Po delší pauze se znovu můžeme těšit na návrat jezdců šampionátu MCE Insurance British Superbike do sedel svých motocyklů. Po typicky britském kolotoč
Po delší pauze se znovu můžeme těšit na návrat jezdců šampionátu MCE Insurance British Superbike do sedel svých motocyklů. Po typicky britském kolotoči v Oulton Parku přichází na řadu Snetterton, který je svým stylem podobnější kontinentálním okruhům. Pro našeho Jakuba Smrže jde o jednu z oblíbenějších tratí a Kuba se tak bude snažit dostat Ducati 1199 Panigale R týmu Millsport Ducati co nejblíž špičce startovního pole.
Po prvních dvou závodech sezony se začíná formovat tabulka pořadí jezdců, ale zatímje stále příliš brzo na nějaké přesnější odhady. Zvlášť v BSB totiž nikdy nevíme, co nás čeká. Kuba podal v prvních dvou závodech dobré výkony, ale z nejrůznějších důvodů mu jízdy nevyšly úplně ideálně. Na elitní šestici, která bude v závěru šampionátu bojovat o titul mu nyní schází jednadvacet bodů a žádný z jezdců před ním rozhodně není lehkým soupeřem. Stačí však jeden povedený víkend a situace může rázem vypadat úplně jinak. Toho si je vědom každý z formace Millsport Ducati a každý dělá všechno pro to, aby se v Snettertonu dařilo. Dobré je, že se bude moci stavět na zdejších povedených předsezonních testech, ale od té doby se nastavení týmové Panigale již dost změnilo a hlavně konkurence se posunula dopředu. Kuba se navíc v testech nedostal k vyzkoušení směsi pneumatik SC0, která bude tento víkend pro úspěch v kvalifikaci a možná i v závodě důležitá. Uspět v závodech bude boj, ale loni zde bojovnost ani rychlost Kubovi nechyběla. Snad mu pomůžou zkušenosti, které při závodech MS Superbike v Donington Parku od továrního týmu Ducati nasbíral jeho závodní inženýr Steve Moore (který se mimochodem se squadrou Moto Rapido Ducati stal dealerem roku). Panigale navíc během přípravné rozborky-sborky dostala řadu krásných titanových dílů od uznávané firmy Pro-Bolt, což také nemůže uškodit.. 🙂
Nesmíme ale zapomínat, že jde o první rok tohoto týmu v nejprestižnější kategorii BSB a také že Panigale se v tomto šampionátu zatím nedosáhla na lepší, než osmé místo, které loni zajel Matteo Baiocco. V rozhovoru pro oficiální stránky však Kuba potvrdil, že zde je rozhodně potenciál pro lepší výsledky:
„Je těžké srovnávat Panigale s ostatními stroji Ducati, na kterých jsem závodil. Přesto jsem se na motorce hned cítil docela dobře. Během testů a prvních závodů se moje Millsport Ducati stále zlepšovala a nyní máme solidní základní nastavení. Stále tu jsou věci, na kterých musíme pracovat, ale když vyzkoušíme nějaké změny, tak ihned poznám rozdíl na trati, s čímž jsem spokojený. Samozřejmě to není jednoduché, jelikož nemáme dostatek dat, ze kterých bychom mohli vycházet. Letošní časy jsou výrazně rychlejší, oproti loňské Panigale jedeme s jinou specifikací motoru a také používáme 17ti palcové ráfky, ale je to zábava a užívám si každé kolo na trati a každou minutu s mým týmem“
„Už nyní najdeme hodně pozitivních věcí, ale také jsme měli několik problémů. Testy se vydařily, ale jezdili jsme na tratích, kde jsme čekali, že budeme rychlí. Stále jsme tedy měli realistické očekávání od prvních závodů. Hned první víkend jsme ale měli slušnou rychlost a byla zde šance na dobré výsledky. Tu ale zhatila havárie v kvalifikaci, takže jsme startoval z pětadvacátého místa. Přesto jsem se dostal do první desítky, ale ve druhém závodě jsem spadnul z šestého místa. Z Brands Hatch Indy jsem tedy měl smíšené pocity, ale při každém výjezdu na trať jsem byl jedním z nejrychlejších jezdců a to je pro nás důležité.“
„Oulton Park je pro nás pravděpodobně jeden z nejtěžších okruhů a naším cílem proto byla první desítka. Bohužel můj víkend hodně ovlivnila silná bolest zad. V neděli to nevypadalo, že bych zvládnul dokončit obě jízdy, ale nakonec jsem dojel na desátém a jedenáctém místě, takže to nebylo až tak špatné vzhledem k tomu, jak jsem se cítil. Musím poděkovat fyzioterapeutům z BSB a mému týmu, protože vidět je napno makat bylo tou nejlepší motivací. Z tohoto úhlu pohledu tedy šlo o lepší výsedek, než jsem čekal, ale samozřejmě jsem byl zklamaný.“
Před prvním závodem nás ale čeká velmi smutný moment, kdy se paddock BSB bude loučit se dvěma jezdci, kteří se nesmazatelně zapsali do jeho historie a hlavně do srdcí lidí, kteří měli to štěstí je poznat. Stále se tomu nechce věřit, ale je to už několik týdnů, co Simon Andrews přišel o život během závodů North West 200. Bohužel i Isle of Man TT si vybrala krutou daň, kterou svým životem zaplatil Karl „Bomber“ Harris. Šlo vyjímečné jezdce, kteří tvrdě bojovali jak se svými soupeři, tak s častou nepřízní osudu. Především ale šlo o velké osobnosti a velmi přátelské a sympatické muže. Na úctu jejich památce bude před gridem prvního závodu superbiků vystaven Simonův letošní BSB Superbike týmu Royal Air Force Reserves Honda (se kterým se mu tolik dařilo právě na této trati) a Karlova GR Motorsport Suzuki, se kterou v roce 1999 vyhrál šampionát Superstocků při MS Superbike. Nad tratí, která vznikla z druhoválečného letiště pak přeletí jediná letuschopná B-17 Flying Fortress, slavná Sally-B, na kterou nízkým průletem naváže Tornado GR4 z blízké základny Královského letectva v Marhamu. Pro mnohé členy paddocku, kteří strávili v blízkosti obou jezdců více než desetiletí, půjde o velmi emotivní moment. Na tuto poctu pak navážou ostré závodní souboje, pro které oba jezdci žili.
