Odpověď Okruhové komise na otevřený dopis čtyř závodníků …

Odpověď Okruhové komise na otevřený dopis čtyř závodníků …

Odpověď Okruhové komise na otevřený dopis čtyř závodníků ... Do rukou: Antonin Herbeck Boleslav a Denis Waszek Petr Vacík Petr Levíček

Jakub Kubas vstupuje do nové sezony s novým vozem na Hungaroringu
Duck Racing pokračoval úspěšně v Mostě i v Hustopečích
Pole position pro nedělní závody vybojovali Tomáš Chabr a Petr Trnka

Odpověď Okruhové komise na otevřený dopis čtyř závodníků …

Do rukou:

Antonin Herbeck

Boleslav a Denis Waszek

Petr Vacík

Petr Levíček

 

Na vědomí:

Okruhy Most a Brno

Jezdců a týmů českého mistrovství

Federace automobilového sportu

Technické komise

Média

V Praze, dne 27.1.2014

 

Vážení pánové a přátelé okruhového motoristického sportu,

sledujeme pozorně Vaši debatu na různých motoristických serverech, a protože je okruhová komise skloňována v každé druhé větě, musíme zareagovat a předat Vám i veřejnosti pohled z druhé strany.

Protože jsme všichni kolegové, potkáváme se na okruhových závodech a jde nám o budoucnost okruhových závodů, chtěla bych hned na začátku apelovat na slušné chování každého z Vás.

Výrazy jako šmejdi, vyhodit je z okna a podobně by při podobných diskuzích asi padat neměly. Stejně jako diskuze o tom, kdo je čí právník nebo zase není nebo jak to vlastně je.

Nejdříve malé vysvětlení pro ty, kteří vlastně ani neví, jak vypadá složení okruhové komise. Ta se skládá ze zástupců českých autodromů a dále ze zástupců jednotlivých okruhových kategorií a týmů. Takhle to musí být, o okruhovém sportu nemohou rozhodovat traťoví komisaři nebo třeba zaměstnanci ostrahy autodromu.

Není to náhodou tak, že i např. v asociaci fotbalových klubů „sedí“ zástupci fotbalových družstev?

Složení okruhové komise je následující:

Mgr. Veronika Bartošová – nemá vazby na nikoho ze závodníků, nepodniká v oboru motorismu, držitelka licence sportovního komisaře a ředitele závodů,

Miroslav Bartoš – ředitel závodů v Brno, bez vazeb na závodníky, bez podnikání v oboru motorismu, zaměstnanec Automotodromu Brno, držitel licence ředitel závodů a sportovního komisaře,

Michal Marek – ředitel závodů v Mostě, bez vazeb na závodníky, bez podnikání v oboru motorismu, zaměstnanec Autodromu Most, držitel licence ředitel závodů a sportovního komisaře,

Čeněk Brabec – držitel licence technického komisaře, bez vazeb na závodníky, bez podnikání v oblasti motorismu, Jiří Patera – majitel okruhové školy, bez vazeb na závodníky,

Josef Křenek – aktivity v oboru motorismu,

Ivo Horn – zástupce soutěžících,

Robert Šenkýř – zástupce soutěžících.

 

Všichni členové komise chtějí okruhovému sportu pomáhat, protože se ho nějakým způsobem zúčastňují. Někteří závodí, jiní pronajímají auta, další pracují na autodromech atd. Nikdo ze členů není součástí jakékoliv zájmové skupiny, nikdo v komisi neprotlačuje žádné osobní zájmy.

Zde několik reakcí na konkrétní podněty z otevřeného dopisu nebo diskuze:

Pánové Vacík, Waszek, Herbeck mají pocit, že je znevýhodňujeme, protože si musí vozy dovážit, popřípadě opatřit restriktor?

Fakta jsou taková, že se jich naopak vznikem skupiny E1- CZ (protože nemají 4 sedadlovou karoserii)

zastáváme, aby vůbec mohli dále jezdit.

A zcela elegantním způsobem mohou dále vyhrávat. Pan Herbeck má v Pagani motor z Mercedesu SLS a může ho dále používat. Ale se stejným restriktorem, jako má Mercedes GT3 SLS. To stejné pánové Vacík a Waszek s motory z Itálii 458 v karoseriích F430.

Pan Kusý a  Mandelík dostali v roce 2013 možnost závodit s lehkými Lotusy v divizi 5, protože se vyhovělo jejich argumentu, že je dovažování jejich Lotusů nebezpečné.

Fakta: Tuto možnost k překvapení všech nevyužili, auta si dovážili a posbírali i tak všechny možné tituly v Esetu, MMČR, Zóně. I s „nebezpečnými“ dováženými auty.

Pánové Levíček a Valášek mají např. pocit, že si nový člen komise p.Šenkýř upravuje pravidla ve třídě do 3500ccm pro sebe?

Fakta ale vypadají jinak: Třída do 3500ccm zůstává od svého založení v roce 2008 zcela nezměněna.

Pan Valášek si koupil Ginettu GT4. Vozy GT4 jsou pomalé, tato třída byla vytvořena jako ekonomičtější varianta ke třídě GT3. Ginetty mají i svůj cup.

Může někdo z nás za to, že s touto Ginettou, která zde také může jezdit  jen proto, že jsme prosadili třídu E1- CZ, nestíhá rychlejším vozům ve třídě do 3500ccm?

Opět pan Kusý – cituji: Provoz okruhové komise stojí ročně 500 tisíc korun.

Ano, to je částka za poháry, vyhlášení atd., ne jako výplata členům. Komise pracuje bez jakýchkoliv honorářů. Vyplácet se budou maximálně cestovní náhrady. Když se podíváte na navrhovaný rozpočet, největší položka je za poháry, dále pak se proplácí účast technického komisaře na závodech Zóny, aby se nestalo to, co v loňském roce, že některé naše jezdce nechtěli přejmout. Další významná položka je vyhlášení.

Komise podle některých přispěvovatelům znemožňuje závodit plackám?

Fakta: Komise vybojovala možnost závodit plackám v Divizi 5. Společně s Radicaly, KTM a dalšími otevřenými auty je tady otevřena krásná třída placek a prototypů, rozdělená podle objemových tříd.

Mohli bychom i pokračovat, ale pro seznámení se situací to asi prozatím stačí.

