Formula E: Vše je připraveno pro historicky první ePrix

Formula E: Vše je připraveno pro historicky první ePrix

Dlouhé čekání je u konce. Již tuto sobotu totiž začíná dlouho očekávána první sezona zbrusu nového šampionátu plně elektrických formulí FIA Formula E!

Druhá sezona Formule E začne až v říjnu
V napínavém závodě Formule E v Malajsii zvítězil di Grassi
Formule E: Alex Lynn se stal rezervním pilotem týmu DS Virgin Racing

Dlouhé čekání je u konce. Již tuto sobotu totiž začíná dlouho očekávána první sezona zbrusu nového šampionátu plně elektrických formulí FIA Formula E! První závod proběhne v čínském Pekingu kolem slavného “Ptačího hnízda”, tedy kolem olympijského stadionu.

Na první závod je připraveno celkem 17 závodníků a 2 závodnice, což znamená celkem 19 protivníků. Na trati bychom jich však měli vídat rovných 20. Posledním oznámeným jezdcem byl Oriol Servia, který minimálně v Pekingu nastoupí v barvách Dragon Racing, nicméně druhý jezdec chybí týmu Andretti Autosport, u kterého má zatím jisté místo pouze Franck Montagny. V týmu Michaela Andrettiho se tak nějak počítalo se Scottem Speedem, avšak budeme si muset počkat, zda se tak skutečně stane.

V předsezónních testech dělali největší dojem jezdci týmu e.DAMS Sébastien Buemi a Nicolas Prost, ale velké věci můžeme očekávat také od dalších expilotů Formule 1, jako např. od Nicka Heidfelda, Bruna Senny, Nelsona Piqueta, Karuna Chandhoka nebo Jaime Algersuariho. Velkým otazníkem jsou pak výkony obou žen Michaely Ceruttiové a Katherine Leggeové.

Mapa okruhu:
beijing_animated

Délka: 3,44 km
Počet zatáček: 20
Počet kol v závodě: 25

Časový harmonogram (CZ -6 hodin)

8:15 – 9:00                     Volný trénink 1
10:30 – 11:00                 Volný trénink  2
12:00 – 12:10                 Kvalifikační skupina 1
12:15 – 12:25                  Kvalifikační skupina 2
12:30 – 12:40                 Kvalifikační skupina 3
12:45 – 12:55                  Kvalifikační skupina 4
16:00                                Závod (25 kol)

A aby toho nebylo málo, tak si připomene ty nejdůležitější informace, které byste před prvním závodem sezony měli znát.

Formát závodů
Trénink
Samotný závodní den zahájí hodinový volný trénink, při kterém jezdci poprvé poznají daný okruh. Jezdci budou mít k dispozici dva vozy, které budou moci kdykoliv vystřídat. Pro trénink budou mít závodníci i závodnici k dispozici plný výkon vozu, což je 270 koní (200kw).

Kvalifikace
Kvalifikace, která tradičně rozhoduje o postavení jezdců na startovním roštu, bude trvat 90 minut a samotní jezdci budou rozděleni do 4 skupin po pěti vozech. Stejně jako ve volném tréninku budou mít jezdci k dispozici plný výkon monopostu Spark-Renault.

Závod
Závod s pevným startem bude trvat okolo hodiny a jezdci budou muset absolvovat povinnou zastávku v boxech. Vozy budou tentokrát přepnuty na tzv. úsporný mód (180 koní/133kw), nicméně v krátkých intervalech budou moci využít maximální výkon díky tlačítku boost. Body se budou udělovat klasickým „FIA systémem“, který známe např. z Formule 1, s tím rozdílem, že jezdec, který zajede nejrychlejší kolo získá 2 bonusové body navíc.

Pit Stop, jaký jinde neuvidíte
Ve Formuli 1 už se nějakou dobu netankuje, jen se mění pneumatiky. Očekáváte v elektrickém klání to samé? Omyl! Nebo, že by Formule přijela do boxů, tam je mechanici „píchli“ do nabíječky a počkalo by se, než se baterie nabije? Samá voda. Každý jezdec bude mít k dispozici dva vozy, které bude muset v každém závodě jednou vyměnit. To může být docela ošidné, ale zároveň divácky atraktivní. Pneumatiky se měnit nesmí, jen pokud bude vůz postižen defektem.
Car-gallery_13-700x465

Vůz

Budoucnost má jméno Spark-Renault SRT_01E
Formula E je tzv. otevřený šampionát, což znamená, že týmy mohou navrhovat a konstruovat své vlastní závodní vozy podle pravidel FIA. V první sezoně se však dá těžko očekávat, že nastoupí všechny týmy s vlastním vozem. Některé týmy např. Audi Sport ABT plánuje nasazení vlastního vozu až v roce 2015, možná ještě později.

Proto se spojila firma Spark Racing Technology s automobilkou Renault, kteří pro první sezonu připraví hned 42 monopostů. Nejen firma Spark a Renault se spojili, dokonce i týmy Formule 1 přidaly ruku k dílu. McLaren připravil elektroniku a hnací ústrojí a Williams navrhl baterii. Italská Dallara připravila šasi, které obstojí v crash testech pro Formuli 1. Oficiálním dodavatelem pneumatik bude Michelin, který vyvinul speciální pneumatiky pro použití jak na suchém, tak i mokrém povrchu.

Maximální výkon formule je přibližně 270 koní. Piloti budou využívat všech 270 koní v trénincích, i kvalifikacích, ale pro závod se výkon jejich strojů sníží na 180 koní, přičemž budou moci pro předjíždění využít system „Push-to-Pass“, který po limitovaný čas umožní využít plný výkon. Zrychlení z 0 na 100km/h by se pohybuje kolem tří sekund a maximální rychlost je 225km/h.

about_car_0913

1. Konstrukci vozu má na starosti nově zformovaná francouzská společnost Spark Racing Technology, kterou vede zkušený Frédéric Vasseur. Společnost postaví celkem 42 vozů SRT_01E pro první sezonu Formule E.

2. Pohonné jednotky a elektronika, to je doména britského McLarenu. Všechny vozy tedy budou disponovat společnou technikou dceřiné společnosti McLaren Electronic Systems.

3. O systémovou integraci se postará automobilka Renault.

4. McLaren není jediným týmem Formule 1, který pomáhá Formuli E. Williams Advanced Engineering, což je součást skupiny Williams, do které samozřejmě patří i slavný tým Formule 1 bude dodávat baterie do všech vozů SRT_01E.

5. Není snad povolanější firmy, která by měla navrhnout, jak samotné šasi vozu, tak i monokok. Postarala se o to slavná italská firma Dallara, jejíž vozy vídáme ve spoustě prestižních formulových šampionátech, včetně americké série IndyCar. Vůz musel projít stejnými crash testy, kterými prochází všechny Formule 1.

6. Dost možná budoucnost Formule 1, ve Formuli E už nyní realita-hovoříme o 18“ kolech. Michelin pak vyvinul speciální směs, díky které budou moci jezdci jet se stejnými pneumatikami na suchu i na mokru. Celkem budou mít jezdci k dispozici 3 sady pneumatik pro závodní den.

COMMENTS

WORDPRESS: 2
  • comment-avatar
  • comment-avatar
    Leoš 11 years ago

    a na jaké tv to pojede a v kolik hodin? Díky za info.

  • DISQUS: 0