Nic stále není oficiální, nicméně vše nahrává tomu, že mistrovství světa cestovních vozů bude v sezoně 2017 opět rozděleno na dvě třídy. Vedle vozů TC
Nic stále není oficiální, nicméně vše nahrává tomu, že mistrovství světa cestovních vozů bude v sezoně 2017 opět rozděleno na dvě třídy. Vedle vozů TC1 se představí speciály TCN2 známé z FIA ETCC.
Zatímco v roce 2014 se závodů společně s novými stroji specifikace TC1 účastnily starší vozy S2000, tehdy pojmenované TC2, především kvůli tomu, že automobilky nestihly připravit dostatečný počet vozů, nyní je situace jiná. Samozřejmě, že nyní také víme, že dostatečný počet vozů nemůže být připraven, když o ně prostě není zájem. Zkrátka vozy TC1 jsou krásné, rychlé, ale pro většinu jezdců nedostupné. Byla tato třída krokem vedle nebo ne? To už je spíš otázka na vás, tato úvaha se soustředí na jiné téma.
To, že Citroën odejde z WTCC po konci letošní sezony jsme věděli již prakticky rok. Ostatně, co také dělat v šampionátu, ve kterém jste získali všechno, co jste chtěli? A dokonce třikrát. Ale co se bude dít s Yvanem Mullerem a Pechitem Lópezem? V průběhu sezony jsme i na tyto otázky dostali odpovědi. O to překvapivější byla zpráva týkající se odchodu Lady. Z ničeho nic. Ruská automobilka nechala “na holičkách” tři jezdce, ačkoliv Nick Catsburg měl již údajně podepsanou smlouvu na sezonu 2017. Ať chceme nebo ne, odchod Lady je také logickým krokem. Automobilce se po letech vývoje různých vozů příliš nedařilo a podpora značky, která se soustředí především na domácí trh, ve světě také moc nemá hlavu a patu.
Jednoduchou matematikou zjistíme, že sotva ještě neskončil rok 2016, přišli jsme o 5 vozů TC1. No, dejme tomu o 4, Volvo údajně chystá třetí speciál pro příští rok. Letos se WTCC pravidelně účastnilo 15 jezdců (průměrně takových 17 až 18 jezdců bylo na startu). Je jasné, že tohle číslo klesne a s největší pravděpodobností klesne pod minimální počet 16 vozů. Pro šampionát je to problém.
Proto se přišlo s “geniální” myšlenkou po třech letech rozdělit startovní pole na dvě části. V té první by se prohánělo 6 továrních vozů a pár soukromých odvážlivců. Do té druhé by pak vstoupili jezdci s vozy TCN2. A proč by měli být nezávislí jezdci první skupiny odvážlivci? Jednoduše proto, že ze třídy WTCC2 by se stala (s největší pravděpodobností) třída, kde by šlo o tzv. WTCC Trophy. A zkuste si s omšelým Chevroletem vyšlápnout na tovární vozy.
Nejhorší však na tom je to, že o přechodu do “nižší světové ligy” uvažují i týmy, které mají co do činění s vozy TC1. Zengö Motorsport i Münnich Motorsport totiž disponují vozy TCN2 a i tyto, vcelku majetné týmy, musí myslet ekonomicky. Proti WTCC je v současnosti prakticky vše. V příštím roce budou na startu jen dvě automobilky, několik vozů TC1 a pár vozů TCN2. Tato třída bude dávat smysl v případě, že se jí bude účastnit aspoň deset jezdců, ale je to reálné s astronomickými částkami za účast v “nejvyšší lize”? V ETCC, které bude od příštího roku Mistrovstvím Evropy, a TCR, kde závodí takřka identické vozy jako jsou TCN2, budete na výslunní zájmu. To se ve WTCC nedá čekat.
Jakub Krafek z Motorsport Revue však variantu druhé třídy ve WTCC nevidí tak černě: “Osobně mě úbytek TC1 nějak extra nermoutí. Pokud totiž do seriálu přibude rozumný počet TCN2, bude zajímavé sledovat, jak si nejrychlejší povedou ve vzájemných soubojích při předjíždění ‘backmarkerů’ z nižší třídy o kolo (i přes sprint formát zákonitě nějaké musí přijít). Jediná věc, které se obávám, je dopad na ETCC. Budgety MS a ME potřebné pro absolvování sezóny se sice znatelně liší a navíc: kdo by chtěl dělat ve WTCC křoví rychlejším TC1, když v ETCC může hrát hlavní roli? Jenže historie už několikrát ukázala, že obavy jsou na místě. Migrace týmů z britského mistrovství F3 do Mistrovství Evropy a z ELMS do WEC znamenala dočasný zánik obou nižších sérií.”