Velmi si vážíme Vašich připomínek k okruhovému sportu. Věřte, že se všemi připomínkami na komisi zabýváme a snažíme se je řešit tak, abychom došli k nějakému kompromisu. Předpisy na rok 2014 vycházejí z naší potřeby mít závody kde jezdit. Z toho nám vyplývá, že jedinou možností je přidat se k Zóně, protože samostatné MMČR nebudou nikde na okruhu pořadatelé chtít, jelikož se jim to nevyplatí. Víte, že zájem o okruhy z pohledu diváků a médií je nulový. Z tohoto důvodu se komise velmi intenzivně věnuje jednání s televizí o přenosech a s médii o popularizaci sportu.

Jak vznikala tedy pravidla, tzn. kapitola H a standardní propozice?

Dne 8.10.2013 schválila stará komise návrh kapitoly H. To, že bude BOP, věděla i stará komise, neboť to bylo FIA CEZ předhlášeno již rok dopředu v kapitole D Okruhového mistrovství. Já jako členka staré komise jsem měla mandát tento návrh přeložit a rozeslat členům komise Zóny. Od těch se mi začaly vracet připomínky s tím, že takto se Zóna nepojede, že Zóna zachová pravidla z loňského roku kromě změny BOP u vozidel nad 4000 ccm. Došlo k řadě jednání, nicméně většina zástupců Zóny se shodla na zachování váhových limitů u skupiny E1 a E1 – National (v našem případě E1-CZ). Z tohoto důvodu jsme nadále rokovali o možnostech a jsme rádi, že se našemu zástupci v komisi, panu Luďku Kopeckému, podařil prosadit návrh technické komise na detailnější rozdělení váhových limitů. Tvrdě jsme prosazovali možnost startu všech našich vozidel, včetně těch, které vlastně neodpovídají vůbec žádným předpisům, a jsme rádi, že se nám povedlo stanovit BOP i pro vozidla jako je Pagani. Podařilo se nám prosadit, aby mohla startovat vozidla, která FIA vlastně ze svých předpisů již vyřadila, jedná se o 4-místné vozy skupiny E1..

Ústupků si myslím bylo uděláno řada. Vlastně jsme se rozešli s předpisy FIA tak, aby tato vozidla mohla startovat. Jsme rádi, že se nám podařilo toto vybojovat a stálo to nemalé úsilí, neboť FIA prosazuje jako vozy budoucnosti třídu GT3, nám je ovšem jasné, že chtějí závodit i ti, kteří nemají tolik peněz na pořízení takového vozidla.

Z tohoto důvodu nerozumíme osočení z nestandardního a neférového postupu. Naprosto chápeme, že peněz v současné době není nazbyt, z tohoto důvodu budeme intenzivně jednat i o nějaké třídě do 2000 ccm, která by byla levná a použitelná zejména pro mladé nadějné závodníky, kterým se nepovedlo ještě sehnat sponzory.

Co se týče váhových limitů, ty jsou stanoveny pro vozy E1, E1-CZ a H v Divizi 4, tzn. nikoli pro vozy GT3 a GTC, tam se respektuje předpis či homologace vozu.

Třídu D5 nepovažujeme za odpadní, naopak doufáme, že se najde dostatečný počet vozidel, která zde budou startovat a tato třída se bude dále rozrůstat.

Věřte mi, že zájem, který prosazuje komise, a vztaženo na mě, je mít co největší počet jezdců, přilákat mladé závodníky, pokusit se dostat přenosy z MMČR do televize a do ostatních médií a mít na okruzích opět diváky.

Motoristický sport je můj koníček již od mala. Vzhledem k tomu, že nejsem tak dobrá, nevěnuji se závodní kariéře, ale snažím se okruhům pomoci ve funkci sportovního komisaře a zodpovědnou prací v komisi. Z tohoto důvodu píši podrobné zápisy ze schůze, informuji o všem řádně všechny členy komise, komunikuji s ostatními federacemi a s médii. Rozdělujeme si na každém zasedání úkoly, pak kontrolujeme jejich plnění, naše zasedání trvají přes 3 hodiny a motorismu obětuji v současné době většinu volného času (a vlastně i část mého pracovního).

Nemám žádný, opravdu žádný, zájem na poškozování kohokoli, o čemž se mohli jezdci, myslím, přesvědčit mým působením sportovního komisaře. Z tohoto důvodu se ostře ohrazuji proti nařčením v otevřeném dopise. Doposud jsme měli několik jednání, na kterých jsem nezaregistrovala nějakou snahu o prosazování individuálních zájmů některé z členů komise.  

Ano, asi by bylo nejjednodušší říct, že končím, neboť mě to nepřináší žádné finance a výhody, jen mi to stojí čas, vlastně i peníze, a ještě musím čelit urážkám některých jezdců. Já to takto ale nechci. Chci, abychom se domluvili, kooperovali a vedli okruhy vstříc \”lepším zítřkům\”, ne abychom je potápěli v žabomyších válkách.

V otevřeném dopise nebyly žádné návrhy na změny, co by si vlastně ti čtyři jezdci, pod tím podepsaní, představovali. Všechny návrhy, které jsme doposud do komise dostali, jsme probrali a jezdcům odpověděli. Prosím tedy o zaslání jejich návrhů, kterými se budeme zabývat.

S pozdravem

Veronika Bartošová

za Svaz závodů na okruhu

 

 

 

 

 

 

 

COMMENTS

WORDPRESS: 29
  • comment-avatar
    Karel Kusý 11 years ago

    Jen tak pro informaci loňská kapitola D zde: http://www.autoklub.cz/dokument/2319-kap-d-system-mistrovstvi.html článek 1.5.5 a fakt je to tam 🙂

  • comment-avatar
    Antonin Herbeck 11 years ago

    Proboha kdo to psal? Ivo Horn? Vždyť my v Pagani Zondě žádný motor z Mercedesu SLS nemáme? V autě máme motor ze sériového CESTOVNÍHO Mercedesu S600 M120, který Mercedes vyrobil v roce 1990. Tento motor je šestilitr V12 a váží skoro 300 kilo. Dvacet čtyři let starý motor! Žádné přímé vstřikování a vysoký kompresní poměr, jaký má Ferrari 458. Ale chápu, vidíte Mercedes, motor, vždyť je to téměř to samé.

    Už je mi jasné, jak ty předpisy vznikají s takovými znalostmi. Více o motoru zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M120_engine. Mercedes SLS má 6.3 V8, který byl Mercedesem postaven pro vysoce výkonné vozy, více o motoru zde: http://www.topspeed.com/cars/mercedes/2011-mercedes-sls-amg-gt3-ar86854.html.