Co tedy můžeme čekat od závodů ve Snettertonu?
Největším favoritem je stále trojnásobný šampion Shane „Shakey“ Byrne.Ten s náskokem třiceti bodů vede průběžné pořadí a vyhrál tři ze čtyř odjetých závodů, přičemž v tom čtvrtém protnul cílovou čáru jako druhý. Shakey také dominoval zdejším předsezonním testům a každý, kdo bude chtít jeho skalp, musí opravdu zabrat! Jeho kolega z týmu Rapid Solicitors Kawasaki, Stuart Easton prozatím drží čtvrté místo a tento blízký přítel majitele týmu (Paula Birda) velmi dobře ví, že stabilní výsledky v první pětce jsou téměř zaručenou cestou do showdownu, pro který se také snaží postupně vyladit svoji výkonnost.
Eso v rukávu týmu Miwaukee Yamaha, se jemnuje Josh Brookes. Australský jezdec má sice na svém kontě nulu z prvního závodu v Brands Hatch Indy, ale jinak u něj v tabulce svítí dvě druhá místa a jedno vítězství. Josh se po road racingových závodech North West 200 a Isle of Man TT (kde ho o rekord pro nejrychlejšího newcomera připravil Peter Hickman vrací na závodní okruhy a určitě se nedá čekat, že by se držel nějak zpátky. Boj o pódium je téměř samozřejmosti, ale těžko říct, jestli dokáže navázat na své vítězství z posledního závodu a dokáže v Snettertonu pokořit Shakeyho. Tommy Bridewell začíná být trochu frustrovaný, že na absolutní špičku maličko ztrácí a v nadcházejících závodech bude určitě hodně tlačit na pilu. Musí ale dávat pozor na výpadky, jelikož hodně jezdců, co jsou v průběžném pořadí za ním si brousí zuby na jeho místo v elitní šestce jezdců, co půjde do Showdownu.
Tým Lloyds British GBmoto Kawasaki sice dělal vše pro dobré výsledky v této sezoně, ale kdyby někdo před začátkem šampionátu řekl, že po dvou závodních víkendech budou oba jezdcí týmu v první šestce, tak by to ředitel Mark Smith-Halvorsen určitě bral všemi deseti. James Ellison a Chris Walker navíc budou mít výhodu nedávného testování a musíme si nimi opět počítat. I když za silnější konec provazu s neuvěřitelnou konzistencí čtyřech třetích míst tahá James Ellison, tak díky předsezonním testům se dá čekat, že tentokrát bude hodně vepředu i Stalker.
Velkým zklamáním pak jsou průběžné pozice jezdců týmu Tyco Suzuki. Deváté místo Johna Hopkinse ukazuje, jak náročným a nepředvídatelným šampionátem BSB je. Sezona australského šampiona Joshe Waterse, je pak doslova tragédií.
Pro tento závod se ale dočkáme i netradičního jezdce, který se bude snažit prosadit mezi špičku. Julien Da Costa se v Snettertonu vrací do BSB, kde závodil v roce 2009.
Snetterton je opravdu rychlý okruh, který přináší napínavé závody. V roce 2010 se tento okruh dočkal zásadní modernizace, která ho povýšila mezi nejlepší tratě v Británii a svým charakterem je podobný běžným okruhům například z MS Superbike. Dostalo se mu kompletně nové sekce uvnitř trati, která je napojena na revidovanou verzi starého okruhu. Cílem bylo přinést jezdecky stále zajímavou variantu trati, která by ale splňovala mezinárodní bezpečnostní standardy a přesto by byla atraktivní pro diváky, což se rozhodně povedlo. Snetterton je druhým nejdelším anglickým okruhem.
Co se tedy vše bude ve Snettertonu dít? Podrobný rozpis naleznete ZDE.
Následující časy jsou již přepočteny do našeho pásma (CET).
Pátek 13.06.2014
11:10 Free Practice (SBK)
15:35 Free Practice (SBK)
Sobota 14.06.2014
11:35 Free Practice (SBK)
17:05 Qualifing 1
16:32 Qualifing 2
16:51 Qualifing 3
Neděle 15.06.2014
10:30 Warm up (SBK)
14:32 Race 1 (SBK)
17:30 Race 2
Perfektní přímé přímé přenosy (včetně kvalifikací) z BSB zajišťuje Britský Eurosport 2, které komentuje také bývalý skvělí závodníci James Whitham a James Haydon. Kdo nechytá tento kanál, může zkusit například TENTO stream. Záznamy v češtině by se pak měly objevit na našem Eurosportu 2 v neděli od 18:30. Livetiming s rádiem pak naleznete ZDE.
V pátek by se měli teploty vyšplhat až na 24° Celsia a i když se přes víkend trochu ochladí, tak by se závodníci snad mohli kompletně vyhnout ježdění v dešti.
Přejeme příjemné zážitky u fandění a těšíme se na Vás v komentářích.
PR Fans of Smrž
COMMENTS