Česká republika sice letos měla zásluhou stáje Formule 2 Sauber Junior Team by Charouz a pilota Eurocupu Formule Renault Petra Ptáčka v Monte Carlu h
Česká republika sice letos měla zásluhou stáje Formule 2 Sauber Junior Team by Charouz a pilota Eurocupu Formule Renault Petra Ptáčka v Monte Carlu hned dvojí zastoupení, ani jednomu z těchto „želízek v ohni“ se však body ukořistit nepodařilo. V minulosti ale měli čeští fanoušci v Monackém knížectví v několika případech naopak důvod k úsměvu. Pojďme si připomenout úspěchy, kterých české barvy v monackých ulicích v uplynulých letech dosáhly.
2002: Tomáš Enge ve Formuli 3000
Ulice Monte Carla Tomáši Engemu v kariéře mnoho úspěchů nepřinesly, když si zde z celkových pěti startů ve Formuli 3000 připsal hned čtyři nebodované výsledky. Výjimku ovšem představoval rok 2002. Ani v tomto případě se sice zpočátku pro libereckého rodáka nevyvíjel víkend ideálně, když se v kvalifikaci umístil pouze na 7. příčce, po závodě již ale mohl být šťastnější. Jezdci stáje Arden, v té době již se zkušenostmi ze tří závodů Formule 1 na kontě, se totiž podařilo vytěžit z potíží soupeřů a cílovou pásku proťal za vítězným Sébastienem Bourdaisem a druhým Patrickem Friesacherem na „bronzové“ pozici. Na konci sezony pak Enge mohl původně slavit zisk mistrovského titulu. Tato radost se ale bohužel ukázala jako předčasná, když byl po pozitivním dopingovém testu diskvalifikován ze závodu na Hungaroringu a propadl se tak v průběžném pořadí na 3. místo.

2011: Josef Král v GP2
Po úspěchu Tomáše Engeho čekala Česká republika na další monacký pódiový výsledek dlouhých devět let. Pak ale přišla sezona 2011 a po závodě „druhé ligy Formule 1“ vystoupil český závodník ve službách týmu Arden na monacké schody znovu. Ve srovnání s rokem 2002 bychom ale v tomto případě pochopitelně najdeme hned několik odlišností. Nestalo se tak totiž po podniku v té době již neexistující Formule 3000, ale její nástupnické série GP2. Jiné obsazení bylo samozřejmě také za volantem, kde namísto Engeho seděl Josef Král a ten navíc dokázal výsledek svého krajana ještě o jedno místo vylepšit, když do cíle sobotního sprintu dojel jako 2. Tomuto výsledku položil rodák z Dvora Králové základy již o den dříve v hlavním závodě víkendu, v němž obsadil 6. místo a pro druhou jízdu si tak zajistil start ze 3. pozice. „Stříbro“ následně ukořistil již v úvodních metrech a udržel jej až do cíle. Společně s Josefem se umístila na „bedně“ dvojice Francouzů. Z vítězství se po startu z pole position radoval Charles Pic, přičemž třetí skončil pozdější šampion a současný pilot Haasu ve Formuli 1 Romain Grosjean. Král v pozdější fázi ročníku dokázal ukořistit ještě jedno pódium, když obsadil 3. místo ve sprintu na okruhu Spa-Francorchamps. Belgický sprint se pak Josefovi vydařil i o rok později, když vybojoval své jediné prvenství v GP2. Tohoto úspěchu ale dosáhl již jako pilot týmu Barwa Addax.