    • comment-avatar
      Miro Konopkaa 11 years ago

      Antonin,
      Ved to je uplne jedno z akeho Mercedesu presne je ten motor. Islo o vysokovykonne motory, ktorych upravou sa dostali tunery az na hranicu 1000 koni. Toto nie je cesta,ktorou ide FIA ale ani francuzske ACO, od ktoreho mas homologaciu.
      ACO ti urcite predpisalo vahu aj restriktor, to dobre vies. Myslim,ze pre Saleen a Pagani to bolo v rokoch 2003 a 2004 velmi podobne
      Pri BOP sme preto vychadzali s porovnania so Saleenom a nie s SLS.
      To auto si ozaj pekne vyvynul,ale realne to auto je trochu mimo koncept dnesneho smerovania motosportu vo svete.
      Ale stale som presvedceny,ze ked to auto dovazis a das restriktor s novou mapou, s dobrym jazdcom bude v zone neporazitelne.

      • comment-avatar
        Antonin Herbeck 11 years ago

        Pokud je ti Miro jedno z jakého Mercedesu je motor pro stanovení BoP, což je jistě radikální názor který nemá ve světě obdoby (srovnávat V12 s V8 o dvacet let mladším), tak by ti asi nemělo být jedno, že v BoP máš pro svého sedmilitrového Saleena stejný restriktor a váhu jako pro náš šestilitrový motor. Tomu se říká “Miro’s Balance of Performance”. My za navrhnutých BoP MMČR ani Zónu či Eset Cup jezdit nebudeme a rádi se podíváme, jak to všem se svým Saleenem dáváš, protože podle tebe to auto s dobrým pilotem, 150 kilovým závažím a 33 mm restriktory bude stále mít na vítězství. Tak good luck a doufám, že když ti to se Saleenem nepojede jak si si to představoval, tak předpisy zase nebudeš měnit. Ivo Horn mi potvrdil, že předpisy (váha a restriktor) vzešly od tebe a Češi je jen převzali.

        • comment-avatar
          Miro Konopkaa 11 years ago

          Antonine,
          Ja som ti napisal ako sme urcovali BOP, ked si vo svojom pispevku napisal:”uz je mi jasné, ako vznikaji tie predpisy s takovymi znalostmi.” Tie BOP sme navrhli my ako SAMS, samozrejme sme ich konzultovali s nasimi technikmi. A pisal som ich na svojom pocitaci, co nijako netajim a ty to stale zdoraznujes. Boli prijate vsetkymi asociaciami CEZ, ale to ti opakujem uz asi piaty krat. Tiez som sa snazil vysvetlit ako sa BOP tvorili. Kedze sa schvalili v predpisoch pre CEZ v decembri 2012, tak vychadzali zo standartnych BOP FIA 2012.
          Ale ty mas len jednu pravdu,tu svoju. Pre teba su to Miro ´ s BOP. Ubezpecujem táze keby boli moje, tak tam ziadne GT1 nie je, ani prototypy ako je pagani.
          Ty v kazdom maily vsetkych poobvinujes, ale este ani raz si neodpovedal na konkretnu otazku, tak to skus:
          1. V. KOLKYCH FIA GT PRETEKOCH STARTOVALA ZONTA?
          2. AKU VAHU A RESTRIKTORY TI URCILO ACO PRE LEMANS ?
          3. AKU KONKRETNU TECHNICKU VYHODU PODLA PREDLOZENEHO.BOP CEZ MA ARC A MENX?

          Skus konecne odpovedat . Dakujem

          • comment-avatar
            Antonin Herbeck 11 years ago

            Miro, mě přijde velice humorné, že hodnoty BoP si cucá z prstu jezdec, který má svůj vlastní zájem v šampionátu vítězit. Pro svůj vůz o objemu 7 litrů si stanoví stejnou váhu a restriktory, jako pro konkurenční vůz, který má šestilitr. Mirova férovka? Aby toho nebylo málo, tak dalšímu konkurentovi co tě na trati poráží (Dennis Waszek) nařídíš restriktory a váhu, které má zbrusu nové Ferrari GT 458, přestože moc dobře víš, že tvůj konkurent má jako podvozek 10 let staré Ferrari 430 a motor se nemůže rovnat výkonově tomu, co má 458 GT3 od Michelotta, protože si ho kluci dělají doma na koleni. Správně by si se z jakékoliv diskuze o přidání váhy a restriktoru měl pro podjatost vyloučit. Moc dobře si vzpomínám na dopis, co jsi posílal slovenské automobilové federaci, kde poté co jsi si proloboval účast GT1 vozu ve slovenském mistrovství (toho tvého), jsi všechny dopisem ujišťoval, že se svým Saleenem určitě startovat nebudeš. Pamětníci ten dopis určitě dohledají. Opak byl pravdou.

            My za tvých podmínek startovat nebudeme, jezdi si sám a užij si to. On i Gándhí říkal: „Nejdřív tě budou ignorovat. Pak se ti budou smát. Pak proti tobě budou bojovat. Potom zvítězíš.” Velice dobře si vzpomínám, jak se našemu týmu se Zondou tvůj tým včetně tebe několik let smál. Tak si se teď přesunul do fáze bojování, ale netrap se tím, my vyhráváme už jen tím, že podle tvých pravidel jezdit nebudeme.

            Co se týče tvých otázek: FIA Pagani Zondě svým rozhodnutím ze dne 9.4. 2005 povolila start ve FIA GT dle její homologace ACO. Rozhodnutí je podepsané Peterem Wrightem a Jacquesem Bergerem. Je adresované nám a v kopii Maxu Mosleymu. Tak se ho zeptej, proč to povolil. To, že díky technickým problémům s motorem jsme bohužel ani do jednoho závodu nenastoupili je věc jiná. Po půl roce marného snažení jsme to vzdali a začali jezdit MMČR. Co se týče restriktorů a váhy Zondy pro závod Le Mans v roce 2003, tak vůbec netuším, v jaké konfiguraci jela a jv jaké konfiguraci ely ostatní auta v její třídě (Corvetty, Saleeny, Ferrari 550). Auto jsme v té době neměli. V homologaci ACO o restriktorech není žádná zmínka.

