Blancpain Endurance Series, aneb jak to všechno dopadlo v kategorii PRO?

Blancpain Endurance Series, aneb jak to všechno dopadlo v kategorii PRO?

Uplynulý víkend skončil již čtvrtý ročník čím dál populárnějšího šampionátu Blancpain Endurance Series. To, že se letošním šampionem stal Laurens Vant

F2 na Hungaroringu: Na osychající trati byl nejlepší Nyck de Vries
GP3 v Le Castellet: Callum Ilott poprvé na nejvyšším stupínku
GP3 ve Spielbergu: Callum Ilott navázal na úspěch z Francie

Uplynulý víkend skončil již čtvrtý ročník čím dál populárnějšího šampionátu Blancpain Endurance Series. To, že se letošním šampionem stal Laurens Vanthoor vlastně všichni víme, ale jak to dopadlo dále? Pojďme si letošní sezonu zrekapitulovat.

Vloni se radoval z titulu německý mladík Max Buhk, protože zvládl to nejdůležitější-zvítězil se svými parťáky ve Spa a na Nürburgringu, kde se rozdává nejvíce bodů. Od letošní sezony se tedy dalo očekávat něco podobného-kdo dokáže zvítězit ve Spa, bude mít šanci na titul. Před letošní sezonou BES nás v top třídě PRO zasáhly dvě zprávy-pozitivní, ale bohužel i negativní. Tou pozitivní byl samozřejmě vstup továrního týmu Bentley a nebyl snad nikdo, kdo by se nemohl dočkat premiéry britského týmu na starém kontinentu. Naopak tou horší zprávou bylo rozhodnutí týmu Marc VDS, který se vloni radoval z týmového titulu, odejít z Blancpain Endurance Series.
timthumb

Hned v prvním závodě, kterým byla stejně jako vloni, či předloni tříhodinovka na Monze, se nám zrodilo menší překvapení. I když ono to nebylo až takové překvapení, jelikož francouzský tým ART Grand Prix vystrčil růžky již vloni. V Itálii se tedy radovala z vítězství trojice Prémat/Parente/Demoustier a dalším důvodem k radosti černých vozů McLaren bylo, že sesterská posádka Soucek, Estre, Korjus dokončila tříhodinovku na třetím místě. To byl pro francouzský tým pod vedením Nicolase Todta, syna malého-velkého Jeana Todta vskutku výjimečný start. Výborný vstup do sezony zažil také další francouzský tým, a to Sainteloc Racing. Není také divu, vždyť Francouzi získali výbornou dvojici Stéphana Ortelliho a Edwarda Sandströma, kterou doplnil mladík Grégory Guilvert. Cesta za titulem začala pro Laurense Vanthoora nadějným čtvrtým místem v úvodním závodě. Naopak evropská premiéra se příliš nepovedla továrnímu týmu Bentley, který bral “až” sedmé a osmé místo. To se ale mělo brzy změnit.

pro

 

A ono se tak skutečně stalo. Navíc, kde jinde než ve Velké Británii, na slavném okruhu Silverstone. Stylovější premiérové vítězství si snad borci v Bentley nemohli přát. Navíc se nedařilo vítězné posádce z Itálie, která skončila až sedmá a tovární jezdci Bentley Meyrick, Kane a Smith se vyhoupli vysoko v průběžném hodnocení.
timthumb (3)

Posádka továrního týmu Bentley toho však neměla dost a hned v dalším závodě na okruhu Paula Ricarda ve Francii přidala další velmi těsné vítězství. V Anglii zvítězili rozdílem 1,2 sekundy, ve Francii byl tento rozdíl ještě o desetinu menší! A to si vemte, že se jedná o tříhodinové závody. V Le Castellet si prožili velkou krizi Korjus, Estre a Soucek. První jmenovaný totiž v prvním kole chyboval a opřel se o jeden z mohutných Mercedesů takovým způsobem, že poškodil zavěšení svého vozu. Estonsko-francousko-španělská posádka si tak z Francie neodvezla ani bod. Naopak se předvedli jejich týmoví kolegové Demoustier, Parente a Lapierre, který nahradil Premata. Nejhorší výsledek si z jihu Francie odvezl Laurens Vanthoor se svými parťáky Bassengem a Ramosem, kteří skončili až třináctí.
timthumb (4)