2011: Stáje ISR a Gravity-Charouz ve WS Renault 3.5
Během onoho posledního květnového víkendu roku 2011 to ale nebyl pouze Josef Král, kdo udělal českým fanouškům radost. Další důvod k úsměvu přišel totiž pro české barvy o den později, kdy byl v ulicích Monte Carla na programu závod WS Renault 3.5 a po suverénním vítězství stylem start-cíl svého jezdce Daniela Ricciarda se v něm radovala česká stáj ISR. Tím ale výčet českých úspěchů v podniku Světové série Renault neskončil. Společně se současnou hvězdou Formule 1, které se o 7 let později podařilo v Monte Carlu ovládnout také závod královny motorsportu, totiž vystoupili na pódium druhý Robert Wickens a třetí Brendon Hartley. I Novozélanďan, který se později stal dvojnásobným šampionem WEC nebo rovněž pilotem Formule 1, totiž v tomto roce také závodil pro českou stáj a to pro Gravity-Charouz. České barvy navíc měly původně zaděláno na double, neboť Hartley vyrážel do závodu společně s Ricciardem z první řady. Již v úvodu byl ale překonán v cíli druhým Kanaďanem, který se nakonec stal šampionem.
2012: Stáj ISR ve WS Renault 3.5
Od monackého prvenství z roku 2011 si pak tým Igora Salaquardy musel na další triumf ve WS Renault 3.5 počkat rok, kdy si jezdec české stáje dojel pro vítězství shodou okolností opět v Monte Carlu. Tentokrát už ale pohár za vítězství nepřevzal Daniel Ricciardo, toho času již působící u stáje Toro Rosso ve Formuli 1, nýbrž Sam Bird. Brita na pódiu doplnili druhý, dnes již bohužel zesnulý, Jules Bianchi a budoucí vítěz Indy 500 Alexander Rossi. Američan obsadil 3. příčku.
2013: Stáj Lotus ve WS Renault 3.5
Úspěšné monacké účinkování českých stájí ve WS Renault 3.5 ovšem pokračovalo také v roce 2013. Třetí triumf v řadě se sice již týmu ISR získat nepodařilo, i v tomto případě se ale mohlo Česko radovat ze stupňů vítězů. O ty se postaral druhým místem pilot stáje Antonína Charouze, která tehdy závodila pod názvem Lotus, Marco Sørensen. Dán proťal cílovou pásku za zády vítězného Nica Müllera a před třetím Jazemanem Jaafarem. Jedním z reprezentantů českých barev byl v tomto roce mimo jiné také Sergej Sirotkin, který nastoupil za ISR. Závod se ale Rusovi, který později působil ve Formuli 1 jako pilot Williamsu, zrovna dvakrát nevydařil a byl klasifikován až jako 22.
2014: Stáj ISR ve WS Renault 3.5
Třetí místo z roku 2013 zopakoval Jazeman Jaafar v Monte Carlu také v nadcházející sezoně. Tentokrát již ale udělalo radost také českým fanouškům, neboť Malajec v tomto ročníku závodil pro stáj ISR. Před jediným pilotem stáje Igora Salaquardy v sezoně 2014 proťali cílovou pásku vítěz Norman Nato a na druhém místě znovu skončil Marco Sørensen, tentokrát ale již jako pilot francouzského Tech 1 Racingu.
2018: Charouz Racing System ve Formuli 2
Po závodě Světové série Renault v roce 2014 nastal pro Česko v Monte Carlu čtyřletý útlum. Ukončit se jej podařilo až v loňském roce při sprintu Formule 2 zásluhou stáje Charouz Racing System. V něm si totiž po startu z pole position, které si zajistil 8. místem v hlavním závodě, dojel pro vítězství Antonio Fuoco a postaral se tak o premiérový triumf tehdy ještě nováčkovské stáje v šampionátu. Úspěch týmu navíc podtrthl Italův stájový kolega Louis Deletraz. Švýcarský závodník proťal cílovou pásku jako druhý a Charouz Racing System se tak mohl radovat z doublu. Duo české ekipy doplnil na pódiu třetí Lando Norris, který se loni stal ve Formuli 2 vicemistrem a pro letošní ročník získal sedačku u stáje McLaren ve Formuli 1. U jediného vítězství navíc v loňském roce stáj Charouz Racing System nezůstala, když se Antoniu Fuocovi podařilo zvítězit také v závěrečném závodě sezony v Abú Dhabí.
COMMENTS