  • comment-avatar
    Macek. 11 years ago

    Ted by se to chtelo omluvit a sednout spolecne ke stolu.Kecu a urazek bylo dost.Sezona se blizi.

  • comment-avatar
    Antonin Herbeck 11 years ago

    Vážený pane Marku, během uplynulého roku jsme několikrát panu Křenkovi i panu Hornovi sdělili náš názor. Vůbec nebyl brán v potaz. Vydali jste, nebo vydáte pravidla, které podle našeho názoru trestají ty, kteří jsou schopnější a na svých vozech pracují, a pomáhají těm, kteří do svých vozů odmítají investovat a chtějí vyhrávat s technikou, kterou si nakoupí u výrobce. Ale nejde jen o nás a o Pagani Zondu. Ani Petr Vacík, ani Bolek Waszek či Petr Levíček se Saleenem podle těchto pravidel nemají šanci a napsali Vám to. Jsem zvědavý, jak se bude kolegovi Krawczykovi líbit, co jste pro něj vymysleli.

    Naprosto s vámi souhlasím, že nikdy nebudou spokojeni všichni. V zahraničí se to dělá vypsáním dalších tříd v rámci jednoho závodu. Stačí se podívat do Německa nebo Holandska. Pokud je v Čechách JEDNO GT3 auto a vy stavíte pravidla pro imaginární GT3 vozy ze zahraničí, tak to dopadne tak, jak to dopadlo v GT1, když Ratel začal vylučovat malé týmy s jedním vozem. Stejně jako Vy jste určitě už znechucen neustálými hádkami mezi týmy nad pravidly, tak i my jsme znechuceni politikařením při vytváření pravidel, kdy každý měsíc pan Křenek avizoval jiná pravidla. Poslední verze byla, že se bude jezdit podle loňských pravidel.

    Ať tedy neviditelná ruka trhu rozhodne, kde je pro týmy lepší (a levnější) jezdit a ti neschopnější pořadatelé zahynou. Napovím vám – srovnejte si, jak o svých závodech např. píše Carbonia Cup a jak MMČR. Že MMČR nemá ani své vlastní webové stránky a propagaci závodů a o závodech nenapíše ani čárku? Pak se nesmíte divit, že do Mostu na závody MMČR chodí méně a méně diváků.

    Je zajímavé, že tam chodili, když startovala DTM, proti jejichž účasti náš tým nic neměl. Naopak jsme se jim snažili (marně) vyrovnat. Ale výsledek dalších omezujících pravidel bude jasný – méně atraktivních vozů, méně diváků. No a pak Vám jednoho dne majitelé mosteckého okruhu zavolají a nařídí Vám přes bránu pouštět jen motorky.

    • comment-avatar
      Petr Vacík 11 years ago

      Paní Bartošová já skutečně nemám ve svém autě motor ze 458 ale naprosto sériovej
      motor ze 430 o obsahu 4300 ccm včetně elektroniky.I přesto bych měl být zpomalován
      i když nevím jak neb jsem se v té vaší tabulce BOP či jak to nazýváte nenašel.Ano pan
      Waszek používá motor 458 ale s nepřímým vstřikem má pouze blok a hlavy tudíž nemůže
      být posuzován jako celek 458 jak se mu snaží někteří členové vaší komise vnutit.Tento nejasný osud
      myslím čeká i další Ferrari 430 přestavěné v Polsku Maxem Stancem jedná se asi o 4 auta
      z toho myslím jedno je v Maďarsku.A to že se nás zastáváte je chvályhodné neb úplnej hlupák
      na FIA mohl vymyslet to že nebudou závodit auta dvoumístná a 2 plus 2 která jsou pro motorsport
      stvořená.Na kombíky a dodávky se mužem koukat na parkovišti před každým supermarketem.

  • comment-avatar
    A. Novák 11 years ago

    Když už tu pan Herbeck zmínil diváky, dovolím si za ně promluvit, protože nic víc než informovaný divák nejsem (resp. jsem nikdy nebyl, abych byl přesnější). Ten minulý čas je na místě, protože dnes už opravdu na českých automobilových okruzích není na co koukat, proto tam nechodím. Důvod ovšem není (alespoň v mém případě) ten, o němž hovoří pan Herbeck. Jeho Pagani je mimo pochybnost atraktivní a rychlý vůz, jenže hodně solitérní. Nutno podotknout, že nikdy ničemu neodpovídal, proto taky nikdy nic mezinárodního nemohl jet, ač byl leckdy ve startovní listině uveden (např. FIA GT v Brně). A takovéto solitéry ničemu neodpovídající těžko mohou nabídnout zajímavé závody. Drtivá většina diváků prostě jde na závody proto, aby viděla boje a předjíždění. Sebeatraktivnější solitér přitáhne maximálně jednotlivce, rozhodně ne davy. Možná si i pan Herbeck vzpomene na dobu, kdy jsem já aktivně na závody chodil (a bylo nás tehdy nesrovnatelně víc, než co se dnes považuje za rekordní diváckou návštěvu) – řekněme 2. polovina 90. let. Bylo tehdy úplně jedno, že to nejsou auta atraktivní a v zásadě ani nijak zvlášť rychlá – vždyť to byly “jenom” cestovní vozy A do 2000 cm3. Nicméně šlo o to podstatný, jestli vyhraje Vojtěch s Peugeotem 306 S16 Maxi, Páral s Fordem Escort RS 2000 Evo II, Nimč s Volkswagenem Golf GTI 16V, nebo třeba Michl se Škodou Octavia 1.8 20V Kit Car… Na to jsme se chodili dívat, protože to je podstata motorsportu – srovnatelná technika a nechť vyhraje ten nejrychlejší.

