24h ve Spa byl jeden z nejtěžších závodů mé kariéry, ta atmosféra vám ale nedovolí šetřit se, říká Josef Král

24h ve Spa byl jeden z nejtěžších závodů mé kariéry, ta atmosféra vám ale nedovolí šetřit se, říká Josef Král

Josef Král, dosud jediný český jezdec a také vítěz závodu v GP2 Series, se po dvou letech vrátil zpátky za volant závodního vozu. Monopost však vyměni

60 dnů nás dělí od historický prvního závodu na 24 hodin v Česku
Nečekaný odliv příhlášených z Epilogu, během dvou a půl měsíce se odhlásilo 20 posádek
Grasser Racing odstartuje do 24H Brno z prvního místa, české a slovenské týmy mají 3 pole positions

Josef Král, dosud jediný český jezdec a také vítěz závodu v GP2 Series, se po dvou letech vrátil zpátky za volant závodního vozu. Monopost však vyměnil za vůz GT3. S týmem Scuderia Praha má za sebou již tři závodní víkendy. Jak k této dohodě došlo, uvidíme jej během Epilogu, jak vnímá BoP? Na tohle vše a na mnohem více odpověděl rodák ze Dvora Králové nad Labem v exkluzivním rozhovoru.

Josefe, máme sice už téměr dva měsíce po závodě 24h Spa, ale vraťme se nejdříve k tomuto největšímu závodu vozů GT3 na světě. Jak jste si svou první čtyřiadvacetihodinovku ve Spa užil?
Byla to skvělá zkušenost a obrovský zážitek. Je to úplně něco jiného než závody formulí, kterých jsem se do té doby účastnil. Nejde o maximální výkon, v “krátké“ době, ale o maximální výkon po celou dobu 24 hodin. Zní to překvapivě, ale opravdu jsem si na vlastní kůži mohl vyzkoušet to, co říkali jezdci typu Marka Webbera, že vytrvalostní závodění už vůbec není o tom jet na sedmdesát procent a šetřit techniku. Jede se na sto procent a hlavně v tak velké konkurenci, jaká ve Spa byla, společně s neskutečnou atmosférou, Vám to ani nedovolí se šetřit. Proto také můžu zařadit tento závod mezi jeden z nejtěžších, který jsem kdy absolvoval. Každá 24 hodinovka je opravdu velký zápřah ať už fyzicky, tak i psychicky.

V cíli z toho bylo šesté místo ve třídě PRO-AM. Jste s tímto výsledkem spokojen?
Rozhodně! Cílem před každým takto dlouhým závodem je protnout cílovou čáru. Pak se teprve může koukat na výsledky. Pokud všichni odvedou výbornou práci v průběhu celého dne, a to doslova celého, k tomu Vám přeje štěstí a technika vydrží extrémní zápřah, pak z toho většinou i pěkný výsledek je. Nám se podařilo dojet do cíle, což už samo o sobě byl obrovský úspěch. Pro mě to byla první velká čtyřiadvacetihodinovka. Naštěstí po 24 hodinovém závodě v Paul Ricard jsem už tušil, jak náročné to bude. Můj týmový parťák Jirka Písařík jel ve Spa vůbec poprvé a dokázal se strašně rychle adaptovat. K tomu David Fumanelli jel jeho první 24 hodinový závod vůbec, takže jsme byli v podstatě nováčci. Kluci v týmu odvedli skvělou práci a nebýt relativně velké smůly se safety carem hned na začátku, kde jsme rovnou ztratili jedno kolo, tak jsme možná mohli být ještě lépe. I tak jsme byli všichni nadmíru spokojeni, protože to byl heroický výkon a já jsem strašně rád, že jsem měl možnost to zažít.

Ve Spa opět úřadovalo počasí. Především pak slejvák půl hodiny před koncem závodu způsobil doslova chaos. Zažil jste někdy něco podobného?
Ve Spa jsem takové podmínky zažil několikrát a nejenom tam. Malajsie je další místo, kde když začne pršet, tak to vždy stojí za to. Počasí je pokaždé hlavní faktor, který míchá kartami na této belgické trati. Naštěstí tam byly jen dva momenty, kdy začalo pršet a oba se nám podařilo přežít bez újmy. Bohužel jsme měli lehký kontakt nad ránem s jedním z Lamborghini ale naštěstí i přes absenci předního světla jsme mohli dál pokračovat.