Už v roce 2018 by mohla do MS vstoupit nová třída, která nahradí vozy TC1, ale nikdo vlastně v současnosti neví, která to bude. Bude to tzv. “Class One”, která vlastně ještě neexistuje? Mnohokrát jsem slyšel, že WTCC by si mělo vzít příklad z BTCC. Mnoho vozů, mnoho automobilek. Ale bylo by moudrým krokem jít zpět a z rychlejších vozů přejít na pomalejší?
COMMENTS
Posrali nám celé WTCC.Prechod na TC1 bol zbytočný a drahý.Kde zostalo heslo Real Cars,Real Racing???Predtým aspoň autá vypadali ako civilné,ktoré vidíme na ulici.S tým TC1 už nemá nič spoločné.
V zásadě se vším souhlas. Jen nadávat na třídu TC1 není úplně fér. Byl to pokus, jak zvýšit rychlost aut. Ostatně úplně stejnou cestou se nyní jde v rallye. Nová auta WRC jsou prakticky analogem okruhových aut TC1. Že byl život třídy TC1 jepičí, je spíš vina aktuálně neutěšený situace ve světovým automobilovým průmyslu a v širších souvislostech nezájmu o motorsport jako takový. Chápu, že by se v sezoně 2017 zapojilo do MS kolem 12 aut TC1, čili se to muselo nějak zalátat. Nicméně látat to třídou TCN2 je nešťastný z mnoha důvodů, z nichž jeden jsem už uváděl pod jiným článkem (kanibalizace s ME). Logičtější by bylo zalátat to třídou TCN1, jejíž výkonnostní odstup od TC1 není tak velký jako v případě TCN2.
Kdo má v současnostu TCN1? týmy z Británie, který o WTCC nemají zájem. A kdo ho bude stavět bez jistoty dlouhodobýho uplatnění? + muselo by se vypsat výběrko na ‘spec’ díly, který TCN1 používaj, RML má v BTCC práce nad hlavu si myslim.
TCN2 je v tuchle chvíli logickym krokem. Aut je dost (stačí trochu poupravit TCRko). Ale s tim zájmem ze strany týmů si nejsem jistej. Je to ekonomicky výhodný?
BTW. TCN 1 a TCN 2…nazývejme to pravýmy slovy…jsou to vykrádačky NGTC a TCR s malinkejma změnama. 🙂
v tom je problém…žadná automobilka nechce závodit se sériovými vozy něco jako skupina N.,bojí se,že by auta nevydržela je to paradox doby.,TCR je velmi dobrá alternativa a má velkou budoucnost vždyť zatím jsou ty lidičky co .byli u zrodu ETCC a pak WTCC.a WTCC je průser nemá to cenu dál rozebírat Panové to napsali dobře…
Nejsem přesvědčen,že zvyšování rychlosti několika cenově nedostupných vozů, zvýší dramatičnost a tím i sledovanost závodů.
Domnívám se, že cesta kterou jde BTCC, není špatná.
FIA by měla vytvořit podmínky, aby jezdec se svým vozem mohl startovat ve větším počtu závodů a nebyl nesmyslnými předpisy odkázán jenom na starty v konkrétních seriálech.
Čím víc je seriálů, tím méně je dobře obsazených a divácky zajímavých závodů.
Samozřejmě čím víc seriálů, tím menší konkurence v každém z nich. Proto jsem taky psal, že pořádat MS a ME pro stejná auta nedává smysl. To je lepší ty dva šampionáty sloučit do jednoho. Na druhou stranu: když chcete zvýšit rychlost aut, vždycky to bude mít dopad do jejich cenový dostupnosti…
Automobilů TCN2 je skutečně dost, neboť jsou finančně dostupné. Bude však dostupné pro jejich majitele s nimi cestovat na závody po celém světě? Ti budou mít problém ufinancovat cestování po Evropě, natož po světě. Podpory velkých fabrik se tito amatérští (maximálně poloprofesionální) jezdci těžko dočkají. Z marketinkového hlediska mám silnou pochybnost, že eventuální vítězství v tohoto seriálu nějak výrazně automobilkám zvýší prodejní statistiky. Inu, mistrovství světa šlapacích autíček….
