Dakar sáhnul až k pěti tisícům metrů

Dakar sáhnul až k pěti tisícům metrů

Dakar míří do cíle, ale závodníci se museli cítit spíše jako horolezci mířící na Everest. V desáté etapě slavné rallye se posádky z Chile vrátily do A

INSTAFOREX LOPRAIS TEAM Desátá etapa CALAMA – SALTA
Macíkův Liaz už nebude pokračovat, pořadatelé ho z Rallye Dakar vyloučili
BUGGYRA on DAKAR 2015 – Stage 1

Dakar míří do cíle, ale závodníci se museli cítit spíše jako horolezci mířící na Everest. V desáté etapě slavné rallye se posádky z Chile vrátily do Argentiny. Technika se dostala až k pěti tisícům metrů nad mořem. Sobotní cíl je tak velmi blízko a jen málokdo chce udělat chybu. Jezdci jsou opatrnější a i rozdíly v rychlostních zkouškách se zmenšily. V cílové Saltě se tentokrát sedmým místem blýskl pilot krotící kamion z dílny severočeské stáje MKR Technology Martin van den Brink. Roudnický Kozlovský pak skončil třináctý.

„Na tuhle etapu asi nikdy nezapomenu. Extrémní nadmořská výška nám dala pořádně zabrat. Nemůžete pořádně dýchat a z nedostatku kyslíku vás bolí hlava. Tohle už má co dočinění s vysokohorským tréninkem, kterého v Polabí těžko dosáhnete. Vždyť v takové výšce už začínají základní tábory horolezců, kteří míří na Everest. Pro nás je to nárazovka, ze které zase hned odjedeme. O to je ten nápor na organizmus větší,“ sdělil roudnický palubní mechanik Daniel Kozlovský s tím, že členové týmu řešili výškový rozdíl při přejezdu mezi bivaky acylpyrinem a snahou vše zaspat, tedy přesně tak, jak si závodní posádka nemůže dovolit.

Desátá etapa byla skutečně extrémní. Trpěli lidé i technika. Důvod byl jasný – zmíněná nadmořská výška a klimatické podmínky. Etapa z Calamy do Salty měla téměř devět set kilometrů, kdy na tři sta šedesát připadala měřená rychlostní prověrka. Ta odstartovala v Salinas Grandes ve výšce 3 600 m. n. m. s teplotou bod bodem mrazu. Hned na to se závodní kamiony dotkly hranice čtyř a půl tisíc metrů nad mořem. V průběhu celé etapy se prakticky nedostaly pod tři a půl tisíce. „V této etapě se nám potvrdilo, jak nutné je testovat techniku ve výšce nad tři tisíce metrů. Trochu jsme s tím bojovali. Přece jen jsme ve vývoji dakarské techniky nováčky, ale co se nám podařilo během posledních dvou let, s tím můžeme být velmi spokojení,“ usmál se hlavní konstruktér severočeského týmu MKR Technology Mario Kress.

Že se Kress neplete, potvrdil pilot Martin van den Brink, který desátou prověrku zvládnul v sedmém nejrychlejším čase. Holandský jezdec týmu Mammoet Rallysport přitom jede se zcela novým speciálem z technologického centra v Židovicích. Na vítězného Rusa Nikolaeva ztratil třináct minut. Naopak na třinácté pozici tentokrát dojel roudnický mechanik tyrkysové Tatry Jamal s pilotem Arturem Ardavičusem. Ti zaostali o dvacet minut. Van den Brinkův kolega de Baar po předchozích problémech dovezl svůj renault do cíle na sedmnácté pozici. Alianční parťák Tomáš Vrátný pak dvě příčky za ním a třetí z Bonveru Polák Szustkowski byl klasifikován jako osmadvacátý.

Dakar stále vede Rus Mardějev, když nejrychlejším borcem mezinárodní česko-holandské aliance je čtrnáctý Tomáš Vrátný.

Do konce 37. ročníku nejtěžší rallye světa zbývají závěrečné tři etapy. Čtvrteční jedenáctá prověrka vede ze Salty do Termas Rio Hondo o celkové délce pět set dvacet kilometrů. Ostrá dvoustovka by tentokrát měla patřit k těm rychlejším.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0