Na trati bojovalo více jak 60 vozů. Jelo se vám v takovém provozu lépe ve dne nebo v noci?
Ať tak nebo tak to byl vždy “masakr“. Za sebe ale můžu říct, že nakonec pro mě byla noc lepší. Stinty, které jsem jel, mi vyšli zrovna do slušného prostoru. Většinu času jsem tak absolvoval mimo provoz a mohl jsem se soustředit na svoji vlastní jízdu.

Hodně probírané téma bylo Mercedesy a jejich BoP. Jak vnímáte Balance of Performance v závodech GT vozů?
BoP bude vždy středem velkých diskuzí, protože se s ním hodně taktizuje. Na druhou stranu je to ale základní prvek, proč může závodit tolik aut rozdílných značek v jednom šampionátu. Bez BoP by se nikdy nemohlo srovnávat Bentley a například Ferrari. Závody by v ten moment neměly smysl, takže je to jediná cesta, jak vozy sjednotit.

Mercedesy navíc schytaly pětiminutovou penalizaci a přesto posádka týmu AKKA-ASP brala druhé místo. Myslíte, že si tyto vozy zasloužily tvrdší trest nebo to bylo adekvátní potrestání?
Těžko říct. Pro ně to rozhodně byla obrovská ostuda, takže v konečné fázi potrestali sami sebe. V celkovém měřítku už ani druhé místo nenapraví jejich reputaci z tohoto závodu.

13879261_1259400817406184_7716511456114373885_n

Vy jste vlastně, pokud se nemýlím, více jak 2 roky nezávodil a až v průběhu letošní sezony jste se domluvil na působení v týmu Scuderia Praha. Jak k této dohodě došlo?
Po nějakém čase, kdy jsem viděl, že bohužel v České republice není silný partner, který by mi umožnil vstup do Formule 1 nebo i pokračování v jiném silném formulovém šampionátu, jsem se začal více zajímat o závody GéTéček. Zajistil jsem si oficiální kategorizaci od FIA a shodou náhod kluci v týmu Scuderia Praha hledali jezdce do posádky. Samozřejmě se známe už delší dobu, takže jsme začali řešit mojí možnou spolupráci s týmem. Nakonec slovo dalo slovo a byl z toho v relativně krátké době hned první závod 24 hodin v Paul Ricard se skvělou posádkou, kterou tvořili Jirka Písařík, Peter Kox a Matteo Malucelli. Bohužel nás provázela velká smůla. Měli jsme několik defektů pneumatik a k tomu jsme nakonec ještě museli deset minut před koncem odstoupit ze závodu úplně.

V závodech jste si vyzkoušel oba vozy pražského týmu. Jaký rozdíl je mezi starší 458 a novější 488?
Starší verze Ferrari 458 je stále ještě jízdním stylem blíž normálním GéTéčkům, kdežto nová 488 už se začíná blížit formulovému stylu, protože na ní funguje podstatně víc aerodynamika. Hodně mi to připomíná generace DTM okolo roku 2012.

Vy však máte zkušenosti i s mnohem silnějšími vozy. Vezměme si např. monopost GP2 a belgické Spa, kde se vám podařilo zvítězit. Jak velký rozdíl je v průjezdu Eau Rouge v tomto monopostu a ve voze GT3? Dá se to vůbec nějak porovnat?
Je to úplně něco jiného. Vůz GT3 je podstatně těžší než monopost GP2 a samozřejmě i z aerodynamického hlediska je to něco jiného. Na druhou stranu jet na hraně s jakýmkoliv vozem je velká makačka a skvělý pocit. No a projet Eau Rouge na hraně, to je teprve zážitek ať tam jedete s čímkoliv.

Závody GT vozů zažívají v poslední době obrovský boom. Čím si to vysvětlujete?
Přece jen v dnešní době už není v motorsportu mnoho odvětví, kde se můžete prezentovat na úrovni, jako automobilka. Formule 1 je extrémně drahá a pro fanoušky dost nepřístupná. Kdežto závody vozů GT jsou mnohem lépe dostupné. Navíc se můžete podívat do paddocku, dostat se blíž závodním vozům a hlavně jsou to vozy, o kterých většina lidí sní, že by je chtěla někdy v životě řídit. K tomu všemu ještě startovní pole o 65 autech a je z toho krásný závodní víkend.

V šampionátech GT vozů nalezneme hned několik mladíků, kteří ještě nedávno závodili v monopostech. Příkladem může být loňský šampion evropské F3 Felix Rosenqvist, který si s vozem GT3 skvěle rozumí. Čím to je, že tito mladí jezdci nenajdou uplatnění v dalších formulových šampionátech? Je to pouze o penězích?
Peníze určitě hrají velkou roli v dnešním světě motorsportu. Těžko říct, zda-li je to případ i Felixe Rosenqvista, ale cesta do GéTéček je pro většinu jezdců podstatně jednoduší. Ať už to jsou tovární týmy, které mají zajištěné financování od fabriky, tak i privátní týmy, které většinou mají také svého sponzora, takže mladí jezdci nejsou nucení přinést velký balík peněz, aby mohli závodit.

