LMP1: V loňském roce si Porsche zaslouženě dojelo pro sedmnácté vítězství v Le Mans a poté k titulu v šampionátu. Letos má silnou konkurenci nejen v p
LMP1: V loňském roce si Porsche zaslouženě dojelo pro sedmnácté vítězství v Le Mans a poté k titulu v šampionátu. Letos má silnou konkurenci nejen v podobě Audi, ale i japonské Toyoty, která po loňském nezdaru pomýšlí na vyšší příčky.
Porsche 919 Hybrid bude obhajovat loňské vítězství, nicméně snadnou cestu v táboře stuttgartské automobilky nikdo nečeká. V kolektivních testech ztratily oba prototypy na vítězné Audi téměř vteřinu. Snad proto bude Porsche hrát na spolehlivost než na rychlost. Úvod sezony FIA WEC ukázal, že technické šotky se z garáže nepodařilo vymést a hybridní systém nefunguje bezchybně. Právě proto se Porsche vrátí k loňské verzi baterie, ukládající energii pro hybridní pohon. Ta současná, co se týče spolehlivosti, se neosvědčila. Porsche se společně s Audi zřeklo třetí posádky a v Le Mans nastoupí v tradiční sestavě FIA WEC. S jedničkou pojedou úřadující mistři světa Mark Webber, Timo Bernhard a Brandon Hartley. V druhém prototypu se ukáží Romain Dumas, Neel Jani a Mark Lieb.
Audi si vyhrálo s hybridním pohonem a setrvačník vyměnilo za baterie. Tím došlo k posunu kokpitu směrem dozadu a komplexnímu redesignu přední části prototypu. Inženýři zajisté dosáhli zvýšené efektivity, Red Dot Design Award by jim ovšem nikdo nedal. Důležité jsou ovšem výsledky. Oliver Jarvis, Lucas di Grassi a Loic Duval vyhráli šestihodinovku v Belgii a zajeli nejrychlejší čas v kolektivních testech. Jejich stájoví kolegové Marcel Fassler, Benoit Treluyer a Andre Lotterer, trojnásobní vítězové 24 hodin v Le Mans, byli čtvrtí se ztrátou 1,2 vteřiny. Nutno podotknout, že trojice vyhrála úvodní závod v Silverstone, načež krátce po skončení byla diskvalifikována za nadměrné opotřebení podlahy podvozku.
Toyota po loňském debaklu ožila a ve Spa-Francorchamps dokonce mířila za vítězstvím. Jenže podobně jako sesterský prototyp, vedoucí vůz potkaly potíže s motorem. Inženýři problém analyzovali a zjistili, že důvodem poruchy motoru bylo vysoké zatížení v zatáčce Eau Rouge. Vzhledem k tomu, že okruh de la Sarthe podobnou zatáčku nemá, jsou v Toyotě přesvědčeni, že k obdobným technickým problémům nedojde. Nutno podotknout, že nemají na výběr. Jakékoliv technické změny jsou pro Toyotu z časových důvodů nereálné a holt budou muset nasadit motor bez jakýchkoliv úprav. V kolektivním testování nebyla Toyota TS050 daleko od svých soupeřů, zejména posádka Anthony Davidson, Sebastien Buemi a Kazuki Nakajima. S vozem číslo šest nastoupí Stephane Sarazzin, Mike Conway a Kamuji Kobajaši.
Favoritem na vítězství ve třídě prototypů LMP1 bez hybridního systému je stáj Rebellion Racing, která nasazuje dva stroje Rebellion R-One s motorem AER. Jedná se prakticky o totožný prototyp jako v loňském roce, nicméně těch úspěchů se zásluhou problémů soupeřů dostavilo letos daleko více. Posádka vozu číslo 13 Dominik Kraihamer, Alexander Imperatori a Matheo Tuscher drží v průběžném hodnocení po dvou třetích místech skvělou druhou příčku. Bude velmi těžké zopakovat stejný úspěch i v Le Mans, protože továrním prototypům konkurovat nemůže. Ovšem je pravda, že v kolektivním testování je v jedné věci předčila. Vůz #12 (Nicolas Prost, Nick Heidfeld, Nelson Piquet) dosáhl nejvyšší maximální rychlosti 336 km/h, což je o tři km/h více než Audi. Naopak Porsche bylo nejpomalejší, 324,9 km/h, respektive 323,9 km/h.
Druhým a zároveň posledním soukromníkem je Bykolles Racing Team s posádkou Simon Trummer, Oliver Webb a nově s Pierrem Kafferem, který nahradil James Rossitera. Bykolles využívá stejnou pohonnou jednotku jako Rebellion čili AER. Prototyp má vlastní – CLM P1/01, s ním letos dosáhli jezdci na nejlepší umístění v podobě šestého místa v Belgii.
COMMENTS
No uvidíme jak to bude v kvaldě. U AUDI, PORSCHE očekávám vyrovnanost.Toyota může překvapit, a přál bych jim to. Jsem zvědavý na spolehlivost všech továrních aut.Jestli to bude jako ve SPA, mohlo by dojít k zajímavým výsledkům.Aby se nestalo, že to vyhraje někdo z LMP2.