Koukám, že jsem jediný souhlasící s autorem. Všichni ostatní považujou TCN2 za dobrý nápad. No, nevím a dovolím si ponechat si i nadále svůj kritický názor. Nicméně nechci být zatvrzelý, třeba názor změním. Nejdřív si ale počkám do jara, jak to bude vypadat v praxi na trati. Že jde o nouzový řešení průšvihu, je ale snad jasný všem… 🙂
Já to určitě za dobrý nápad nepovažuji, považuji to za nápad velmi špatný. Jenže ono všechny nápady jsou nyní asi velmi špatné. Celá ta TC1 byla velký průšvih, vzniklo to proto, že Loeb chtěl jezdit v rychlých vozech a Citroën chtěl mít Loeba ve WTCC. Dnes není nic.
A FIA se neponaučila, úplně stejně hloupá je nová kategorie WRC platná od příštího roku – prodraží se to, definitivně skončej soukromníci, bezpečnost půjde dolů a bude to smrdět nějakou ošklivou nehodou. Podobně mi přijdou nedobré i chystané změny v F1…
Naopak bych nedával vinu neutěšené situaci v automobilovém průmyslu. Podívejte se na zájem o GT3 či konstrukci aut TCR – když se nabídne dobrá kategorie, tak automobilky přijdou.
Takže co s tím? Jediné, co mě napadá, jsou jakési vozy TCR+ – jsou-li pro fanoušky aktuální TCR pomalé (což si já až tak nemyslím), tak je nějak levně a snadno zrychlit. Co naplat, že Volvo je nemá, už tolikrát se prokázalo, že soustředit se na jedinou automobilku je cesta do vroucích pekel a navíc Volvo se vždycky chovalo divně (viz jeho neustále vstupy a výstupy do WTCC v minulosti či jeho současný odchod z V8, když už jim to konečně jezdí rychle, konzistentně i spolehlivě…)
Ve většině souhlas, jeden nesouhlas: rozmach TCR je záležitost víceméně soukromých tunerů – jedinou skutečně angažovanou automobilkou je Seat (a to ještě kvůli Leon Eurocupu). Třída GT3 je něco jinýho – to jsou supersporty a do tohohle segmentu se ekonomická situace v autoprůmyslu prakticky nepromítá. Pokud jde o WRC 2017, tak uvidíme. Netroufnu si zatím dělat závěry. Na druhou stranu: motorsport je logicky spojen s rizikem a pokud ho zcela eliminujete, dostáváte impotentní produkt, který nikoho nezaujme (to se začíná projevovat třeba právě ve F1). Jinými slovy že bezpečnost půjde dolů (myšleno že se míra rizika trošičku zvýší, ne že se každý týden někdo někde zabije), nemusí být nutně špatně.
Souhlasím s názorem, že mírně zvýšená míra rizika zkvalitní motoristický sport. Oddělí kvalitní jezdce od hobby jezdců.
Někteří lidé to neslyší rádi, ale snaha po absolutně bezpečných tratích výrazně snižuje možnost prokázat skutečný cit
pro závodění.
S tím TCR si nejsem tak jistý. Podpora automobilek – alespoň dílčí – je patrná u Opelu, Hondy, VW, rozhodně u Audi, v blízké budoucnosti u Kia…
Jistě, že je motorsport spojený s rizikem, ale to je, myslím, u automobilových soutěží dnes v míře dostatečné. U WRC 2017 se obávám, aby se nezvýšilo až moc..
To ovšem posouváte. Podpora automobilek je něco jinýho než konstrukce aut TCR, jak jste psal původně. Pokud zůstaneme u té konstrukce, tak Opel staví německý eseróčko Kissling Motorsport, Hondu italský JAS Engineering, Kiu rakouská firma Manfreda Stohla STARD a VW dosud stavěl Seat Sport (tady pravděpodobně dojde ke změně, protože VW potřebuje uměle zaměstnat těch 200 lidí v Hannoveru, co přišli o práci stažením továrního týmu z WRC).
Nečekal bych, že u článku, týkajícího se tak okrajové a upadající motoristické disciplíny jako je WTCC (WTCC2), se objeví tak velké množství komentářů a názorů.
Komentáře přispěvatelů již pravděpodobně “překonaly” svoji celkovou délkou článek samotného autora.
Zvláštní, absurdní a zároveň tragikomické !!!
Co je na tom tragikomické? Jen to dokládá potenciál o tuto třídu..