    • comment-avatar
      Antonin Herbeck 11 years ago

      Vážený pane Nováku, při úctě k Vašim zkušenostem ze závodů opravdu nemáte pravdu. Pagani Zonda je homologovaná ACO, pořadatelem závodů série Le Mans pro kategorii GTS, která je srovnatelná s kategorií FIA GT1. Pagani Zonda jelo jak 6 hodinový závod série Le Mans v USA, tak i samotný závod Le Mans v roce 2003 v kategorii vozů GT1. Předchozí majitel nebyl spokojen s výsledky Zondy a raději si koupil Corvettu GT1. FIA akceptovala homologace ACO a vydala rozhodnutí naše auto připustit do seriálu FIA GT, stejně jako to udělala u Corvetty GT1. Bohužel díky technickým problémům s motorem (Dijon) a havárii v tréningu (Monza) jsme v samotných závodech FIA GT nestartovali. Pak pan Ratel změnil pravidla a staré GT1 vozy (Saleeny, Maserati MC12, Lister) ze seriálu vyhnal. Náš vůz je naopak motoricky slabší proti Saleenu (šestilitr vs. sedmilitr), a jen díky neskutečnému úsilí celého našeho týmu se nám se Zondou podařilo dosáhnout slušného úspěchu. Přesto mu pan Konopka nadělil stejné restriktory i váhu jako Saleen, přestože ten má objem motoru o 15 procent větší. Takže pokud budete tvrdit, že Zonda je solitér, to samé byste měl tvrdit o Saleenu. Co brání Mercedesu SLS či Lamborghini 560, aby s námi jezdilo rovnocenné závody? Vždyť i Corvetta GT3 má sedmilitrový motor.

  • comment-avatar
    jiri šimčík 11 years ago

    do debaty jezdcu nemužu zasahovat jsem jen celoživotní fanda ale oba naše okruhy hlavně Brno diváky spíš odradí celý okruh uzamknou a myslí si že je fanda nadšený pohledem na autíčka velká jako angličák z tribuny C mnohem lepší je jet na Slovakiaring s nostalgií vzpomínám na tratě Havířov nebo Ostrava

    • comment-avatar
      Martin 11 years ago

      Přesně tak,všude zamčeny,závory kolem celýho okruhu.Někdy přemyšlím jestli vůbec stojí o to aby tam ty lidi chodili

  • comment-avatar
    Michal Hemmer 11 years ago

    vím že spory jsou ohledně nejsilnější třídy . ale odbočím trochu od tématu a jen řeknu že mě zaráží že nejsou ubec vypsaný nizko objemový třidy jako dříve bylo e1-1400. těchto vozů je na kopcích spoustu jsou relativně levné (samozdřejmě jde donich taky narvat obrovský balík peněz) . ale když se člověk podívá na MREC a vidí jak je obsazená tahle třída a nebo na třídu S1-1600 kde opravdu stačí sériový auto z rámem a minimálníma úpravama kde si dovedu představit postavené auto za 50tis kč (částku berte z rezervou) . je jasné že nikdy nepojede nejdražší a nejvýkonnější třídu 50 aut na druhou stranu u takto levných závodních vozů by to možné bylo . potom co se zdražila D3 přestupem na motorkové motory a troufám si tvrdit že i dnes jejím konci už není levná třída kde by mohly nadšenci amatéři začít jezdit republikové závody a hlavně kde by sbíraly zkušenosti mladí talenti. nová aktivita esetu z cupovými vozy je dobrá ale pořád je pohárové clio pro většinu lidí velmy drahá zatím co auto do e1-1400 se dá dnes pořidit i za o něch 50 tisíc . já osobně bych velice rád závodil a okruhy jsou mím snem ale nemám na to a proto se pomalu chystám na ohodně dostupnější závody do vrchu .

  • comment-avatar

    Možná jsem to s tou koupelí ve Vltavě a Dunaji přehnal, ale po přečtení dopisu o novém BOP jsem viděl rudě a rozpoutal na stránkách CZO diskuzi dosud nevídanou. Tímto se omlouvám těm dotyčným, kterých se dotkla. Tři body na které bych rád odpověděl po svém. Také s nostalgií vzpomínám na Havířov- Šenov, na bitvy Vojtěchů, Párala, Nimče a Kopeckého. Také rád vzpomínám na doby kdy jezdila DTM a plné startovní pole, kterým se musela proplétat, ale nerad vzpomínám na to co pan Ratel udělal s dobrým závoděním což GT1 spolu s GT2 bylo a na startu v Brně bylo v tomto šampionátu 28 aut a ve vloženém závodu GT3 o deset více, jak vyřadil některé značky a malé týmy s jedním autem nutil k investicím na které neměly a toto vy chcete papouškovat? Anebo je to jen hon na Herbecka v tom má pravdu pomocí imaginárních GT3. Nechte je proboha jezdit, je to tady u nás takové malé WEC, ale jedině tam se předjíždí přitom favorit je jasný a když LMPI dojede skupinu LMP2 a do toho se přimíchají i GTE to je nádhera. Vždyť už i DTM,aby to nebyl jen hodně drahý cup má fúzovat s japonskýma GT500. FIA má v plánu LMP3 za 150000 euro to je trochu více než třetina pro pořízení nové GT3. Proto nejsem pro balast, který možná vyřadí podstatnou část startovního pole a odradí ten zbytek fandů, kterým to není jedno.

    • comment-avatar
      A. Novák 11 years ago

      Proboha, čemu říkáte balast? BoP u gétéček prostě uplatnit musíte, abyste to mohl alespoň teoreticky nazývat závody, a ne jízdami elegance. Pokud jste proti, musíte taky říct to B: vypsat MR/ZSE/ESET V4 ve třídě A do 2 litrů s homologačními hmotnostmi a je to vyřešeno – pak se obejdete bez balastu i restriktorů.

  • comment-avatar
    Milan Valášek 11 years ago

    Dobrý den paní Bartošová,
    Velmi si vážím vaší práce, kterou děláte ve svém volném čase a zcela zdarma pro motoristický sport, ale musím reagovat na některé body vašeho vyjádření .

    Skoro v každém odstavci jste se zmínila, že jste prosadili třídu E1-CZ, díky které, jak říkáte může většina z nás jezdit, ale na druhou stranu kdyby jste toto neprosadili, tak by zřejmě na startech závodů MMČR stálo maximálně 6 vozů !! Stále tvrdíte, že vám jde o to, aby se rozšířilo startovní pole o více aut a ptám se tedy proč nemůžete tento předpis prodloužit ?

    Jen já vím o 3 jezdcích, kteří by se rádi účastnili MMČR, ale nemohou, protože chtějí jezdit s auty, které jsou jak vy říkáte podle FIA nepřípustné ! Pokud vím tak například v rakousku stále platí předpis E1-OSK ( který je obdobou E1-CZ) ! A rakousko také patří mezi země FIA Zony !

