Vytrvalostní závod automobilů, jemuž dominuje číslovka označující měrnou jednotku času jednoho dne, má svoji osobitou image ve srozumitelném a důvěrně
Vytrvalostní závod automobilů, jemuž dominuje číslovka označující měrnou jednotku času jednoho dne, má svoji osobitou image ve srozumitelném a důvěrně známém časovém úseku každodenní činnosti člověka.
Dvacetičtyřhodinový závod v sobě spojuje dva charakteristické pojmy, kterými se vyznačují motoristické závody, jež se na závodních tratích v naprosté většině nevyskytují ve vzájemné souvislosti. Jsou jimi rychlost a ve stejné míře i vytrvalost.
Automobilové závody se v československém státě jezdily, když vezmeme v potaz jejich pravidelné okruhové pořádání na uzavřených tratích, od roku 1930 a to v Brně.
– V tomto údaji neopomíjím skutečnost, že různé druhy dílčích závodů se konaly již i dříve. –
Čas dvacetičtyř hodin má svoji nezastupitelnou podobu v efektu časové kružnice pomyslné dráhy slunce, jež vyznačuje počátek a konec dne zároveň, a závod tohoto časového rozměru, je snovou vizí nejednoho pořadatele okruhových závodů.
Avšak k jejímu uskutečnění nevedla v žádném případě přímá trasa jednoduchosti, nýbrž složité terénní vlny různorodých překážek, kdy bychom mohli ve zlomku náznaku vyjmenovat různé administrativní příkazy a omezení, přecházející namnoze až někdy v úřední fabulaci.
Ale svět vývoje zrodí občasně nějakou osobnost, která představu svého snu pojme jako výzvu hlasu životního poslání a v duchu charakteristiky tohoto druhu závodu, kráčí vytrvale za jejím navršením.
Touto osobou byl, a dodejme, že i je, vrcholový představitel sportovně motoristické organizace AUTO RALLYE CROSS BRNO, známé rovněž pod zkratkou ARC, pan Petr Verner, který byl tím historicky prvým mužem, který položil základní kámen vytrvalostních závodů a to v postupném ději ve dvou státech Česka a Slovenska.
V tomto pořadí státních názvosloví je potřeba jednoho upřesnění, že onen magický závod, který znamená ve 24hodinové podobě vrchol závodního okruhového vytrvalostního úsilí, se konal historicky poprvé na území Slovenska na nově zbudované a velice atraktivní trati Slovakiaring, v sousedství obce Orechová Potoň v okrese Dunajská Streda.
Priorita prvého slovenského závodního okruhu spočívá, mimo jiné, v její délkové variabilitě obsažené v šestici různorodé kilometráže v rozmezí od 2,633 do 5,922 km.
Celému vytrvalostnímu ději s jejím vrcholem letošního 24 hodinového vytrvalostního klání, předcházelo 13 ročníků ve 36 sadách jednotlivých závodů, kdy se o jednotlivá působiště dělilo Brno, Most a v posledních třech letech rozšířil pořadatelské působiště i Slovakiaring, který si uspořádáním 24hodinového závodu v letošním roce nasadil královskou korunu vytrvalostních závodů ve slovansky mluvících zemích.
Účast ve standardně pořádaných vytrvalostních závodech v rozsahu 6 8 – 9 či 12 hodin, vyžaduje překonávání mnoha překážek. V souvislosti s délkou jednoho dne, je tomu v adekvátní míře i více. Asi není nutno zmiňovat se o tom nejtěžším protivníkovi vytrvalostních závodů, kterým je jeho požadavek finančních nákladů. Do této kategorie spadají samotné vozy, které za závod spotřebují objemný počet speciálních pneumatik, hektolitrové množství duté míry pohonných hmot, výměny drahých součástek a specifická řada odpovídajícího příslušenství.
Do tohoto výčtu náleží odborný servisní personál, přepravní vozidlo, náklady na dopravu do místa závodění, strava a další položky, které cenu takového druhu závodění navyšují do závratné výše. A pak přichází další kategorie, kterou vytváří jezdci, kteří v úzké spolupráci s mechaniky rozhodují o výsledku mnohahodinové útrpné závodní snahy.
Vytrvalostní závody pořádané organizací ARC Brno se jezdí v rozdělení do pěti divizí podle objemu motorů a konstrukčního uspořádání.
Přibližme si vítěze jednotlivých divizí:
Divize 1+2 do 2000 ccm Tým Fifty Fifty Zlín – Honda Integra, 1800 ccm, výkon 200 koní, ujeto 434 kol
Divize 3 do 2600 ccm Spine CZ Racing Liberec- Lotus Elise 1800 ccm, 200 koní. Motor je vybaven kompresorem, ujeto 451 kol.
Divize 4 do 3600 ccm Mirage Motorsport Kroměříž BMW M3, 3200 ccm, 390 koní. Ujeto 518 kol
Divize 6 nad 3600 ccm RTR Projects Brno BMW M3, 3200 ccm, 400 koní, ujeto 161 kol.
Úspěšné uspořádání prvého 24hodinového závodu Le Slovakiaring se rovná výstupu na motoristický Olymp, dodejme, že v profesionální kvalitě za možnosti použití amatérských prostředků. Absolutní počet zúčastněných na jakémkoli postu při tomto vytrvalostním závodě, prožil bezesnou noc. A jejich přístup v náročné interpretaci zdárného provedení historicky prvé čtyřiadvacetihodinovky je dokladem, že jsou, jak na Slovensku, tak i v Česku lidé, kteří jsou ochotni a zároveň schopni vytvořit úspěšný tažný celek, který dokáže ze snu představ vytvořit realitu velkého výkonu.
A na samém konci sportovního děje, jehož majákem je šachovnicový prapor, protíná cílovou čáru závodu každý, kdo se zároveň stává i vítězem ve své snaze, námaze a utrpení v pocitu toho, že právě on byl součástí velikého děje v souvislosti s prvou závodní čtyřiadvacetihodinovkou vytrvalostního závodu. Právě takovým lidem by měla být věnována pozornost a odpovídající štědrost těch, kterým by mělo ležet na srdci dobré jméno obou republik. Protože podaná pomocná ruka tomuto druhu lidí s očividnými výsledky, by zajišťovala spolehlivý vklad do prokázané jistoty v mnohaletém období v poctivosti a kvalitě odváděné práce, kdy taková investice by byla garancí stoprocentní záruky nejenom návratnosti, ale i jistoty v navýšení vloženého vkladu.
Jiří V. Řezáč
komentátor 24hodinového závodu SlovakiaRing
foto: RTR Projects
COMMENTS