Pověstný chléb se ale lámal samozřejmě až v Ardenách. Moc dobře známe Audi. Dr. Wolfgang Ullrich udělá cokoliv, aby viděl na nejvyšším stupínku své jezdce. I proto povolal do Belgie trojnásobné vítěze z Le Mans Andrého Lotterera, Benoita Tréluyra a Marcela Fässlera. Během závodu se však zraky všech motoristických fanoušků upíraly na jinou posádku Audi. Mezi trojicí “vyvolených” nechyběl nikdo jiný, než Laurens Vanthoor. Ten byl spolu s Markusem Winkelhockem a René Rastem během celých čtyřiadvaceti hodin prakticky nejrychlejší posádkou a sekundovat jim dokázali pouze Luhr, Werner a Paltalla z týmu Marc VDS, který si alespoň jeden z letošních závodů nemohl nechat ujít. Pořadí se neměnilo jen díky zastávkám v boxech, ale také na trati-ve většině případů ve prospěch posádky týmu WRT. Vanthoor, Rast a Winkelhock nakonec zvítězili s náskokem pouhých 7 sekund!
timthumb (1)

Právě tady jde vidět, proč je vítězství ve Spa natolik důležité. Laurens Vanthoor totiž získal v tomto závodě 43 bodů, zatímco Meyrick, Kane a Smith, které pronásledovaly problémy, pouhé tři body. Velmi dobře si také vedli v Belgii Ortelli, Guilvert a Sandström a byli to právě oni, od koho se očekávalo, že svedou největší bitvu o titul s Laurensem Vanthoorem, jenže…

Stejně jako vloni se mělo rozhodnout na Nürburgringu v závodě na 1000 km. Oproti loňsku však panovaly poněkud náročnější povětrnostní podmínky. Mlha a déšť, to prostě nevěstí nic dobrého, a proto se po trati více jak 20 minut proháněl safety car, než se ředitelství závodu rozhodlo, že jsou podmínky aspoň trochu vyhovující. A potom to začalo. Auto sem, auto tam, někteří to prostě nezvládli. Mezi nimi však byl i jeden z hlavních favoritů. Edward Sandström nezvládl svou Audi (ten víkend to nebylo poprvé, pozn. red.) a prakticky v prvním ostrém kole zahodil nejen své, ale také naděje na titul svých kolegů Ortelliho a Guilverta. Audi č. 26 se sice dobelhalo do boxů a po náročné výměně zavěšení pravého zadního kola mohla pokračovat, nicméně to už byl jen takový výkřik do tmy.
timthumb (5)

Belgičané opět pozměnili posádku a po boku Vanthoora se střídal kromě Ramose také Christopher Mies. Tah to byl vskutku brilantní, jelikož Mies zajel pole position a kromě souboje s velmi rychlým Kevinem Estrem, se nikdo jiný na nic nezmohl a posádka vozu č. 1 zvítězila s poněkud nezvyklým náskokem bezmála jedné minuty.

Příliš do skoku nebylo ani Meyrickovi se Smithem a Kanem, nicméně kvůli chybě jejich úhlavních rivalů se přeci jen dostali alespoň trochu výš. Druhé místo v premiérové sezoně pro Bentley-to není tak zlé, co myslíte? Právě na třetí místo se propadli Sandström, Ortelli a Guilvert. Čtvrté místo si i navzdory tomu, že jsou z jiných týmů, rozdělili loňský šampion Max Buhk a César Ramos.

timthumb (6)

Kompletní bodování kategorie PRO naleznete zde.

V týmech pak brala titul belgická formace s názvem Belgian Audi Club team WRT, která vyhrála již potřetí ze čtyř ročníků Blancpain Endurance Series. Druhé místo si rozdělily tovární tým Bentley a německý HTP Motorsport. Třetí místo patří francouzskému týmu ART Grand Prix.

Kompletní bodování týmů v kategorii PRO naleznete zde.

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0