    Namísto toho zřídíte třídu GTC, která není dále rozdělena, takže znovu chcete aby proti sobě jezdily nevyrovnané vozy. Nezlobte se na mě, ale to mě připadá jako odpadní třída !
    To stejné je v D5, přece nemůžete chtít aby proti sobě závodily otevřené speciály (placky) a uzavřené vozy, které se výkonnostně nedají srovnat. Nevím o žádném šampionátu, kde by takto odlišné vozy jezdily v jedné třídě. A nevšiml jsem si toho, že by se tato třída měla tendenci nějak rozrůstat, jak píšete !

    Dále píšete cituji: „ vozy GT4 jsou pomalé“ tak se tedy ptám, proč mám dávat do svého vozu GT4 ještě dalších 70 kg závaží ? Abych byl ještě pomalejší ? Z toho mě jasně vyjde, že pan Šenkýř prosazuje váhový limit 1100 kg ve třídě do 3500 ccm, jelikož v této třídě sám jezdí (sám pan Šenkýř to řekl na konferenci, že nemá z auta už co odlehčit), takže tím to vlastně potvrdil !

    S tím souvisí i další moje otázka, sama uvádíte, že stará komise 8.10.2013 odsouhlasila přílohu H pro rok 2014, kde jsou váhové limity viz příloha E str.24 čl. 15.2.2.1 ! O měsíc později se v této komisi vyměnilo 30% členů a najednou jsou předložené předpisy úplně jiné ? To mi chcete říct, že původní členové komise (70%) najednou z ničeho nic změnili názor ? Spíš to vypadá tak, že tito noví členové prosadili své zájmy !

    Také jste psala, že je potřeba přidat se k zóně, ale to snad neznamená nechat si diktovat předpisy menšinovými ASN ?? Podle výsledkových listin ze závodů FIA CEZ 2013 má Česká Republika největší zastoupení ve startovním poli ( CZE 40%, POL 20%, SVK 16%, HUN 10%, SLO 8%, AUT 6% ), proto mě zajímá proč nejsme my ta ASN, která prosadí předpisy v zóně ?? Podle mých informací neměla žádná ASN problém s váhovými limity schválenými komisí 8.10.2013 !!
    Také by mě zajímalo, kdo přesně se účastnil jednání při schvalování předpisů v zóně, jmenovitě ??

    Říkáte, že nikdo z komise neprosazuje své zájmy ? A jak mi tedy vysvětlíte, že když jsem na konci roku 2012 žádal komisi potažmo Autoklub o vypsání Cupu pro uzavřené vozy, tak mi bylo sděleno, že to není možné, a panu Křenkovi je umožněno Cupy podobného zaměření bez problému vypsat !!

    K otázce pana Kusého ohledně peněz na provoz komise 500 tisíc Kč, píšete poháry, vyhlášení a já bych rád věděl co je to atd.? Sám jsem pořádal několik sportovních akcí a přesně vím kolik stojí poháry, a takové poháry, které dostáváme při vyhlášení stojí max. 200 – 300 kč za kus ! Pokud vyhlášení stojí zhruba 100 tisíc, tak potom se nemohu dopočítat !
    Podle mého názoru, kdyby se s penězi, kterými disponuje komise pro okruhové závody, nakládalo šetrněji, tak by se mohly použít například na zmenšení startovného, což by určitě přilákalo mnoho dalších jezdců a týmů. Všichni totiž nemají tolik peněz, aby si mohli dovolit koupit techniku jako GT3 (Menx) nebo WTCC ( Křenek ), proto by jsme se neměli přirovnávat k prestižním závodům jako je FIA GT, WEC nebo BES !!

    Velmi mě baví motorsport, ale když vidím co vaše komise vytváří, tak je mi z toho opravdu smutno, ale naštěstí je kolem mnoho sérií, které nás všechny kterých se to týká rády přivítají na svých závodech ! Doufám, že už se nad tím někdo z vás zamyslí, abychom všichni mohli jezdit MMČR a byli hrdí na to že jsme Češi !!

    Toto je asi tak vše co jsem k tomu chtěl říci.
    Přeji Vám i celé komisi mnoho úspěchů ve vaší práci !
    Milan Valášek
    IP RACING SHOP