13872677_1257844514228481_8226272869263420661_n

Kromě toho, že jste se vrátil k závodům, tak také působíte v roli komentátora závodů Formule 1. Jak vnímáte současnou situaci ve Formuli 1?
V dnešní době většina lidí Formuli 1 kritizuje, že se stala nudnou a že to prostě už není ono. Já osobně si to nemyslím. Závody F1 jsou pořád stejně zajímavé. Možná dokonce i víc, než například za dob Michaela Schumachera nebo Sebastiana Vettela. Tento rok je boj o titul jeden z vůbec nejvyrovnanějších v historii. Z toho důvodu musím říct, že si opravdu užívám i druhou stranu sportu právě z pozice spolukomentátora, protože každý závod je hodně témat, které můžeme rozebírat.

A kdo si podle vás letos zaslouží titul?
Zaslouží asi není přesně slovo, které bych použil. Spíš kdo letos titul urve, to je velká otázka… Dá se očekávat, že to bude boj až do konce a pořád nám v něm ještě může sehrát velkou roli technika. Pokud ale vše půjde bez problémů, tak zbývající skladba tratí podle mě nahrává více Hamiltonovi, takže za sebe bych si troufl tvrdit, že to bude Lewis Hamilton.

Vzhledem k tomu, že jste závodil v seriálu GP2 Series, tak máte jistě přehled co se děje „před branami Formule 1“. Najdete, ať už v GP2, GP3 nebo v jiných sériích, natolik talentovaného pilota, který by mohl bojovat v budoucnosti o titul v F1?
Talentovaných pilotů v GP2 i v GP3 je každý rok několik. Bohužel těžko se dá odhadovat, kdo to dotáhne do F1, natož aby se z něho stal mistr světa. A to rozhodně ne jen kvůli talentu, ale především kvůli politice a hlavně financím. To že se dostanete na jeden rok do F1 například do týmu Manor, ještě zdaleka neznamená, že se tam udržíte a budete mít šanci něco předvést v lepších týmech, i kdyby jste byl sebe talentovanější. Je tam ale několik výjimek typu Stoffel Vandoorn, který byl na tento vstup a pokrok připravován. Navíc je hodně šikovný, takže jemu to rozhodně přeji.

Sledujete českou, či středoevropskou okruhovou scénu? Jaký máte na ni názor?
V podstatě stejnou, jako na celý motorsport. Je obrovská škoda, do jakých čísel se závodění vyšplhalo a to je zkrátka strašně limitující pro většinu lidí. Podle toho také vypadá množství aut na trati. Na druhou stranu díky bohu alespoň za ně, protože pořád ještě sem tam můžeme vidět pěkné závody a pěkná auta.

Naposledy jste závodil před domácími fanoušky v Brně na podzim 2013 během závodů Auto GP. Uvidí vás fanoušci o tři roky později během čtyřiadvacetihodinového Epilogu nebo je to zatím ve hvězdách?
Ano, už je všechno potvrzeno, takže pokud nám nenapadne metr sněhu v Brně, tak se s týmem Scuderia Praha pokusíme zopakovat vítězství z minulého roku. Tentokrát ale při 24 hodinovce, na což se strašně těším, že můžu být součástí závodu, který bude v České republice vůbec první v historii. Budeme nasazovat i úplně nejnovější vůz Ferrari 488 GT3  s drobnou změnou v závodní posádce. V autě mě doplní Jirka Písařík, Peter Kox a Tom Onslow-Cole. Budeme potřebovat spoustu štěstí, takže bych chtěl poprosit fanoušky, aby nám drželi palce, jak jen to půjde.

Co vaše budoucnost? Bude spjata s vozy GT? Máte vytyčený nějaký cíl?
V tuto chvíli se chci soustředit hlavně na poslední závod sezóny v Brně, který bude opět velice náročný, a potom začnu řešit další možné varianty. Především bych chtěl ale poděkovat týmu Scuderia Praha a Jirkovi Písaříkovi, že si mě vybrali do závodní posádky tento rok a samozřejmě i fanouškům, které potěšil můj návrat zpět do závodní sedačky, za podporu.

Oficiální stránky Josefa Krále
Facebook
Instagram
Twitter

COMMENTS

WORDPRESS: 0