Máme za sebou třetí podnik Blancpain Endurance Series a dostali jsme se tak již do poloviny sezony. Už bychom některé posádky mohli dokonce označit za
Máme za sebou třetí podnik Blancpain Endurance Series a dostali jsme se tak již do poloviny sezony. Už bychom některé posádky mohli dokonce označit za mírné favority, nicméně ještě nás čekají dva nejdůležitější závody (díky bodovému ohodnocení a délce) a o titulu se může rozhodovat klidně i mezi osmi posádkami.
Den otevřených dveří u Mercedesu, smůla Ferrari a vzkříšení týmu Marc VDS
Takhle by se dal velmi stručně popsat tříhodinový závod na okruhu Paula Ricarda ve Francii. Na pravé dveře silných Mercedesů SLS se letos lepí jen smůla. Tým HTP si to letos dokonce odskákal už dvakrát. Poprvé to potkalo českou posádku Šťovíček-Charouz v závodě FIA GT Series v Zolderu, po druhé si svoje užil Luca Ludwig právě minulý týden ve Francii a vlastně kvůli tomu ztratil český tým veškeré naděje na podium. Max Buhk závod parádně rozjel a senzačním manévrem se dokonce dostal na první místo. Pravé dveře měly ale po zastávce v boxech svoji hlavu, vymrštily se do vzduchu a Luca Ludwig se musel do boxů chtě, nechtě vrátit. Aby toho nebylo o křídlech (dveřích) Mercedesů málo, tak ty potrápily i Klaase Hummela, kterému dokonce pomáhali traťoví maršálové, ale nebylo to nic platné a Klaas musel také do boxů.
Zpátky ale do kategorie PRO. Tam totiž prakticky po celý závod sváděly boj o prvenství hned tři posádky. Mercedes týmu HTP, který odpadl z boje kvůli již zmíněným problémům s dveřmi, nahradilo v boji o vítězství Ferrari týmu Kessel Racing a mělo se porvat s posádkou Buurman/Martin/Leinders a Sims/Parente/Dusseldorp. Dlouhou dobu to vypadalo, že se tak stane. César Ramos dokonce dovezl Zampierimu Ferrari do boxů na prvním místě, ale hned při výjezdu ho předjel Alex Sims s McLarenem týmu Hexis. To by až tak nevadilo, do cíle zbývalo pořád dost času a všichni s napětím očekávali, kdy se dostane červené Ferrari natolik blízko, aby mohlo na stříbrný McLaren zaútočit. Všechno však zhatila penalizace týmu Kessel Racing, kvůli pit stopu, který byl proti pravidlům. V tu dobu už však pěkných pár kol \”drtil\” Maxime Martin svoje BMW úplně na maximum, aby dohnal ztracený čas v boxech. Normální člověk si dává dezert až po hlavním chodu. Belgičan Martin však normální asi nebude, spíš by se dalo říct, že je jak z jiné planety, díky jeho famózním a dech beroucím finišům. Maxime Martin nejdříve prosvištěl kolem Zampieriho, který si stejně musel ještě jet do boxů odkroutit penalizaci stop & go, což byl vlastně takový pomyslný dezert a pokračoval ve svém tažení pro první místo. Finální útok provedl deset minut před koncem. Alex Sims se stal hlavním chodem a snad ani nestačil rozhlédnout a už před ním bylo BMW týmu Marc VDS.
Po dvou nevydařených závodech se Belgičané konečně dočkali podia a hned rovnou vítězství. Výborně jeli jak Leinders, tak i Buurman, který dlouhou dobu držel vedení, jenže oba zastínil perfektním spurtem až do cíle Maxime Martin. Trio Leinders/Buurman/Martin se vyhouplo až na druhé místo. Naopak Ortelli, Vanthoor a Rast se propadli až na šesté, kvůli špatnému výkonu ve Francii, kde dojeli až devátí. Nicméně rozdíl mezi třetím a devátým místem činí pouhých 5 bodů a jelikož závody ve Spa a na Nürburgringu jsou bodově ohodnoceny jinak, než klasické tříhodinovky, nemá nic jisté ani vedoucí posádka Ramos/Rigon/Zampieri.
Spanilá jízda belgického McLarenu
Přesně tak dopadl francouzský závod pro dvojku Vervisch/Dermont, z týmu Boutsen Ginion racing. Právě tento tým měl výborné výsledky v předsezónních testech na okruhu Paula Ricarda a možná se dalo očekávat, že je zopakuje i v ostrém závodě. Frédéric Vervisch však všechny uklidňoval, že soupeři zrychlili a on sám nečeká bednu, natož takovou dominanci, jako v březnu při testech. Fred se však velmi zmýlil a sám je za to určitě rád. Černý McLaren totiž dominoval celému startovnímu poli v kategorii PRO-AM a i přes jedno zaváhání, které znamenalo výlet mimo trať, nadělil všem ostatním minimálně jednu minutu. To však nemusí vadit týmu Nissan GT Academy Team RJN, který je po třech odjetých závodech ve vedení s poměrně bezpečným náskokem. Ne zrovna šťastný závod prožila posádka Hassid/Badey domácího týmu Thiriet by TDS Racing, která po kontaktu s jedním Ferrari strávila dlouhou dobu v boxech kvůli opravě. V závodě dojeli až 12. a to je stálo velmi důležité body.
Ještě hůře dopadla vítězná posádka z Monzy Hommerson/Machiels/Bertolini, kteří ze závodu odstoupili a neodváží si tak ani bod. Nicméně se dělí s týmem TDS racing o druhé místo, jelikož mají obě posádky 33 bodů. Ve výborném světle se také předvedla posádka Grasser/Tweraser/Proczyk, která ve Francii vybojovala bronz a díky ním je Grasser Racing v průběžném hodnocení na čtvrtém místě.
Suverénní Ferrari a zklamaní Slováci
Tým ARC Bratislava ve složení Konopka/Al Harty se v Silverstone radoval z historického vítězství, jenže ve Francii přišla studená sprcha. Nejenže Slovensko-ománská posádka nezopakovala stejný úspěch jak v Anglii, ale navíc nezískali ani bod a sen o titulu se tak pomalu rozplývá, jelikož posádka Blanchemain/Beaubelique/Goueslard má v čele kategorie Gentlemen Trophy už náskok 33 bodů. Není však všem dnům konec a jak již bylo zmíněno, čekají nás dva velmi dlouhé závody, při kterých se může všechno změnit.
Už na konci července nás čeká vrchol sezony, čtyřiadvacetihodinový závod na legendárním okruhu Spa-Francorchamps v Belgii. Na závod je přihlášena armáda více jak 70 vozů a velká jména ve všech třech kategoriích. V Ardenách vždy panuje nevyzpytatelné počasí a tak se může průběžné pořadí ještě pořádně zamíchat.
CZO – Ondřej Laušman
Foto: ©V-IMAGES.com/Fabre
COMMENTS