  • comment-avatar
    Miro Konopkaa 11 years ago

    Vidim,ze akakolvek racionalna a slusna argumentacia nema ziadny zmysel a chapem uz preco sa clenovia ceskej okruhovej komisie vobec nepustaju do diskusie. Ja som sa zapojil len preto,ze ma p.Herbeck a p.Levicek obvinili ,ze menim technicke predpisy pre cesky okruhovy sampionat. V 10 mailoch som sa snazil vecne a racionalne odpovedat na stale urazky a invektivy,ale v tejto debate je vela emocii ,takze naposledy zopakujem:
    ja ,ako predseda slovenskej okruhovej komisie mam nulovy vplyv na ceske predpisy.
    My v SAMS-i mame nazor ,ze medzinarodne preteky FIA CEZ Trophy by sa mali jazdit podla FIA predpisov. Dali sme preto takyto navrh a ten bol schvaleny jedenastimi clenskymi federaciami. Preco si niekto mysli,ze tam sedi 11 babok,ktorych ja ovladam.
    BOP som si nijako nevicical s prsta, cele BOP CEZ je okopirovane BOP FIA Z ROKU 2012. Skutocne si niekto mysli,ze ja mam akykolvek vplyv na tvorbu BOP vo FIA?
    Jedine auto,ktore nevychadza s FIA BOP je pagani zonta a to z jednoducheho dovodu,ze toto auto nema FIA homologaciu a nesplna predpis FIA Art.277 pre vozidlo E1. Ten hovori,ze auto ma mat homologaciu FIA ,nie ACO. Ano,pagani bolo akceptovane do sampionatu FIA GT, ale to bola vynimka pre FIA GT a nic to nemeni na tom,ze Pagani nema homologaciu FIA. Na zaklade ziadosti ceskej ASN sme ho tam zaradili a pridelili mu BOP podla Saleena. V ziadnej homologacii,ani FIA,ani ACO nie je uvedeny restriktor, to prideluje organizator pred podujatim. Aj ACO pridelilo pagani na pretek 24h Le Mans 2003, co bol inak jediny start pagani, MINIMALNU VAHU A RESTRIKTOR. Treba sa na to opytat p.Hezemansa. Ja som sa bavil s ludmi,ktori tam boli a ti tvrdili,ze to bolo zhruba rovnake ako saleen. Dnes lutujem,ze som tomu nejaki cas vobec venoval. Vsetky ostatne hodnoty BOP CEZ si proste FIA vycucala z prsta a ja som ich opisal,lebo mam jediny sen,porazit p.Herbecka.
    Tak vporiadku,ano je to moj jediny sen.
    K autu p.Waszeka, na stranke CEZ boli ohlasene BOP na sezonu 2014 uz v decembri 2012, p.Waszek prestaval ciste GT3 auto po tomto termine a ja som v decembri 2012 vedel,ze ma to auto porazi v juni 2013. To ozaj niekto mysli vazne??
    P.Levickovi nerozumiem tiez,ma 2 auta,ktore vyhovuju predpisom BOP CEZ 2014, bez toho aby musel menit jeden srob,staci ich umyt. Ale on je nespokojny,lebo su predpisy neferove a do auta GT musi davat vahu a su nastavene aby pan Horn ,Konopka,Senkyr dopredu vyhravali.
    Saleen p.levicka je o 6 rokov mladsi,posledna specifikacia,ma presne vahu aj restriktor podla FIA CEZ,tak naco pisat taketo hluposti.
    V diskusii sa objavilo nnozstvo odbornikov,ale ani jeden neodpovedal na mnou polozenu otazku:
    V COM PRAVIDLA PRE BOP FIA CEZ ZVYHODNUJU TECHNICKY NIEKTORE TEAMY A SU SITE NA MIERU PRE ARC A MENX???
    Nie vseobecne kecy,ale technicky a vecne.
    Ozaj nemam chut debatovat s niekym,kto debatovat nechce,ani ako si mysli Antonin nebodaj s niekym bojovat. Nevidim na to jediny dovod.
    Je mi srdecne jedno,ci sa ceski zavodnici rozhodnu mat sampionat vlastny,podla vlastnych pravidiel alebo budu jazdit sampionat CEZ podla pravidiel CEZ. toto rozhodnutie prinalezi ceskej ASN,ktora je jedina autorita,ktoru ja si nedovolim spochybnovat.Ja si precitam schvalene pravidla a rozhodnem sa ci budem,alebo nebudem v sampionate startovat,tak ako sa mate pravo rozhodovat vy.
    Toto je moj posledny prispevok,lebo mozno aj ja by som stratil vecne zdovodnovanie a nebodaj by som tiez zacal plut jedovate sliny,ako niektori diskutujuci. Opakujem,je to plne v posobnosti ceskej ASN a ceskych jazdcov ako budu zavodit,s kym a kde. Dufam,ze vedenie autoklubu sa v tej Vltave neutopi a ked im po dlhorocnom zakaze opat dovolite zavodit,stretneme sa na okruhu 🙂
    Ale vazne pani, nikoho s Vas nepokladam za nepriatela, preto.ze mate iny nazor . A vsetkym Vam zelam uspesnu sezonu 2014 v sampionate, ktori si sami vyberiete.
    Mne skutocne vobec neprinalezi hovorit do technickych predpisov ceskeho sampionatu a ani to nerobim ,a preto toto BOL MOJ POSLEDNY PRISPEVOK, verim ze v priatelskej atmosfere najdete spolocne riesenie.

  • comment-avatar

    Pane NovákTa Vaše třída do dvou litrů už dnes asi netáhne. A ve srovnání Superturisma neustále zdražovaly, ale zároveň i zrychlovaly až i Moxley přišel na to jak drahé je to jeho dítě. Teď WTTC přišli na to , že statut mistrovství světa s tak pomalými vozy netáhne musí porychlit a proto od letoška je TC1 a TC2, ale závody jsou to krátké k předjíždění opět nedojde! A jestli Víte na jakých cenách začínaly GT3 a kde jsou k vůli BOP nyní. Jedná se jen o lobing automobilek, proto se FIA, ACO ani SRO nemůžou dohodnout kdo si z krajíce uřeže nejvíce. Tak proč GT3 neustále vyvyjí nové dražší specifikace a BOP to maří vyrovnáváním, ale zároveň zpomalováním vyhozené peníze do oken pět let stop stav a závodíme. Ty dvoulitry jsou zajímavé tak v Macau nebo jako doplňkové závody mladých jezdců myslím tím čtyřdveřové, kde jsou všechny cupové octávie?

    • comment-avatar
      A. Novák 11 years ago

      Pane Ewigu, to je diskuze o ničem, protože tady je každý slepý, hluchý a vyznávající jenom svoji pravdu. Vy mně podsouváte něco, co jsem nenapsal, a pak to jdete zpochybňovat. 🙂
      1) Superturismo je úplně něco jiného než třída A do 2 litrů – prosím ani náhodou nezaměňovat!
      2) Nemůžete vyhlásit 5 let stop stav. To je jako poroučet větru i dešti. To chcete na 5 let zakázat automobilkám/tunerům homologovat nové vozy GT3?
      3) Pokud nebude existovat něco jako BoP, nemohou gétéčka závodit. Mohou jezdit, ale ne závodit! Dnes je ve skupině GT3 homologováno asi 35 různých modelů a i kdybyste to na 5 let zastavil, tak jich tam pořád bude 35, protože mají platnost minimálně do roku 2019. Těch 35 aut má motory od čtyřválců po dvanáctiválce s objemem od 1,8 do 7 litrů, s přeplňováním i bez přeplňování. Pokud vymyslíte, jak těchto 35 aut spolu může závodit alespoň trochu vyrovnaně bez BoP, zasloužíte si Nobelovu cenu.
      4) Cupové Octavie většinou zašly na pokročilý věk a těch pár, co ještě nepošlo, závodí ve skupině E1.

  • comment-avatar
    Petr Vacík 11 years ago

    Rád bych zde poukázal na to že se bavíme o MMČR kde je potencialně možné
    že se tento šampionát pojede bez českého týmu neb jediný tým který vlastní
    gt 3 a má zájem závodit je AR cars a ten auto prodává a pak je tu ještě KK se 430 gt 2
    Nevím o nikom dalším ale pokud se pletu tak mně opravte.Jedná se samozřejmě o třídu
    nad 3500 ccm.

    • comment-avatar
      Antonin Herbeck 11 years ago

      Petře, co mi napsal Marcel Kusín, tak s Ferrari 430 GT2 jezdit nebude, pokud bude jezdit, tak s bavorákem do 3500. Pokud jsou tvé informace o AR cars správné, tak z českých týmů v MMČR podle nových pravidel nebude jezdit nikdo.

