Audi a syndrom Peugeotu

Audi a syndrom Peugeotu

Odchod Audi je pro šampionát FIA WEC obrovská rána. Ačkoliv se o ukončení programu německé automobilky spekulovalo prakticky od počátku vstupu Porsche

FIA WEC: Převezme Porsche absolutní moc?
FIA WEC: Toyota konečně vyhrála, v GTE slaví Ferrari
FIA WEC: Porsche představilo 919 Hybrid na novou sezonu

Odchod Audi je pro šampionát FIA WEC obrovská rána. Ačkoliv se o ukončení programu německé automobilky spekulovalo prakticky od počátku vstupu Porsche do LMP1, skutečný konec zanechává podobnou prázdnotu, jako kdybyste měsíce četli několikadílnou knižní sérii a včera dočetli poslední stranu.

Výkonný ředitel šampionátu FIA WEC Gérard Neveu na konci svého prohlášení uvedl: „Jedna automobilka odchází, ostatní brzo přijdou. To je život tohoto šampionátu.“

Je pravda, že další automobilky se asi objeví. To je koloběh motorsportu. Ale nebude to hned. V současnosti není na obzoru žádná, která by spřádala plány komplexního hybridního prototypu LMP1 a byla ochotna investovat miliony euro do závodního programu. Ano, Peugeot se před časem vyjádřil, že o LMP1 má zájem, ale dokud jsou ve FIA WEC vysoké náklady, francouzský lev se na startu neobjeví.

Odchod Audi byl otázkou času, řadu lidí však překvapilo, že to vezme tak zhurta. Ještě necelé čtyři týdny a konec. Rovných dvanáct hodin závodního času a tým bude rozpuštěn. Trochu to zavání syndromem Peugeotu, který byl ještě na začátku roku 2012 na testování v Sebringu, když se celý tým dozvěděl, že rozhodčí rada s okamžitou platností projekt ukončila. Takhle extrémně to u Audi neproběhlo, na druhou stranu pravidla se pro rok 2017 zásadně nemění, tak proč nemohli pokračovat i příští rok a udělat rozlučkovou sezonu? Stejně budou určitě některé zaměstnance vyplácet, pokud s nimi mají uzavřenou dlouhodobou smlouvu. Kupříkladu Harry Tincknell je stále ještě placen automobilkou Nissan, přestože letos jezdí za Ford v GTE-Pro a G-Drive v LMP2.

V současnosti nás čeká krátké období spekulací a jímavé loučení v Šanghaji a Bahrajnu. Jak zareagují ACO a FIA? Co nejpružněji prosím. Můžeme jim zatleskat za parádní myšlenku LMP3 (jen Onroak už vyrobil kolem padesáti Ligierů JS P3) a vzedmutí v kategorii LMP2, kde ještě v roce 2014 startovaly jen čtyři prototypy a nyní je o ně takový zájem, že si Onroak a ORECA mnou ruce nad psaním faktur.

Pružnost pořadatelů bude klíčová. Pokud zavčas nezareagují, nenastaví dejme tomu finanční strop LMP1 a nepřipraví půdu pro nové automobilky, dřív než noví přijdou, odejdou ti staří. A co potom? No, potom si soukromníci postaví vlastní nehybridní prototypy LMP1 a zaplní tuto kategorii, neb prestiž nejrychlejší kategorie je nedocenitelná. To chce přece každý, být skutečně první u šachovnicového praporku.

COMMENTS

WORDPRESS: 3
  • comment-avatar
    Lubino 8 years ago

    Pane Sirný, skvěle napsáno! K tomu není co dodat.Díky.

  • comment-avatar
    Aleš Sirný 8 years ago

    S radostí. Děkuji.

  • comment-avatar
    A. Novák 8 years ago

    Dobře napsáno, souhlasím. Dodal bych snad jednu věc: jaký byl motiv Peugeotu tehdy začátkem roku 2012, přesně nevím. Tady to je však docela jasný. Rozhodnutí padlo 2 dny poté, co Američani vyměřili Volkswagenu flastr skoro 15 miliard dolarů + povinnost zpětně vykupovat “dieselgateová” auta.

  • DISQUS: 0