodech to byla jedna velká mizérie. Výsledkem je desáté a jedenácté místo, ale jelikož před nimi bylo několik Pro-Am posádek, vezou si z Francie nakonec 6 bodů. I tak by se sebou měli něco udělat, protože v úvodním podniku je týmoví kolegové Loeb s Parentem svou rychlostí naprosto zastínili. Více jsem také čekal od bývalých jezdců Formule 2 Ebrahima a Jousse. Během obou závodů se dopustili drobných chybek, a tak získali pouze 4 body do pokladničky týmu BMW team India. Největším zklamáním je ale beze sporu Fabio Onidi. Ten totiž Ferrari týmu AF Corse, které sdílí s Filipem Salaquardou, poškodil v kvalifikaci natolik, že prostě nebylo možné startovat ani do jednoho závodu. To může být pro česko-italskou posádku osudné v boji o dobré umístění na konci sezony.
Hvězda víkendu
Jednoznačně Laurens Vanthoor. Svým výkonem v posledním kole hlavního závodu dokonale zastínili veškeré dění na trati a také vítězství Sébastiena Loeba v kvalifikačním závodě. Vanthoor s Ortellim letos určitě neřekli poslední slovo.
Ani ne za dva týdny se v Belgii uskuteční druhý podnik FIA GT Series a může se stát, že se bude lámat chleba právě tam. Ale na to si budeme muset počkat.
Ondřej Laušman
Foto: FIA GT Series