      • comment-avatar
        Petr Vacík 11 years ago

        No tak alespoň se tam nebude klukům slovenskejm nikdo motat.

  • comment-avatar
    Jirka Lipina 11 years ago

    Dobrý den paní Bartošová,
    docela mne překvapilo, že největší odvahu vstoupit do této otevřené diskuze za okruhovou komisi našla jediná žena. Vážím si vaší práce při organizaci závodů a stejně tak práce každého, kdo věnuje čas a v případě týmů a jezdců taky nemalé prostředky proto, aby jsme mohli provozovat tento krásný sport. I z diskuze o podobě tech. předpisů pro r. 2014 ale musíte cítit problém zásadní: Nikdo koncepčně neřeší závody automobilů na okruzích. Okruhová komise by neměla být policajtem, který pokutuje týmy a jezdce, určuje výši startovného, poplatků za testování a licence.
    Měla by být orgánem, který bojuje za nejlepší maximálně možné podmínky pro tuto disciplínu.
    Těch 500tis o kterých píšete je z MŠMT Programu 5- Organizace Automobilového sportu, kde ale získal AČR 22 mil. Kč! Z celkem více jak 68 mil. Kč, které AČR získal na podporu automobilového sportu z MŠMT, skončilo na přímou podporu okruhového závodění 4,7mil. Kč a z toho jsou ještě 3mil.podpora pro organizaci Truck GP v Mostě! Zdá se vám to OK?
    To, že neexistují stránky českého mistrovství, že po závodech nezjistíte nikde ani výsledky a za celý rok nepotkáte na Českém Mistrovství žádného z čelních představitelů AČR taky o něčem vypovídá.
    Zkuste, pokud najdete sílu, okruhovou komisi změnit z exekutivní na tvůrčí a podnikatelskou , s manželem,kterého tím zdravím ,máte možnost využít zkušeností např z Německa / DMSB,ADAC,AVD/.
    Jinak se obávám, že za pár let už nebude třeba ani těch pár tisíc na vyhlášení. Nebude co vyhlašovat.

    Všem týmům a jezdcům držím palce, ať seženou prostředky a přeje jim štěstí v sezoně 2014.

    • comment-avatar
      Ruda Fried 11 years ago

      Pane Lipino,
      Chtělů bych Vám poděkovat za zcela nestranné vyjádření zásadního problému naše sportu.
      Myslím, že jste správně vystihl podstatu věci, ale mám obavy, že odpovědina Vaše připomínky se
      nedočkáte. Náprava Vámi nastíněných problémů je totiž velice citlivá záležitost, vyžadující mnoho.zamyšlení.

  • comment-avatar
    miva04 11 years ago

    Vážená paní Bartošová. Trochu s úsměvem pročítám různé názory na MMČR atd. Píšu s úsměvem, protože mě se to netýká, jsem jenom divák, kterého závody až tolik nezajímají, ale zajímá mě pouze technika závodních aut. Ale reaguji na vaši zmínku, že o okruhové mistrovství nemají zájem média. Jsem automobilový modelář a dlouhá léta jsem pracoval pro modelářský časopis. A mnohdy jsem měl velké potíže získat akreditaci – hlavně v Brně. Svými články jsem propagoval závodní auta a tím i závody. Dnes vyrábím modely čs. závodních aut, občas je někde vystavuji a tím opět propaguji i skutečná závodní auta a jejich závody. Ale chci li udělat model, musím do depa a skutečné závodní auto vyfotit ze všech stran. A jelikož “můj” modelářský časopis už neexistuje, nemám žádnou možnost se do depa dostat. Můžete mi odpovědět, proč není možné alespoň v pátek běžně chodit mezi závodními auty a fotit? V Brně to někdy výjimečně lze, v Mostě nikoli. MV

    • comment-avatar
      Planty 11 years ago

      Mám dojem, že na obou okruzích se umožňuje vstup do paddocku na vstupenku.

      • comment-avatar
        Martin 11 years ago

        jo jo,přesně tak,vstupenka stojí stovku a na Epilog je to zdarma….

  • comment-avatar
    zdeněk daňhel 11 years ago

    řekl jsem si, že už se této diskuse nebudu účastnit, ale to nejde. Předně, stávající komise neprosadila E1-CZ, kdo to tvrdí je usvědčován z neznalosti nebo přímo lži (viz oficiální stránky autoklubu), vznik technického předpisu E1-CZ má na svědomí předchozí okruhová komise, některým členům té stávající komise však technický předpis E1-CZ z pochopitelných důvodů nevoní, proto tento technický předpis okamžitě po uchopení moci zdevastovala váhovými limity, které se, div se světe, vztahují pouze na vozidla skupin E1 a H. Dělat povyk pro BOP pro čisté a aktuální GT vozy nemá smysl, neboť vyváženost startovního pole pro aktuální GT vozy je smysluplná, jen by mělo platit aktuální BOP a ne to, které s aktuálním stavem vozidel nemá nic společného, osobně bych podpořil samostatné vyhodnocování GT, aby jim ostatní soutěžící v D4 nedělali jen křoví a v mnoha případech i nebezpečné retardéry. Stanovovat BOP pro jiná vozidla než aktuální GT od stolu může jen diletant nebo někdo s úmyslem získat technickou a sportovní výhodu, ani jeden z nich však nemá co ve sportovní komisi dělat. Všem doporučuji do pozornosti národní sportovní řády i řády Zóny např. z roku 2011, zjistíte, že se dle nich dá velmi pěkně jezdit, pochopitelně s implementací technického předpisu E1-CZ, každému soudnému člověku přece musí být jasné, že zásahem FIA do E předpisů, šlámpla vedle, když ve jménu čistých GT vlastně znemožnila stavět levnější, lepší a rychlejší volné formule. Závěrem chci uvést, že reakce okruhové komise na otevřený dopis se za situace, když jí vede paní Bartošová, dala očekávat, neboť tato paní má, na rozdíl od ostatních, kuráž veřejně obhajovat své názory. Nicméně, z jisté části textu odpovědi, pod kterou je podepsána, citím i stanoviska jiných členů okruhové komise, kteří se, není divu, dobrou pověstí paní Bartošové zaštiťují a v duchu hesla “psi štěkají, karavana jde dál” očekávají, že jim jejich rejdy nakonec stejně projdou. Proto se domnívám, že chcete-li vážení něco měnit, je potřeba “nekecat, ale dělat”.

  • DISQUS: 0